• arton

    Vara vuxen

    Jag har liksom funderat på vad som anses vara vuxet och tvärtom och att de säkert många gånger inte har med åldern att göra när man betraktas vara vuxen. Men om man rent generellt får säga en ålder då ni anser att man blir vuxen får ni gärna säga den.

    Jag är 20 år gammal och betraktar mig inte själv som vuxen, varken åldersmässigt eller beroende på min boendesituation (bor fortfarande hemma då jag studerar och valde att göra så då jag inte vill ta studielån så länge jag studerar på universitetet). En del betraktar mig som vuxen ena sekunden, nästa sekund är jag ungdom och blev nyss "tagen" för att vara barn och folk brukar gissa att jag är 17 år.

    Så vad säger ni? :)

  • Svar på tråden Vara vuxen
  • Nyfiken gul

    När man passerat 20 kan man inte "skylla" på att man är tonåring om man gör något uppåt väggarna, då anses man väl i det stora hela som att man är en ung vuxen.

    Har man fyllt 18: Man är myndig och får rösta, blir dömd i domstol som en vuxen, får gå på krogen och blir man 20 får man gå på systemet. Man får sluta åka på barnbiljett och man anses kunna försörja sig själv.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • arton
    Nyfiken gul skrev 2011-03-08 19:24:05 följande:

    När man passerat 20 kan man inte "skylla" på att man är tonåring om man gör något uppåt väggarna, då anses man väl i det stora hela som att man är en ung vuxen.

    Har man fyllt 18: Man är myndig och får rösta, blir dömd i domstol som en vuxen, får gå på krogen och blir man 20 får man gå på systemet. Man får sluta åka på barnbiljett och man anses kunna försörja sig själv.


    I och för sig, men jag tänker bara att jag är exakt samma person som jag var innan jag blev 18 och att bara för att jag fyllt 20 så är jag ju inte en annan person, jag tar inte mer ansvar än tidigare. Men att de finns personer i min ålder som är vuxna, om dem har eget boende osv. Men de är bara min åsikt.
  • deddan

    Jag fyller 18år snart, men kommer faktiskt inte se migsjälv som fullvuxen för det. Snarare mer barn än vuxen. Så det är väll inte alls konstigt.

    Jag skulle väll faktikst bara tycka att du var vuxen enligt lagen och regler. Men annars, tycker jag inte man är det riktigt än, när man är tjugo år. Visst, vissa är det säkert, och mognar snabbt, men helt vuxen, njä.. det tar ett tag :)


    stay strong.
  • Maskot

    Mamma till en 19 åring.


    Vill gärna se honom som en vuxen. Vi är 3 vuxna som bor ihop och behöver dela på ansvar och förpliktelser hemma. Sen är han naturligtvis jätteung och behöver både råd och stöttning på vägen- men det behöver jag också ibland av min mamma fast jag är 40 år.


     

  • arton
    deddan skrev 2011-03-13 22:28:46 följande:

    Jag fyller 18år snart, men kommer faktiskt inte se migsjälv som fullvuxen för det. Snarare mer barn än vuxen. Så det är väll inte alls konstigt.

    Jag skulle väll faktikst bara tycka att du var vuxen enligt lagen och regler. Men annars, tycker jag inte man är det riktigt än, när man är tjugo år. Visst, vissa är det säkert, och mognar snabbt, men helt vuxen, njä.. det tar ett tag :)


    Precis! Just nu är jag på en förskola i stan och där är jag ju mycket närmare barnen än pedagogerna (åldersmässigt alltså), och känner mig inte alls på samma nivå som lärarna där (som typ är födda på 60-talet).

    Kanske att jag är vuxen åldersmässigt, men känslomässigt så är jag mer ungdom än vuxen fortfarande, tills den dagen jag bor själv (om typ 2 år).
  • Danitra

    Perioden som inom psykologin kallas "adolescence" pågår från 10-21 och betecknar perioden mellan barndom och vuxen ålder. Så det är inte konstigt om man inte känner sig helt vuxen vid 20. ;) 


  • AndreasH

    När jag fyllde 18 kände jag mig väldigt vuxen och skaffade barn..
    När jag fyllde 22 visste jag att 18-åringar fortfarande är barn och inte har nån större koll alls.
    När jag fyllde 25 insåg jag att 22-åringar inte har så mycket koll heller.

    Nu är jag 32 och börjar känna mig trygg som person och i mina beslut. Lagom då att min son jusst fyllt 14 och och ständigt ifrågasätter haha ;)

  • arton
    Danitra skrev 2011-03-14 19:46:55 följande:
    Perioden som inom psykologin kallas "adolescence" pågår från 10-21 och betecknar perioden mellan barndom och vuxen ålder. Så det är inte konstigt om man inte känner sig helt vuxen vid 20. ;) 
    Nä, och jag har inte speciellt bråttom heller, flyttar nog hemifrån när jag är 23 då jag är klar med utbildningen så då är de ju en annan sak ;)
  • arton
    AndreasH skrev 2011-03-15 08:35:02 följande:
    När jag fyllde 18 kände jag mig väldigt vuxen och skaffade barn..
    När jag fyllde 22 visste jag att 18-åringar fortfarande är barn och inte har nån större koll alls.
    När jag fyllde 25 insåg jag att 22-åringar inte har så mycket koll heller.

    Nu är jag 32 och börjar känna mig trygg som person och i mina beslut. Lagom då att min son jusst fyllt 14 och och ständigt ifrågasätter haha ;)
    Haha precis, även fast jag fyllt 20 så känner jag bara att jag är samma person som jag alltid varit, mer mogen visserligen, men inte så att jag orkar ta mer ansvar osv, jag tycker de är skönt som livet är just nu, varför stressa? ;)
  • retroflickan

    Jag tycker väl inte att det finns någon direkt ålder för det där när man är vuxen. Speciellt inte arton, just för att de flesta i min klass tog studenten när de var 19 eller på väg åt det hållet. Och att vara fullvuxen när man går på gymnasiet känns ju inte riktigt sant.

    Sen tycker jag att det är tråkigt att, rent allmänt, vi går mot att ungdomar ses som barn längre och längre och inte förväntas klara av särskilt mycket själva alls. Menar inte det här vänt mot dig, arton, på nåt vis, förstås, utan bara en trend jag har märkt av hos många i min omvärld. Att supa bort alla pengar till hyran när man är 23 eller låna av mamma varenda månad fast man bort hemifrån över ett år och sådär. Tycker det är synd att vi infantiliserar oss själva  som människor så mycket ibland. :) 

Svar på tråden Vara vuxen