• Vintermånen

Hur "underhåller" ni era 6-månaders?

vår 6 månaders vill helst bli buren hela tiden, men ibland orkar man ju bara inte, eller måste ha båda armarna och fixa saker.

Hon är rätt trött på sitt babygym (trots att vi byter saker i det regelbundet)... har också en bumbostol som hon sitter i ibland.

Vad tycker era om att göra?

• Svar på tråden Hur "underhåller" ni era 6-månaders?
  • Ultima

Gästolen är jättepopulär hos oss - ger grabben en jättefrihet att ta sig runt i hela huset! (Ja, vet att det finns många som inte gillar gåstolar osv... men i vår familj har det funkat jättebra för 2 barn)

Sätter honom även i matstolen och lägger fram diverse grejjer att pilla, bita och dra i.
    Han pillar gärna på en buss med knappar att trycka och vrida på och så poppar det upp djur upptill och spelar musik. 

Speglar! Jättekul, finns babyspeglar att lägga på golvet 

• dagge79

Samma sak här, gåstolen är det allra bästa!! Min son är nu 7 månader men har åkt omkring i den sen dryga 5 månader. Jag lägger ut diverse leksaker i rummen han kommer åt och har byggt upp framför högtalarna/tv/papegojan så han inte kommer åt dem. Sen åker han runt mellan alla leksaker och härjar och ibland hittar han saker som han inte får röra och då verkar det extra kul ;). Vi övar även på att krypa, leker titt ut i hans spjälsäng och leker med andra saker på hans rum.

• Kasihi

Vi kollar på bilar, hundar och människor från fönstret, jag visar hur det tänds och släcks när man trycker på lampknappen, han får pilla och riva med bakplåtspapper, idag visade jag badrumsskåpet som han var mkt intresserad av hihi spegel och att det gick att öppna han gillar att greja med en 50cl petflaska med lite vatten i. Jag brukar ha honom hålla honom så han får sitta på kanten till vasken i köket, jag drar på kranen så han kan föra fötter och händer till vattnet, det tycker han om en plastslev i köket är en favvo att leks med när han ligger på golvet. Vi lyssnar på barnmusik i köket när jag diskar, jag sjunger med och han ler och grejar med babygym eller leksaker. Det är en del av vi hittar på.

• vittra

I den åldern var tom äldsta rätt nöjd med att sitta på golvet och satt gärna och grejade lite med sina leksaker. Lillan ålar och kryper runt fritt i huset och roar sig själv ganska bra bara man är i närheten och ger henne uppmärksamhet då och då. Annar är och var bärsjalen det som gällde om de inte ville leka själva, då har man ju ändå händerna fria. Men är de inte lite för stora för babygym när de är 6 månader..?

• kg8

Det gör jag inte, hon kryper tunt och roar sig själv eller så gör storasyster det

• kg8

Ja hon är ganska enkel att ha och göra med men mina erfarenheter från båda mina barn är att när dom lär sig sitta så blir dom nöjdare att vara på egen hand. Annars så har jag legat mycket på golvet med dom och visat på leksaker och pratat. Men dom har också fått hänga med mycket på det jag gör hemma. Matstolen är bra för då kommer dom upp högt, sen sitter dom gärna där och tittar på matlagning och diskning och tvättvikning och allt sånt. Bada gör vi också ofta när dom blir kinkiga. Sen sjunger jag massvis för mina, nästan hela tiden det och ramslekar

• LillaAnna

Jag brukar muta sonen med lite smörgåsrån. Han kan sitta jättelänge i sin matstol och pilla med det.

Svar på tråden Hur "underhåller" ni era 6-månaders?