• Anonym

Efter Magsjukan

Hej
    Min dotter är 17 månader. Hon fick en kraftig magsjuka. fick dropp på sjukhus, gick ner 800gram på 4 dagar.
    Nu är det en vecka sedan hon slutade kräkas. 5 dagar sedan hon började äta lite. hon har liten matlust, och är jätte trött och seg hela dagarna. sover gärna flera gånger eller bara ligga i sängen. hon har fortfarande löst bajs som är grått/grönt.

Är detta vanligt? Hur ska vi hjälpa henne? Vad ska vi hålla ögonen på? 

• Svar på tråden Efter Magsjukan
  • BVC Sköterskan

Hej!

Normalt brukar en magsjuka gå över på en vecka, men däremot tar det ofta en vecka till för magen och allmäntillståndet att återhämta sig. Det låter dessutom som att hon blev väldigt dålig fort Rynkar på näsan, vilket talar för att hon kan behöva några dagar extra att komma i form.

Var uppmärksam på att hon kissar regelbundet (minst 3 ggr per dag), att hon inte blir sämre på något sätt och att hon vill leka/vara aktiv emellanåt på dagarna. I annat fall bör du kontakta sjukvården.

Erbjud gärna små mängder mat ofta och att ge sempers magdroppar och/eller bifidusprodukter som hjälper magen i balans.

Är hon inte piggare i slutet av veckan tycker jag att du ringer sjukvården för ytterligare råd, oavsett.

MVH Christine

• Anonym

ok.
    det händer att hon kräks, är det ok? 

• BVC Sköterskan

Hej igen!

I vissa fall kan vissa magsjukevirus sitta i längre än andra och då tar det naturligtvis längre tid att bli återställd. Ofta kan dock barn även kräkas en tid efter, då magen helt enkelt inte är i balans.
    Oavsett, så tycker jag att du går på hennes allmäntillstånd och hör av dig till sjukvården om du blir orolig.

/Christine

Svar på tråden Efter Magsjukan