• Mamma till Olle

Min två veckor gamla bebis är förkyld - normalt??

Hej!

Min son på två veckor har blivit förkyld. Han snörvlar och det låter jättehemskt på natten när han ska sova, som att han inte får luft. Han har pga detta sovit jätteoroligt senaste två dygnen och varit ledsen. Jag trodde inte så små bebisar kunde bli förkylda. Jag har droppat lite bröstmjölk i näsan på honom för det ska tydligen vara bra enligt bb. Dessutom har jag tagit med tops i hans näsa och petat bort det snor jag kommit åt.

Fler som känner igen detta?? Är det farligt? Hur snart tror ni det går över?

/orolig mamma

• Svar på tråden Min två veckor gamla bebis är förkyld - normalt??
  • trollmammsis

jag skulle råda dig att ringa 1177. min syster har åkt in 3 svängar med sin 2 månaders och fått medicin. inget allvarligt men det kan bli om dom inte kan andas tillräckligt. Höj också huvudänden med några böcker under så underlättar det när han sover.

• sleeping angel

Såklart bebisar kan bli förkylda...det du ska vara uppmärksam på är om han får feber, om han får svårt att andas (du kan prova med näsfrida för näsan) om han låter trång i bröstet. Det är ju RS säsong nu så lite observant ska du ju vara men prova att låta honom sova i babyskyddet...det är inte farligt om du bara gör så ett par nätter om han har svårt att andas för han är täppt i näsan. Åk till akuten om du känner dig orolig men ha i åtanke att där är alla andra som är sjuka med...det viktigaste är om han får feber åk in, om han inte kan äta, åk in. om han har svårt att andas, åk in. Hoppas han repar sig snart.

• anju79

Min son var 1 v när han blev förkyld. Höll på i ett par v. Använde koksaltlösning o näsfrida o höjdhuvudända på sängen.

• ASLH

Min lilla skrutt har precis blivit av med sin RS och han var rosslig och snorig. Hostade som om han inte fick luft men hade INGEN feber. De tog prover på akuten och han hade RS. Så de behöver inte ha feber. Men däremot så fick han adrenalin att andas in på sjukan så hans luftrör vidgades. Han fick även ventolin som vi ger honom 3 ggr/dag så han ska kunna andas bättre.  köpte nezeril då han precis blivit 1 månad nu. Körde med koksalt o näsfrida som inte hjälpte mot slemmet såbra. Hans slem är nästan borta nu efter behandlingen. Glad

Jag tycker du borde be om en läkartid på barnmottagningen. Bvc kan hjälpa dig att ringa. Be om en tid för att ta prover och be dom lyssna ordentligt på lungorna.
    Det tog ett tag innan jag fick rätt hjälp. De första besöken sa att det bara var en vanlig förkylning. Så be om en grundlig undersökning. Vill inte alls skrämma dig på något vis men det är skönt att få veta vad det är så du får rätt hjälp. Jag vet hur det är att ligga o vara orolig på natten.Flört

Lycka till nu!

• trollmammsis

ASLH: precis så för min syster. Dom har inte fått ebkräftad RS men ventolin hemma 3 g/dag samt adrenalin på sjukan.

• Mamma till Olle

Tack för era svar! Blir dock livrädd närjag läser om RS-virus. Googlade på RS-viruset nu där det står att det försvinner av sig själv i det allra flesta fall. Endast 1-2% av spädbarnen kräver sjukhusvård. Men hur ska man veta om det är en vanlig förkylsning eller RS? Usch, tycker så synd om min lilla. Nu har han iaf somnat på sin pappas bröst. Tänker att det är bra om han får sova upprätt för att underlätta andningen.

• bananflugan82

Men det spelar egentligen ingen roll om det är RS eller bara vanlig förkylning, så länge dom inte har svårt att andas eller så! Det försvinner av sig själv. Som andra redan skrivit, håll koll så han inte får svårt att andas, om det blir tugnt i bröstet på honom, rosslig osv. 1177 är alltid bra, dit kan man ringa hur många gånger som helst för att få råd!

Vet att man kan ha dom sovandes i babyskyddet också, för då sitter dom ju mer upp, lite lutade, så det underlättar för en täpt näsa.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • trollmammsis

syrran åkte in med sin för han var rosslig och dom tyckte att han andades jobbigt. På sjukhuset fick han som sagt medicin och dom tyckte han hade lite hög andningsfrekvens, vilket kan bli jobbigt på sikt men han sysesatte sig bra iaf så dom fick åka hem. som bananflugan skriver det spelar ingen roll om det är vanlig eller RS, är det jobbigt för barnet (och er) så ring eller åk in till akuten.

• sleeping angel
    ASLH skrev 2011-03-08 12:59:54 följande:
    Min lilla skrutt har precis blivit av med sin RS och han var rosslig och snorig. Hostade som om han inte fick luft men hade INGEN feber. De tog prover på akuten och han hade RS. Så de behöver inte ha feber. Men däremot så fick han adrenalin att andas in på sjukan så hans luftrör vidgades. Han fick även ventolin som vi ger honom 3 ggr/dag så han ska kunna andas bättre.  köpte nezeril då han precis blivit 1 månad nu. Körde med koksalt o näsfrida som inte hjälpte mot slemmet såbra. Hans slem är nästan borta nu efter behandlingen. Glad

Jag tycker du borde be om en läkartid på barnmottagningen. Bvc kan hjälpa dig att ringa. Be om en tid för att ta prover och be dom lyssna ordentligt på lungorna.
    Det tog ett tag innan jag fick rätt hjälp. De första besöken sa att det bara var en vanlig förkylning. Så be om en grundlig undersökning. Vill inte alls skrämma dig på något vis men det är skönt att få veta vad det är så du får rätt hjälp. Jag vet hur det är att ligga o vara orolig på natten.Flört

Lycka till nu!

Nej bebisen måste inte ha feber vid RS men ett barn under 3 månader ska inte ha feber, och det kan ju vara en vanlig förkylning men med feber och då måste man söka hjälp.
    RS har ett typiskt väldigt segt och "trådigt" slem....så kan man känns igen det men om du känner dig orolig så ska du självklart uppsöka vård.

• Mamma till Olle

Har varit hos farbror doktorn idag med sonen och enligt honom är det en vanlig förkylning. Han tog inga prover men han lyssnade på lungorna och de var inte påverkade. Det sitter i näsan på honom. Köpte med oss koksaltlösning hem, hoppas det blir bättre snart!!

• ASLH
    Mamma till Olle skrev 2011-03-08 19:26:08 följande:
    Har varit hos farbror doktorn idag med sonen och enligt honom är det en vanlig förkylning. Han tog inga prover men han lyssnade på lungorna och de var inte påverkade. Det sitter i näsan på honom. Köpte med oss koksaltlösning hem, hoppas det blir bättre snart!!
    Va skönt! Hoppas att det blir bättre snart nu..Glad
  • ASLH
    sleeping angel skrev 2011-03-08 19:11:39 följande:

Nej bebisen måste inte ha feber vid RS men ett barn under 3 månader ska inte ha feber, och det kan ju vara en vanlig förkylning men med feber och då måste man söka hjälp.
    RS har ett typiskt väldigt segt och "trådigt" slem....så kan man känns igen det men om du känner dig orolig så ska du självklart uppsöka vård.

Jo jag är medveten om att de inte ska ha feber när de är så små... 
  • B Rus
    Mamma till Olle skrev 2011-03-08 19:26:08 följande:
    Köp en Näsfrida också, den är äcklig men himla bra för bäbisar som snorar.
  • Mamma till Olle

B Rus ---> Läkaren tyckte inte vi skulle använda en Näsfrida, för han sa att ju mer man petar i näsan på de små, desto mer bakterier sprids och det kan förvärra förkylningen istället för att förbättra. Och nu är det inte jättemycket snor han har i näsan heller, men blir det mer så kanske en Näsfrida kan hjälpa till iaf.

Tack alla ni som svarat. Nu hoppas jag att jag kan hålla mig lite lugnare i natt så jag iaf får lite sömn. Och framför allt hoppas jag att lilla sonen kan finna ro och sova skönt trots sin dumma  förkylning.

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Mamma till Olle skrev 2011-03-08 13:22:31 följande:
    Tack för era svar! Blir dock livrädd närjag läser om RS-virus. Googlade på RS-viruset nu där det står att det försvinner av sig själv i det allra flesta fall. Endast 1-2% av spädbarnen kräver sjukhusvård. Men hur ska man veta om det är en vanlig förkylsning eller RS? Usch, tycker så synd om min lilla. Nu har han iaf somnat på sin pappas bröst. Tänker att det är bra om han får sova upprätt för att underlätta andningen.
    Hur andas han? Räkna hur många andetag per minut han har,ska ligga på ca 35-40 andetag per minut.
    Min 3veckors son hade 60slag/minuten när han hade RS,blev trött och slö,väldigt rosslig och en konstig hosta som man trodde han skulle kvävas av. vi blev inlagda 1v med honom.

Nu är min 3v bebis hostig också,hoppas inte hon fått samma skit bara.

Hoppas din lille snart e frisk igen
Svar på tråden Min två veckor gamla bebis är förkyld - normalt??