recept på brända mandlar, de som är rosa och mjuka
är det nån som har det? jag har nu testat ett annat recept och det blev inte alls så... jag som vill överraska svärfar med hans favoritgodis!
är det nån som har det? jag har nu testat ett annat recept och det blev inte alls så... jag som vill överraska svärfar med hans favoritgodis!
Åh vad gott!
Ett sånt recept vill jag oxå ha!
Det är mina favvisar!
Malwina
mamma lyckades hitta ett recept i en gammal bok. ska testa det ikväll, men skriver receptet nu =)
100 sötmandel
3,5 dl strösocker
50 ml glykos (1 tub, finns på apotek)
1 dl vatten
2-3 tsk röd karamellfärg
Gnid mandlarna rena från skal med en handduk.
Blanda socker, glykos ich vatten i en tjockbottnad gryta. Koka sockerlagen på ganska hög värme, utan lock. Koka tills det blir 115 grader varmt, eller så att trådprovet funkar.
Tillsätt karamellfärgen.
Häll massan i en OLJAD porslinsskål och det svalna något.
Arbeta massan med gaffel tills den tjocknat och tillsätt sedan mandlarna. Arbeta tills massan är ganska stel.
Häll allt på en plåt. Sära på mandlarna och forma massan så det ser fint ut.
puttar om nån är intresserad =)
Va kul!
Det var pappas favvogodis förr runt jul (vet inte hur det är nu), ska kanske försöka göra ett gäng mandlar till honom
Älskar dom
Pucken - Du kan väl återkomma och berätta hur dom blev.
Jag ska faktiskt prova själv, kanske till helgen.
Tack för receptet
okej, nu har jag gjort mina brända mandlar. de blev väldigt goda! men jag gjorde misstaget att röra lite mycket, så de blev lite sockriga. det gällde att vara snabb innan massan stelnade innan man hann fixa till mandlarna. men det gick att värma på i micro om man inte är snabb =) blev väldigt gott i alla fall!
Åh... vill också prova! GOOOOTTTT!!!
Behöver du fortfarande recept? ????
Behöver du fortfarande recept? ????