• glitter01

Husmorstips sökes (back to black i tvättmaskin)

Jag köpte för en tid sedan "back to black" en påse med svart färg att köra med urtvättade svarta plagg för att göra dem svarta igen.
    Nu till problemet. Jag har kört många tvättar efter detta men svart färg finns fortfarande inne i "gummikanten" vid öppningen in till trumman. Jag har skrubbat och skrubbat och även kört maskinen med en diskmaskintablett på 90 grader då jag hört att det ska göra underverk. Men den svarta färgen vill inte försvinna. Hade jag vetat att det skulle bli så här hade jag aldrig kört det medlet i maskinen.
    Tacksam för tips, hur kan jag få bort det?

• Svar på tråden Husmorstips sökes (back to black i tvättmaskin)
  • Venna

Om du kör en tom maskin med klorin då?
    Eller med citronsyra?

• Mollzor

testkör nåt vitt i maskinen en gång?

tex en superbillig handduk från ikea, kostar typ fem spänn. om man inte har nåt man vill riskera bli grått..

sen finns det ju nån sorts "papper" som ska suga upp överflödig färg, så att nya kläder inte ska färga av sig. kanske också kan funka? 

• ChristinaA

Har samma problem. Körde en maskin Back to Black, följde instruktionerna och hela maskinen blev helt svart. Har flertal gånger försökt handtvätta bort all färg men har nu sex månader efter fortfarande problem. Lägger jag in en maskin med ljus tvätt kommer den ut med svarta fläckar. Ska prova ättikssprit.

Svar på tråden Husmorstips sökes (back to black i tvättmaskin)