• Culete

Tips pá "fettfri" mat uppskattas omgáende!

Är gravid och var hos min läkare idag som fátt tillbaka provresultaten.
    Det visade sej att jag har lite för höga fetthalter i blodet (?) och han har nu gett mej order om fettfri kost. Dock är tillátet med lite olivolja samt fet fisk.

Brukar faktiskt inte äta massa fet kost för övrigt men vi har haft en period nyligen dá det blev mer snabbmat än normalt sett (vi äter sánt annars mkt sällan).
    Men det har jag redan skippat och redan lever jag pá mer eftertänkt kost dá jag gátt upp en del redan och bara är i början av graviditeten.

Hur som haver, alla tips och recept ni kan dela med er av pá s.k. fettfri kost uppskattas enormt. Gärna nyttigt och allsidigt, men utan dessa onödiga fetheter som jag fátt förbud emot. =)

TACK!

~~ Elina 11/06 ~ Gabriel 05/08 ~ Plutt BF 09/11 ~~
  • Svar på tråden Tips pá "fettfri" mat uppskattas omgáende!
  • Probably the best    in the

Spontant.....knepig doktor.
    Läs mer om kolesterolet bla här: http://www.kostdoktorn.se/kategori/kolesterol
    Din kropp BEHÖVER fett, att leva fettfritt och istället äter mer kolhydrater för att bli mätt är det som till slut kommer "döda" oss
    Därmed inte sagt att du behöver leva på grädde och smör, men se till att ha bra fetter i din mat och dra ner på kolhydraterna så ska du se att det där kolesterolet (som enl fler och fler forskare är en myt) snart är ok igen!

• Fru U

Säger som probably fett måste man äta.

Men tonfisk, kyckling (utan skinnet), vanligt griskött som kotletter utan fettranden....

Hoppa över ägg, majonäs mm

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Culete

Jo olivolja och fet fisk var som sagt ok, men allt annat bort typ..

Grejen är att majonäs, grädde, smör tex är sánt jag normalt sett inte äter.
    Varken i mat eller pá smörgás...
    Majonäs OM pommes, men det äts inte ofta...
    Ägg, kanske ngn gáng i mánaden (totalt kanske 3 hela ägg/mánad, ofta utan äggula)

Skinn äter jag aldrig och ej heller fettet i köttet...

Sá jag har lite svárt att förstá vad jag máste ändra eftersom jag normalt sett inte äter mkt skit.
    OST äter jag förvisso, gärna mkt lagrad... Olivolja till matlagning och sallader.
    Skräpmaten kanske är boven men det var en kortare period, inget som vi har förjämnan i vár vardag...

Och läkaren sa just Fett, inte kolesterol... sá hmmmm

Just nu lever jag dessutom mest pá blomkál och knäckebröd - báda delarna utan smör, men knäcke med en ostbit pá tillsammans med en klick sylt och mängder av alfalfagroddar

Dumma läkare, är faktiskt förbryllad om jag fár erkänna det själv. Men ja ja, tips tas ändá emot med öppna armar! =) Kan jag iaf inte säga annat än att jag verkligen försökt vid nästa träff...

• Fru U

Ost, möjligtvis 17%-ig. Olivolja - nix.

Lätt o lagom, lätta o dylikt - dvs lättmargarin på brödet och bara ett tunt lager.

Hellre köttpålägg än ost.

Såg nu att din dr sagt att olivolja var okej. Jag får det inte att gå ihop Obestämd

Men magert kött som sagt. Alltid skära bort fettkanten på köttet (efter tillagning). Skysåser - absolut ingen grädde av någon sort.

• Culete

Tack för svaret.
    Margarin, lätt som fet använder vi inte. (utöver till barnens smörgásar dá)
    Äkta smör ytterst sällan vid matlagning.

Olivolja dock dagligen... det är typ det man använder här i Spanien...

Sáser till mat, i stort sett aldrig. Min man kanske tar bea-sás till maten 2 ggr per 3 mánader...

Skall se om jag kan leta fram ngn fettsnál ost som samtidigt är GOD... är rätt kräsen när det gäller ost.
    Fár testa mej fram helt enkelt...
    (efter att den jag har tagit slut, dvs ;))

Men som sagt, jag tror vi äter rätt ok iaf men skall använda än mindre olivolja vid matlagning, och vid sallad har jag redan dragit ner pá det hur mkt som helst (ibland tom UTAN!! och endast med vinäger och salt...).

Men läste att det kanske kunde berott pá choklad med... jag e lite av en chokladoman - fast även det har jag minskat pá nu iom graviditeten, men kanske var det det som ökade mina blodfetter?
    Hmmm

Iaf, fler tips och tankar pls =)

• delight

Säger som "probably.." Läs http://www.kostdoktorn.se/kolesterol så får du se att det finns forskning som inte stödjer rädslan för fett och kolesterol i maten och ett samband med t ex hjärt-kärlsjukdom. Kostdoktorn är läkare, speciallt inom allmänmedicin. Kan tipsa om en bok som är läsvärd, "Fett och kolesterol är hälsosamt!" av Uffe Ravnskov som är med. dr, docent.

Fru U skrev 2011-03-08 19:38:41 följande:
    Ost, möjligtvis 17%-ig. Olivolja - nix.

Lätt o lagom, lätta o dylikt - dvs lättmargarin på brödet och bara ett tunt lager.

Hellre köttpålägg än ost.

Såg nu att din dr sagt att olivolja var okej. Jag får det inte att gå ihop Obestämd

Men magert kött som sagt. Alltid skära bort fettkanten på köttet (efter tillagning). Skysåser - absolut ingen grädde av någon sort.

ISCH!!!
    Lätt och lagom är ajjabajja! Ska det var nåt på smörgåsen så skulle jag ta bort smörgåsen i sig och äta nåt annat.
    ÄT det naturliga fettet och bli mätt och dra ner på kolhydraterna! Jag tror TS har levt fettskrämt och med för kolhydrater, därav dåliga värden....
    Men sån är jag som gärna häver i mig minst 3 ägg OM DAGEN! Varför inte?
    Så att doktorn bor i Spaninen kan ju förklara en del, här i Sverige pågår en kraftig debatt mellan olika förespråkare och ny forskning verkar ju mer och mer peka på att vi lever för fettsnålt och äter för mkt kolhydrater, som påverkar vårt blodsocker och som i sin tur leder till inflammerade kärl - stroke och hjärtinfarkt...
    Så vad ÄTER DU EGENTLIGEN? Varje dag? Verkar ju inte vara så mkt kvar...

• Fru U
    Probably the best in the skrev 2011-03-08 22:34:10 följande:

ISCH!!!
    Lätt och lagom är ajjabajja! Ska det var nåt på smörgåsen så skulle jag ta bort smörgåsen i sig och äta nåt annat.
    ÄT det naturliga fettet och bli mätt och dra ner på kolhydraterna! Jag tror TS har levt fettskrämt och med för kolhydrater, därav dåliga värden....
    Men sån är jag som gärna häver i mig minst 3 ägg OM DAGEN! Varför inte?
    Så att doktorn bor i Spaninen kan ju förklara en del, här i Sverige pågår en kraftig debatt mellan olika förespråkare och ny forskning verkar ju mer och mer peka på att vi lever för fettsnålt och äter för mkt kolhydrater, som påverkar vårt blodsocker och som i sin tur leder till inflammerade kärl - stroke och hjärtinfarkt...
    Så vad ÄTER DU EGENTLIGEN? Varje dag? Verkar ju inte vara så mkt kvar...

Om man nu får "order" av en läkare att dra ner på fettet och frågar om det så får svaren bli därefter.

Du är du och ts är ts.

Att äta 3 ägg om dagen skulle vara farligt för många, så man bör vara ganska försiktig i uttalanden som går emot det ts ber om som en läkare rekommenderat.

Jag skulle inte kunna äta lchf som det låter som att du pratar om det skulle vara dödligt för mig i längden
  • Culete

Jag äter normalt sett protein och kolhydrater ja, men inte mkt ris, pasta eller potatis - inte sá glad i det.
    Jag äter inte fett i större mängder inte för att jag är rädd utan för att jag inte gillar det helt enkelt.
    Shit, smör pá mackan (som inte är eget nybakat varmt bröd eller nágon rostad bit formbröd) har jag inte ätit sen jag gick i 7an-. Det är en väldans massa ár sedan.

Brukade äta en bit rostad baguette med olivolja, tomat och salt, men háller mej numer till mina knäckebröd istället.

Och appropá ägg, gillar ägg endast i tvá former och i lagom mängder;
    Hárdkokt till sallad och friterat i massa olivolja och ha pá en bit baguette. Dock gillar jag inte äggulan,
    Och knappast nyttigt att alltid äta ägg friterat sá därav blir det inte sá ofta...  =)

Har inget med rÄdsla att göra.

Jag tror att mina värden mer och mer beror pá mitt gottegrisiga inre snarare än mina vardags-matvanor.
    Och det har jag som sagt redan börjat arbeta pá iom graviditeten sá jag tror isf jag redan bör vara i rätt riktning...

Tack alla för svaren =)

*Ts som skall leta snálost i veckan* ;)

Fru U skrev 2011-03-08 22:51:42 följande:
    Om man nu får "order" av en läkare att dra ner på fettet och frågar om det så får svaren bli därefter.

Du är du och ts är ts.

Att äta 3 ägg om dagen skulle vara farligt för många, så man bör vara ganska försiktig i uttalanden som går emot det ts ber om som en läkare rekommenderat.

Jag skulle inte kunna äta lchf som det låter som att du pratar om det skulle vara dödligt för mig i längden
    Vänta lite nu Både du och jag vet ju att doktorer långt ifrån alltid har rätt! Ny forskning kommer hela tiden och riktlinjer ändras!
    Jag säger inte att alla ska äta LCHF , absolut inte, men man har ett "egenansvar" för sin kropp och att bara lita blint på vad EN läkare säger, utan att själv försöka ta reda på fakta, det är i mina öron att släppa ansvaret för sin egen hälsa. Vi pratar ju om basic kostvanor, inte allvarlig sjukdom (i nuläget).
    Varför skulle ägg vara farligt för många? Pratade med en PT för ett tag sen och han blev blek när jag sa att jag åt så mkt ägg...äggula är livsfarligt....sen pratade jag med en annan PT som menade på att ägg är hälsa! Innehåller massor av nyttigheter och håller en mätt, länge
  • Fru U

Jo men ts är gravid, då ska man inte mixtra på egen hand om man inte verkligen känner sig hundra säker.

Ägg är dåligt för de flesta med högt kolesterol (såvida det inte ändrats sen jag kollade sist), de med gallproblem (stenar, gallsafter mm)

Allvarlig och allvarlig. Uppenbarligen har läkaren sett något som föranledde "ordern", därmed inte sagt att man ska sluta tänka själv

Fru U skrev 2011-03-09 00:29:39 följande:

Jo men ts är gravid, då ska man inte mixtra på egen hand om man inte verkligen känner sig hundra säker.

Ägg är dåligt för de flesta med högt kolesterol (såvida det inte ändrats sen jag kollade sist), de med gallproblem (stenar, gallsafter mm)

Allvarlig och allvarlig. Uppenbarligen har läkaren sett något som föranledde "ordern", därmed inte sagt att man ska sluta tänka själv

Gallan håller jag med om! Men inte kolesterolet! Kolla in länkarna ovan så kan du se att läkare ivarjefall försöker ändra på det du läste sist
    TS bor i Spanien, och för mig låter det som att hennes läkare ska sätta henne på nån form av svältkost! En växande bebismage behöver fett! Inte fett från chips och kakor, utan bra fetter som finns i vanlig mat!
  • Anova

Jag äter själv en fetsnål kost och min sambos höga blodfettsvärden gick ner till normala då vi bland annat började tänka vilket slags fett vi stoppar i oss (i vårt fall mindre mättat, mer omättat) och vi helt uteslöt mejeriprodukter (vilket blev naturligt för oss, men det är inget som jag rekomenderar)..

Jag äter mycket vilt (vilket kanske är svårt att få tag på i Spanien), lite kyckling, fisk (sk. vitfisk (t.ex. torsk) innehåller mindre fett än t.ex. lax) och mycket grönsaker och frukt (du som bor i Spanien bör ju ha bra utbud).
    Din läkare nämner just omättat fett som en bra fettkälla vid höga blodfetter, vilket jag också har upplevt.

Svar på tråden Tips pá "fettfri" mat uppskattas omgáende!