Hej!
När det gäller huvudomfång på barn är min erfarnhet att man alltid skall vara observant på tillväxthastigheten, men även relationen till kroppslängden som ofta stämmer mer än relationen till åldern.
I många fall där huvudomfånget är "avvikande" stort beror de ofta på ärftlighet. Då är det viktigt att man tagit huvudmått även på föräldrarna. Är barnet prematurt kan det vara orsak till snabb tillväxt. I annat fall kan der röra sig om megalencefali (stor hjärna), hydrocefalus (ökat tryck i skallen) som i sin tur kan bero på olika saker.
Det finns olika grader av dessa tillstånd och det är avgörande för hur omfattande behandlingen och konsekvenserna blir. Men som sagt det kan också vara helt normalt att han har ett stort huvudomfång. I vilket fall som helst bör en barnläkare i första hand bedöma det.
Då jag varken träffat er son eller har tillgång till hans uppgifter, så kan jag tyvärr inte ge dig mer konkreta uppgifter än så här. Jag tycker dock verkligen att du ska ringa till er BVC-sköterska så att du kan få mer information.
MVH Christine