• Pilla70

barn med dåligt självförtroende?

har en son som är  8 år och som har fått så dåligt självförtroende. Han klankar ner på sig själv när han itenkan saker på en gång eller om han gör något fel, mest när det gäller skolarbete. Matteläxa som går fel och han bryter ihop och kallar sig själv för usel och värdelös. och det tar lång tid innan han kan släppa det. vi pepper han ofta tycker jag och berömmer och pratar om vad han är bra på mm.  vad kan man göra för att stödja och stärka hans självkänsla. Känner mig hjälplös och värdelös som mamma.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • Svar på tråden barn med dåligt självförtroende?
  • Superkex

Det där känner jag igen. Det är en fas som de går igenom i den åldern men bara för det kan man ju inte bara ignorera det och vänta på att det går över.

Jag har precis börjat skriva "Brabok" ihop med mina barn på kvällen som en del av nattningen. Idén har jag fått från Mia Thörnbloms bok "Du äger!". Enkelt uttryckt listar man 3 bra saker med dagen och försöker koppla dem till en personlig egenskap som är positiv. Tre saker som man är glad för och tre saker man längtar efter/vill ha hjälp med skriver man också ner.

Mina barn är 7 och 9 år och för mig är det här ett sätt att även få lite inblick i hur de har det i skolan och hur de mår rent allmänt samtidigt som de lär sig mer och får en bättre självkänsla. Får väl se hur experimentet avlöper.

• Trolletroll

Låter som en bra idé .. min 8 åring klankar också ner på sej själv.. Jag är elak, jag är ful osv.. Men det hör väl till åldern att gå igenom lite tvivel efter den "sturska" 6-7årsåldern =) 
    Jag brukar inte göra så stor sak av det. 

• Pilla70

ok det kanske är en fas de ska igenom men jag får verkligen ont i magen när jag ser honom ledsen och se ner på sig själv så mycket.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • skånegås

Har en dotter också 8 år... Har fått tips om en bok jag håller på att läsa och jag tycker den verkar super i att stödja sina barn. Synd att jag inte hittat den tidigare bara...
    Växa med ansvar heter den av Barbara Coloroso. Finns på bibliotek, jag har fjärrlånat den. Rekomenderas!

• Pinklady78

Min dotter på 8 är också en sån som har dåligt självförtroende. Det där med att skriva tre bra saker i en bok skulle jag också kunna göra med min tjej.

Svar på tråden barn med dåligt självförtroende?