• Anonym (Less)

Vad har ni ingenjörer för lön? Måste jag byta jobb?

Åh jag är så less på min lön. Har läst på universitet 3 år till högskoleingenjör (+ 2 år extra så totalt 5 år). Jobbar som konsult och har gjort det i 3 år. Har 23.500 i lön och är så less på det. Är inte detta väldigt lite. Det är ju inte ens en ingångslön. Sitter här med en stor skuld hos csn som jag trodde skulle vara en investering. Vänner utan utbildning tjänar mer än mig. Jag fick låg ingångslön, men glad som man var över ett jobb så tog man ju det. Ångrar mig så idag. Ska jag verkligen behöva byta jobb för att få en dräglig lön, en lön som jag tycker jag förtjänar. (Nu snackar vi inga fantasi sumor). Jag vill ju vara kvar på mitt jobb. Trivs ju så bra med mina arbetskamrater. Vad göra??

• Svar på tråden Vad har ni ingenjörer för lön? Måste jag byta jobb?
  • firewoman

Ligger runt 750 000 kr per år med 20 år gammal civilingenjörsutbildning. Eftersom jag konsultar en del varierar inkomsten mellan 40 000 kr - 80 000 kr per månad, men oftast hamnar jag runt 65 000 - 70 000 kr per månad. Var inte rädd att vidga dina vyer.

• Anonym (Less)
    firewoman skrev 2011-03-08 18:44:04 följande:

Ligger runt 750 000 kr per år med 20 år gammal civilingenjörsutbildning. Eftersom jag konsultar en del varierar inkomsten mellan 40 000 kr - 80 000 kr per månad, men oftast hamnar jag runt 65 000 - 70 000 kr per månad. Var inte rädd att vidga dina vyer.

Oj, ja det var inte illa. Men jag har inte kunskap eller erfarenhet får sådana summor just nu iallafall. Undrar lite om du bor i en storstad också då lönen var så väldigt hög. Här upp i norrland krävs det MYCKET för att kunna komma upp i en sån summa med ett vanligt jobb. Tror knappt cheferna kommer upp i det.
  • Anonym (Less)

Ingen mer som vill dela med sig av sin ingenjörslön. någon som kanske har ungefär samma anställningstid som mig? Hur har er löneutveckling varit?

• Anonym

Hej, har civiling utbildning och ca 9år erfarenhet. Månadslönen 36600 kr. Tycker att min lön är inte höjdare. Har bytt jobb 2 ggr

• Tow2Mater

Det kan variera mycket mellan en högskoleingenjör och en civilingenjör. Dessutom vaierar det mycket inom olika ingenjörsbrancher. Det är väl ingen nyhet att jobb byte ofta kan ge den största löneförhöjningen. Annars prata med chefen och säg att du tycker du ligger under ingångslönerna; kanske facket kan hjälpa dig förhandla upp din lön.

• Anonym (Less)

Har prata med chefen x antal gånger. Han t.o.m erkänner själv att jag har en låg lön, men påstår att han inget kan göra. Detta stämmer inte eftersom det helt plötsligt finns flera tusen att erbjuda folk som fått nytt jobb, för att de ska stanna.

• Anonym (blivande civing.)

Jag tar examen i sommar från Chalmers och vi rekommenderas att säga runt 27 000 som ingångslön. Kommer nog hamna på 25 kanske skulle jag tro, går en linje där det är lite mer konkurrens om jobben.

Sambon har jobbat i snart 5 år som konsult, också civ.ing och började på 23 000 men har nu drygt 30 000 i månaden plus bonus varje år.

Byt jobb om du kan, då kan du få upp lönen ganska många tusen skulle jag tro :)

• Anonym (civilingenjör)

Har en utbildning från Chalmers i grund och botten och har en lön på 32 000 med 2 års erfarenhet. Tycker det är rätt lågt med tanke på vad jag gör. (mycket ansvar)

Byta jobb är det enda sättet att höja din lön, så är du missnöjd och chefen vägrar höjs så sök nytt jobb. 

• Anonym (G)

Jag tog examen 2005. Har nu jobbat i 5 år. Hade en ingångslön på 20 000 kr och tjänar nu 28 000 kr. Är anställd av en kommun.

Byt jobb!

• Anonym

Är civilingenjör. Innan jag blev egenföretagare tjänade jag 37000, det efter ca 4 år som heltidsjobbande. Hade dock i praktiken några år till av erfarenhet inom området.

Sambon, också civilingenjör tjänar 54000 nu tror jag. Han har jobbat i ca 6 år. 

Men, vi har båda sett till att hamna på rätt ställen, i rätt roller. Jag bytte jobb för att få upp lönen. 

Om man tittar på folk jag pluggade med så finns det de drivna, som ser till att byta jobb eller få nya ansvarsområden och därmed höja sin lön, och de som hela tiden klagar på att de tjänar mindre än alla andra men som inte tar chanser som de i princip får serverade, av rädsla för förändring. 

Svar på tråden Vad har ni ingenjörer för lön? Måste jag byta jobb?