Känns som jag sviker hunden om jag avlivar...
Min fina lilla hund börjar bli till åren. Han har vissa kroppsliga problem som precis börjat behandlas men om behandlingen inte hjälper så kommer det bli aktuellt med avlivning. Jag har redan ställt in mig på det värsta eftersom det är mest troligt att behandlingen inte kommer hjälpa i hans fall...
Visst kommer jag sakna honom så oerhört mycket att ni anar inte. Han är det viktigaste jag har, kommer vara så ensam utan honom... Men det som kommer vara tuffast är att jag känner att jag sviker honom om jag tar hans liv ifrån honom. Han kanske vill vara kvar trots att han är gammal och har lite krämpor... Och då sviker jag honom. Bara för att man har ont så betyder ju inte det att man vill dö.
Missförstå mig inte, jag kommer inte låta honom lida för min skull. Aldrig. Önskar bara att jag kunde få bort denna känslan av svek mot honom. Trots smärtan han har så finns det liv kvar i honom. Han har viljan och är så ung i sinnet, det är bara kroppen som håller honom tillbaka. Och jag ska vara den som släcker lågan i honom, som trots allt är så stark. Se honom somna in, känna hur hjärtat slutar slå....Och sedan lämna honom sådär. Tänk om jag tar fel beslut?? Det har varit bara han och jag under så många år. Kan inte föreställa mig ett liv utan honom. Han har en så himla speciell personlighet så en annan hund hade aldrig kunnat fylla det tomrummet som kommer bli efter honom. Hur ska jag kunna göra så här mot honom?! Det känns som att jag mördar honom.
Kände ni på samma sätt när vi fick avliva ett sjukt djur? Hur kommer man över det?? Hur går man hem utan dom och lever vidare??