• midnightmoon

HP lite frågor

Har lite funderingar kring HP o så, jobbar som djurskötare och står och går hela dagarna, hanterar mediciner mm. Funderar på att ansöka om HP:

1. Kan man ansöka om HP te x 50% (vill inte vara hemma heltid)
    2. När bör man skicka in ansökan om HP?
    3. Hur lång tid tar den att få beviljad? (på ett ungefär) 

Michelle 20070621 Joline 20090217 Schäfern Ulex 20091211 Bebis BF 1/8-2011
  • Svar på tråden HP lite frågor
  • Amy27

Du kan ansöka om HP ( som de iofs ändrat namn på nu, till graviditetspenning) bara 50 %.

Sök så tidigt som möjligt så du har tid att överklaga också (ifall du skulle vilja det) ifall de inte godkänner din ansökan. Är moderskapsintyget skickat bara så är det fritt fram.

Handläggningstiden är alltid 30 dagar men ibland får man svar snabbare.

• midnightmoon

Tänkte på moderskapsintyget, är det bm som skickar in det? Är i v.20 och och har gjort RUL skickar hon in det automatiskt eller måste man säga till?

• InaLo

Man brukar få moderskapsintyg på beöket hos BM efter RUL! Sen måste du själv fara med det till FK och det gäller då även som anmälan om föräldrapenning(som måste begäres sen när barnet är fött)
    Graviditetspenning får man om man har ett fysikt tungt, ett farligt arbete eller buller! Har du mycket lyft eller enformiga rörelser i ditt jobb? Viktigast är bara att  du och din chef skriver tydligt på vilket sätt ditt arbete är tungt.
    I första hand måste man kolla om man kan bli omplaserad till enklare arbetsuppgifter. Om jag vore du skulle jag fara till försäkringskassan och prata med dem. När har du nästa tid hos BM?
     Sitter själv och väntar på svar om graviditetspenning. skickade n ansökan och moderskaps intyg förra veckan. Är i v21.
    Lycka till!

• midnightmoon
    InaLo skrev 2011-03-09 07:38:51 följande:
    Man brukar få moderskapsintyg på beöket hos BM efter RUL! Sen måste du själv fara med det till FK och det gäller då även som anmälan om föräldrapenning(som måste begäres sen när barnet är fött)
    Graviditetspenning får man om man har ett fysikt tungt, ett farligt arbete eller buller! Har du mycket lyft eller enformiga rörelser i ditt jobb? Viktigast är bara att  du och din chef skriver tydligt på vilket sätt ditt arbete är tungt.
    I första hand måste man kolla om man kan bli omplaserad till enklare arbetsuppgifter. Om jag vore du skulle jag fara till försäkringskassan och prata med dem. När har du nästa tid hos BM?
     Sitter själv och väntar på svar om graviditetspenning. skickade n ansökan och moderskaps intyg förra veckan. Är i v21.
    Lycka till!
    Ja mitt arbete är rätt tungt då vi jobbar med stora suggor, blir en del lyft av smågrisar, mocka boxar osv vi har ju 1500 suggor i produktion Flört... Dessutom är det ett jobb där man står och går hela dagarna.

Har inte tid förräns jag är i v.25 om 5v ca, känns ju rätt tight att skicka in ansökan då men det går väl relativt fort Flört
  • J W

Jag ringde och bad att få moderskapsintyget hemskickat.
    Sen skickade jag in det tillsammans med ansökan om graviditetspenning.

Du kan söka/bli beviljad 1/4, 1/2, 3/4 eller hel GP... Du kan tex begära hel, men tex ta ut halv i 4 veckor och sedan hel resten (om du blir beviljad hel GP dvs)...

För mig tog det 2 veckor att få besked på min ansökan...

Svar på tråden HP lite frågor