• Anonym

Måste jag äta Sertralin resten av livet?!

Har nu "kommit ut ur garderoben" och börjar erkänna för min omgivning att jag inte är den där glada tjejen dom alltid trott att jag varit. Vilket känns skönt, en lättnad.

Tog mod till mig och ringde läkaren och fick en tid på en gång. Oro och ångest. Har fått ta min första tablett Sertralin Krka (jag som inte ens tar alvedon när jag har huvudvärk...)

Googlade lite eftersom jag blev orolig av biverkningarna, det verkar funka?

Jag är väldigt skeptisk. På vilket sätt kan ett piller hjälpa mig? (jag ska även få kurator tid) Verkar som att de som fått tabletterna ska äta dom resten av livet. Jag blir livrädd. Jag vill inte förlita mig på tabletter. Jag vill bli GLAD, slippa oron och ångesten. Jag vill kunna slänga tabletterna efter dessa 6 månader...Kommer det gå?!

• Svar på tråden Måste jag äta Sertralin resten av livet?!
  • CariDee

det beror på hur stark ångest/depression du lider av. själv måste jag äta Sertralin livet ut, men hellre det än att känna en hemsk ångest så fort jag går t.ex. till affären eller kör bil.

• Anonym

CariDee har du gått hos kurator/psykolog?

Jag har vaknat varenda morgon i åratal med en klump i magen, när jag ska gå till jobbet (trots att jag älskar mitt jobb), när jag ska köra bil, gå till banken, gå på stan själv, handla, åka och sola, träffa bekanta. Och aldrig fattat vad det beror på. Jag längtar verkligen efter att få ett svar på varför det är så.

Jag hoppas ju att det ska försvinna i samband med samtal, men det kanske det inte gör...?

• 1lejon

Förstår din oro över att behöva äte medicin resten av livet.
    Jag kommer att behöva göra det, för att orka stå på benen.
    jag resonerade med mig själv, om jag hade haft struma, då hade jag behövt äta medicin resten av livet. vad är skillnaden om jag äter den mot min psykiska sjukdom?

Hoppas att det löser sig för dig och att samtalen i kombination med medicinen gör att du mår bra

• CariDee
    Anonym skrev 2011-03-07 21:56:36 följande:
    CariDee har du gått hos kurator/psykolog?

Jag har vaknat varenda morgon i åratal med en klump i magen, när jag ska gå till jobbet (trots att jag älskar mitt jobb), när jag ska köra bil, gå till banken, gå på stan själv, handla, åka och sola, träffa bekanta. Och aldrig fattat vad det beror på. Jag längtar verkligen efter att få ett svar på varför det är så.

Jag hoppas ju att det ska försvinna i samband med samtal, men det kanske det inte gör...?
    jo,har gått hos en psykolog ända sen 2006, men nu på senaste tiden har jag inte behövt gå dit för jag mår mycket bättre nu.

har provat två gånger att trampa ner medicinen o sen sluta helt. men det gick inte alls bra, fick en jätte svår ångest o var tvungen att börja på nytt med medicinen. innan jag hade någon medicinering var jag bara i min lägenhet,gick sällan ut, endast för att handla mat o dylikt. orkade helt enkelt inte, det kändes för tungt att gå bland med människor. kändes som om alla stirrade på en o dömde en på något vis.

nuförtiden går jag gärna ut, klarar inte av att vara ett helt dygn inomhus. blir lätt rastlös.

jag brukar tänka att dethär är en helt vanlig medicin som alla andra.. om man får huvudvärk använder man ju värkmedicin. när man föder kanske man vill ha EDA, då är väl antidepressiva helt vanliga mediciner också? den lägger serotonin i balans i hjärnan, alltså hjälper till så man fungerar normalt igen.
  • Anonym

1lejon och CariDee Ja ni har väl rätt...

Min mamma pratade om serotonin, vad innebär det? Är det så att vissa har det i obalans redan från början eller är det omständigheter omkring som gör att man "förbrukar" det och därmed blir depprimerad, ångest osv?

• Anonym (förstår)

Hej!
    När jag gick på antidepr. (ett tag sertralin och därefter efexor) sa alltid min superduktiga läkare att jag skulle ge listan med biverkningar till min sambo och låta han gömma den! Försök att fokusera på hur du faktiskt mår på riktigt och förvänta dig inte att känna allt det som står där. Det kan handla om ett fåtal inrapporterade biverkn.fall i så gott som hela världen enligt min läkare. Om du skulle få biverkn. tänk på att det är övergående...
    Lycka till!

Svar på tråden Måste jag äta Sertralin resten av livet?!