Hur gammla ska barnen vara för att börja städa upp stöket efter sig för dagen?
Stöket med utspridda leksaker?
Stöket med utspridda leksaker?
Min 4åring gör det.. Har gjort det några månader nu, innan det fick man hjälpa honom, eller om man hade tålamod så kunde han städa själv.. Men det tog tid, för han lekte med varje sak han skulle städa upp.. :p
Har mina gjort sen de var 2 år, städar de inte får de hålla sakerna på rummet i fortsättningen...
Min dotter är 2 och både städar och dammsuger sitt rum själv. Dock har vi planerat så att det ska vara lätt för henne att hålla ordning med olika lådor till allt med bilder på lådorna och lagom mycket leksaker. Har även som regel att man inte får börja leka med något nytt innan man städat undan det man höll på med innan. De har samma regel på dagis. Jag städar efter henne ca 2/10 ggr så det fungerar bra.
Å dammsuga tycker hon är kul :)
Sen hon var 2år ungefär.
Det är väl aldrig för sent att börja?! Jag har börjat göra det till en lek med tösen( nyss fyllda 1), ber henne ta bollen, kossan eller vad det nu är och lägga den i leksakslådan. Sen förstår hon att allt ska i låndan och fortsätter med alla grejer. Ska försöka göra det till en daglig rutin så kanske det inte blir så svårt att få henne att städa i framtiden.
Precis, min tvååring ser det som en lek att städa! Tävla i städning ihop, det blir roligt att se hur snabbt ni kan plocka upp allt lego...
Vi började när han var ca 2 år, då hjälptes vi åt att städa men efter ca 6 mån klarade han av det själv och nu har vi det som rutin innan läggdags. Han blir 4 år i år...
här hemma så plockar man undan det man drar fram...har en snart 5 åring här och hon har gjort det ett bra tag...vår 7 mån kommer också få göra det när han har lärt sig att städa efter sig
glömde skriva att tjejen som snart är 5 år dammtorkar sitt rum, alla hyllor osv