Vabba utomlands?
Vi var i Mexiko på semester, då fick min son vattenkoppor. Var hos läkaren fick läkarintyg.
Någon som vet om jag har rätt att ta ut tillfällig föräldrarpenning?
Tacksam för svar!
Vi var i Mexiko på semester, då fick min son vattenkoppor. Var hos läkaren fick läkarintyg.
Någon som vet om jag har rätt att ta ut tillfällig föräldrarpenning?
Tacksam för svar!
Det tvivlar jag på... men du kan ju alltid försöka...
Varför vill du ha vab när ni var på semester? Ledig var du ju ändå o du förlorade ingen inkomst.
Jag är osäker på om det finns nån särskild regel för utlandsvistelse. Men i vanliga fall kan du byta semester mot vab, ja. Fast du måste meddela din chef eller lönekontor från och med den första dagen som du vill byta om du inte har specialavtal.
Så det kan vara för sent för dig, det beror på din arbetsgivares godhet.
Tänk också på att anmäla till din reseförsäkring eftersom ni kan få pengar därifrån. Det beror ju också på olika villkor förstås
Ja om du hade tagit ut semester från ditt arbete så har du nog möjlighet att byta semestern mot vab istället. Kolla med din arbetsgivare!
Jag o min son skulle ha rest på semester i juni 2009 men han fick vattkoppor dagen innan avresa visserligen, men jag avbröt ju då min semester o vabbade istället, o tog sen ut semester igen då han blivit frisk.
Men hör med din arbetsgivare, som sagt!
När det gäller att vabba när man är på semester så kan man byta ut semester mot vab MEN bara om man är inom EU (och Schweiz). Om man däremot är t.ex. I Mexiko så kan man inte få byta ut semester mot vab.
/Lars
Varför funkar det att ta vab i eu men inte Mexico?
När det gäller att vabba när man är på semester så kan man byta ut semester mot vab MEN bara om man är inom EU (och Schweiz). Om man däremot är t.ex. I Mexiko så kan man inte få byta ut semester mot vab.
/Lars
Det går bara i de länder där EU-försäkringskortet är giltigt. Detta pga att det anses vara en sjukförmån med vabb. Vi var i Turkiet och då gick det t.ex. ej att vabba pga denna refel.