• Anonym (Sarahs mamma)

Hon sover inte!

Hej!  VI har en underbar, härlig liten tjej på 11 månader. Livlig och glad men väldigt krånglig med sovningen,,,

Vi har bra rutinter på kvällarna, med kvällsgröt, byte till pyjamas, läsa bok och vagga lite tills hon lugnar sig,,det funkar bra tycker vi. Hon somnar ca 19.30 och med själva läggningen är det än så länge problemfritt, men sen vaknar hon, ungefär varannan timme, är ledsen och behöver sövas om.

Jag ammar inte längre på dagarna men tyvärr är det fortfarande mycket ätande på nätterna, första amningen är redan kl 0.30, och då äter hon verkligen, jag hör att hon är hungrig!  Hon läggs tillbaka i sin säng och somnar oftast om,  efter det är det väldigt hackigt, hon vaknar nästan varannan timme, skriker och är ledsen, jag försöker att trösta henne medans hon är kvar i sin säng, men det går nästan aldrig, jag tar upp henne och vaggar, går ibland att hon lugnar sig men försöker jag lägga ner henne vaknar hon och jag får börja om...

Om jag ger henne bröstet med en gång, så brukar hon somna om, men jag känner att det är dags att avsluta det kapitlet,, hon tar ju heller inte napp så jag får agera napp känns det som.

HJÄLP!! Jag är så trött, med ett storasyskon som tack o lov sover jätte-bra här hemma är det mycket som ska stås i, så jag känner att det måste vända nu!! Hur vanliga är våra problem och vad kan vi göra..?

Dagsvilan, brukar hon oftast sova i vagnen, eller sin säng och de brukar funka.

Är ju van vid syskonet som alltid sovit mycket bra, så nu vet vi inte hur vi ska bära oss åt, har testat sova utan gråt och tass metoden, är inte intresserad av några skrik-metoder för de verkar hemska.

Tacksam för alla synpunkter!

Sarahs mamma.

• Svar på tråden Hon sover inte!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag (personligen) är verkligen inte heller vän med skrik-metoderna, men det är naturligtvis upp till alla att välja sin metod. För någon form av metod är min erfarenhet att man bör ta till när nätterna inte fungerar.

Äter hon regelbundet under dagarna så klarar hon sig med all säkerhet utan mat på natten. Däremot vill hon säkerligen inte ge upp det i första taget, dels då det fungerar som en vana och dels för att det ger henne trygghet.

För att komma fram till en metod som fungerar måste man vara övertygad om att den går att genomföra. Prata med din man om hur ni kan tänka er lösa detta. Er dotter är smart hon känner när ni gör något som ni inte tror på och det gör henne inte tryggare på något sätt.

Att ni har en kvällsrutin som fungerar för er är bra. Mitt råd är förstås att hon förmodligen skulle vakna tryggare i sin säng om hon somnade där på kvällen också.
    För att hon vaknar till under natten är helt normalt. Fösta timmarna brukar dock vara mindre ostörda enligt min erfarenhet, vilket beror på att de då sover i djupsömn. Efter midnatt blir sömnen mer ytlig och de störs lättare, med andra ord vaknar oftare. De kan vakna av att dofter, ljud, ljus förändrats eller att de sover annorlunda mot när de somnade.

Diskutera med din man om hur ni kan tänka er gå till väga och räkna med mer eller mindre protester från er dotter, oavsett hur ni gör. Det är helt normalt att barn reagerar på förändringar.

Lycka till!

MVH Christine

• Anonym (Sarahs mamma)

Tack för svaret, fick ungefär likadant från vår bvc-sköterska när jag pratade med henne idag,,hon hade som förslag att vi skulle bestämma oss, alltså att ville jag inte amma om natten skulle jag försöka vänja av henne med det.

Jag tycker det är jätte-svårt, för är hon hungrig vill jag ju inte neka henne att äta, samtidigt som jag kan ju inte tvinga i henne mer mat än vad hon vill äta om dagarna, svårt!

Iaf, vi kommer att göra ett försök, men kommer ta det lugnt, vill inte chocka det lilla livet!

• BVC Sköterskan

Jag tycker att det låter klokt att ni "tar tag" i detta, men som sagt på erat sätt!
    Ta små steg i taget, så tror jag att du och er dotter (och pappan för den delen) kommer vänja er långsamt i lugn och ro.

Lycka till!

/Christine

• Anonym (Sarahs mamma)

Tack!

Svar på tråden Hon sover inte!