• arton

    Vara vuxen

    Jag har liksom funderat på vad som anses vara vuxet och tvärtom och att de säkert många gånger inte har med åldern att göra när man betraktas vara vuxen. Men om man rent generellt får säga en ålder då ni anser att man blir vuxen får ni gärna säga den.

    Jag är 20 år gammal och betraktar mig inte själv som vuxen, varken åldersmässigt eller beroende på min boendesituation (bor fortfarande hemma då jag studerar och valde att göra så då jag inte vill ta studielån så länge jag studerar på universitetet). En del betraktar mig som vuxen ena sekunden, nästa sekund är jag ungdom och blev nyss "tagen" för att vara barn och folk brukar gissa att jag är 17 år.

    Så vad säger ni? :)

  • Svar på tråden Vara vuxen
  • Nyfiken gul

    När man passerat 20 kan man inte "skylla" på att man är tonåring om man gör något uppåt väggarna, då anses man väl i det stora hela som att man är en ung vuxen.

    Har man fyllt 18: Man är myndig och får rösta, blir dömd i domstol som en vuxen, får gå på krogen och blir man 20 får man gå på systemet. Man får sluta åka på barnbiljett och man anses kunna försörja sig själv.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • arton
    Nyfiken gul skrev 2011-03-08 19:24:05 följande:

    När man passerat 20 kan man inte "skylla" på att man är tonåring om man gör något uppåt väggarna, då anses man väl i det stora hela som att man är en ung vuxen.

    Har man fyllt 18: Man är myndig och får rösta, blir dömd i domstol som en vuxen, får gå på krogen och blir man 20 får man gå på systemet. Man får sluta åka på barnbiljett och man anses kunna försörja sig själv.


    I och för sig, men jag tänker bara att jag är exakt samma person som jag var innan jag blev 18 och att bara för att jag fyllt 20 så är jag ju inte en annan person, jag tar inte mer ansvar än tidigare. Men att de finns personer i min ålder som är vuxna, om dem har eget boende osv. Men de är bara min åsikt.
  • deddan