Min son som är 3 år 4 månader använder fortfarande blöja i princip helatiden, hur sluta?
Hejsan
Hoppas du kan svara på min fråga.
Min son som är 3 år och 4 månader använder fortfarande blöja.
Han kan kissa på potta och det gör han i bland, men också gärna på golvet om han är utan blöja (fast han vet om det, han berättar för oss vart han har kissat)
Toaletten tycker han är otäck och vi absolut inte sitta på det var nog över ett halvårs sen han satt där sist.
Han använder alltstå potta framföra toalett och det tycker vi är OK, men även om vi har honom utan blöja hemma så efter en stund så blir det jobbigt och kissa på potta och han blir jätte ledsen om han inte får blöjan, och då vill jag inte "tvinga" honom att vara utan heller om han blir så ledsen.
Han har har alltid varit hård i magen och drar sig ofta undan för sig själv när han ska bajsa (i blöjan) Han har ajsat en gång på pottan då var han jätte glad!
En gång åkte han även i kalsonger till dagis men bytte snart till blöja när han kom ditt, men han var jätte stolt då och vi också!
När han kissar på pottan får han ett klisetmärke o sätta ditt, det tycker han är kul..
Men toaletten vill han inte.
Är det onormalt för en 3 åring att vara såhär? Gör vi som föräldrar fel?
I bland får jag sån ångest över att jag är en dålig mamma.
För visst tjatar jag i bland och säger "Snart måste du sluta med blöja och börja gå på toaletten som stora killar" ..
Jag uppmuntrar honom till att vara utan blöja samtidigt vill jag inte tvinga honom att vara utan så han börjar gråta det tycker jag känns hemskt fel!
I bland skämms jag för att dagis ska tro att vi lata, eftersom han fortfarande har blöja.
Men dom har inte sagt något utan vi har öppen kontakt om hans potträning, dock verkar han inte vilja träna på det på dagis.
I övrigt är han en glad och välutvecklad kille
Hoppas på svar
Med vänliga hälsningar orolig mamma