• envärkandebarnlängtan

Är det okej att sälja den bröllopspresent som inte passar?

I en annan tråd diskuteras det hej vilt om kuvertavgifter.

Personligen betalar jag hellre en kuvertavgift om det då inte krävs någon present. Då kan brudparet själva köpa precis vad de vill ha istället för att jag skulle välja ut en present som de senare säljer för att de ogillar den.
    Då skulle det kännas lite onödigt att jag hade lagt ner tid, pengar och tanke på något som jag trodde skulle passa dem. Med en kuvertavgift kan de göra precis vad de vill med pengarna. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att sälja den bröllopspresent som inte passar?
  • Loriyana

Självklart är det ok. Men man kan ju göra det lite diskret!

• Här och nu

Ja, bättre det än att ställa den att samla damm.

• envärkandebarnlängtan

Ja, det kan man ju såklart göra. 
    Dock har jag själv varit med om att få hiskeliga tavlor och gardiner. Inget som passade hos oss alls. Jag hade inte hjärta att sälja dem, men när vi fick besök av dem som hade gett oss gåvorna frågade de faktiskt var de var någonstans Skäms. Jag hade ställt sakerna i förrådet.
    Jag tror att mitt svar då var ganska obegripligt. Skämdes ordentligt. 

• Här och nu

Tavlor o gardiner är inga lämpliga presenter till vuxna öht.

• 100kgpappa

Sälj! Det är nästan omöjligt att köpa prydnadssaker som passar, då man har olika sak. Vi såg till att få presentkort eller pengar, och det ger vi själva också. Dock köpte grannen en anskrämlig prydnadssak, så den får vi ha uppe ett tag för grannsämjans skull...Skrattande

Den siste idioten är inte född...
  • Anghammarad

Nej, det är en principsak att inte vare sig sälja eller byta presenter man fått (såvida det inte är ett klädesplagg i fel storlek eller en dubblett såklart)

Personen som ger presenten har gjort sig mödan att köpa och ge bort något som de tror passar, det är därför ohyfsat att sälja det.

• envärkandebarnlängtan
    Anghammarad skrev 2011-03-11 09:49:35 följande:

Nej, det är en principsak att inte vare sig sälja eller byta presenter man fått (såvida det inte är ett klädesplagg i fel storlek eller en dubblett såklart)

Personen som ger presenten har gjort sig mödan att köpa och ge bort något som de tror passar, det är därför ohyfsat att sälja det.

Vad ska brudparet göra med eventuella oönskade presenter som de kan tänkas få?
  • Anghammarad
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-11 11:15:34 följande:
    Vad ska brudparet göra med eventuella oönskade presenter som de kan tänkas få?
    Behålla och använda med glädje som minne från en lycklig dag.
  • lennartsdotter

Klart man får sälja saker man fått, även om man fått dem i bröllopspresent. Förhoppningsvis är dock de som blivit inbjudna så pass bekanta med bröllopsparet att det inte behöver vara en vanlig företeelse.

Jag ogillar företeelsen kuvertavgift då den faktiskt kan exkludera människor från att komma. Jag kanske befinner mig i "fel" samhällsskikt där 500 spänn kan vara mycket pengar. Lägg till att de flesta lägger lite mer pengar i form av nya kläder, skor och dylikt om de ska gå på bröllop.

• Pleco

Det är klart att man får.

Jag gör det gärna inte, jag ser till att ha saker åtminstone ett år eller så innan jag gör mig av med det isf. Är det en prydnadssak så passar den säkert någonstans och hemma hos mig så byter jag ut sakerna med jämna mellanrum. Jag skulle även bli sårad om någon sålde det dom fått av mig i present, speciellt om dom gjorde inom den närmaste framtiden.

• Tummelisa
    Anghammarad skrev 2011-03-11 09:49:35 följande:

Jag anser att det är ganska dumt att ha såna principer. Jag för egen del hade gärna sett att brudparet sålt min present och köpt sig något de gillade om de inte ansåg min present passa dem. Klart att det är lite trist att man inte lyckats pricka in något de ville ha, men thats life, är inte lätt att veta vad alla tycker om.

Ser mycket hellre att den hamnar hos någon som gillar den än att brudparet ska tvingas känna sig olustiga över att den kanske ligger och skräpar i en garderob och inte används. Hade de dessutom vågat avslöja för mig att de sålde, så skulle jag ge dem en glad klapp på axeln och hylla dem för deras ärlighet.
  • Anghammarad
    Tummelisa skrev 2011-03-11 12:54:31 följande:
    Jag anser att det är ganska dumt att ha såna principer. Jag för egen del hade gärna sett att brudparet sålt min present och köpt sig något de gillade om de inte ansåg min present passa dem. Klart att det är lite trist att man inte lyckats pricka in något de ville ha, men thats life, är inte lätt att veta vad alla tycker om.

Ser mycket hellre att den hamnar hos någon som gillar den än att brudparet ska tvingas känna sig olustiga över att den kanske ligger och skräpar i en garderob och inte används. Hade de dessutom vågat avslöja för mig att de sålde, så skulle jag ge dem en glad klapp på axeln och hylla dem för deras ärlighet.
    Varför ger du en present överhuvudtaget då? Är det inte bättre att bara trycka en femhundring i handen på dem?
  • Fidelis ad urnam

Klart de ska få sälja om det inte är någonting för dem.
    Jag kan lägga ner min själ i att hitta en present åt en bekant som jag faktiskt inte känner så himla väl och det kan ändå slå fel. Min stil kanske inte passar deras stil osv.
    Då är det en självklarhet att de ska få sälja den saken och lägga pengarna på någonting de verkligen vill ha istället för att av principskäl behålla det jag köpt till dem och låta saken samla damm eller vantrivas med att ha den framme.

• MajaVira

Jag tycker att det är bättre att de säljer presenten än att den bara står och damma i ett förråd. Dock tycker jag bästa alternativet är att de frågar efter kvitto så att de kan byta till något de vill ha. Så gör alltid vi inom familjen, så jag skulle inte bli förnärmad om samma fråga kom från annan gåvomottagare. Fördelen med att be om kvitto är ju också att de får hela presentens värde, om de säljer den får de förmodligen inte samma pris och en del av mitt presentinköp går därmed till spillo.

• lelodi

Personligen är jag emot presenter på bröllop just av den här anledningen. Ger hellre pengar eller betalar kuvertavgift.

• Bordeaux

Ja det tycker jag. Oavsett vad brudparet önskar sig så vill vissa personer inte ge det utan något som dem själva valt (tror det är de personerna som ser en önskelista som en inköpslista) då tycker jag brudparet har rätt att sälja saken om dem inte vill ha den. Vi sålde saker som vi inte kunde utnyttja som dessa moderna äventyrsboxarna. Tanken är god att ge brudparet upplevelser och äventyr av diverseslag men tyvärr är det väldigt få iaf i min bekantskapskrets som faktiskt kan utnyttja dem. När vi insåg att vi inte skulle kunna utnyttja våra så sålde vi dem, bättre än att de brinner inne.

• Anghammarad

Får väl förtydliga mig lite då. Jag själv byter eller säljer inte saker jag fått i present. Om jag gett bort en present till någon annan som de omedelbart sålde så skulle jag bli lite ledsen men skulle självfallet aldrig någonsin visa det för mottagarna.

• Tummelisa
    Anghammarad skrev 2011-03-11 13:48:27 följande:
    Varför ger du en present överhuvudtaget då? Är det inte bättre att bara trycka en femhundring i handen på dem?
    En present kan väl vara trevligt och jag misslyckas förhoppningsvis inte varje gång. 
  • envärkandebarnlängtan
    Anghammarad skrev 2011-03-11 11:50:27 följande:
    Behålla och använda med glädje som minne från en lycklig dag.
    Sparar du allt du får trots att du verkligen inte gillar det?

Jag är nog mer en rensa- typ. Vill absolut inte ha onödigt med saker framme eller i lådor, skåp och förråd. Speciellt inte saker som jag inte tycker om. Det tar bara massa onödig plats.

Fick ett par skitfula byxor av min mormor. Det var sista gången jag träffade henne men inte behåller jag dem som minne.

Fick också en servis i bröllopspresent som jag verkligen inte tyckte om. Sålde den och köpte mig en som jag ville ha istället.
    Vi fick också en tavla gjord av pärlor som var en avbild av ett fotografi av mig och min man. Den var inte alls vår grej men den gick inte direkt att sälja så den slängde vi. Tyckte att det var asfult med en pärltavla och kunde absolut inte tänka mig att ha den på någon vägg.

Till ett par bekanta gav jag bort en hemmabioanläggning när de gifte sig. Jag visste att de tyckte mycket om både musik och film så jag trodde att det var en bra sak. De sålde den och köpte en stereo istället
    Tydligen ville de ha en sådan istället.
    Av just den här anledningen tycker jag att det är så mycket bättre med kuvertavgift. Då hade jag sluppit stressa runt efter en bra present och de hade sluppit göra sig besväret att sälja den och köpa en stereo istället. De hade kunnat gå på stereon direkt  
  • Anghammarad
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-11 16:49:50 följande:
    Sparar du allt du får trots att du verkligen inte gillar det?
    Nej, men jag går inte raka vägen till butiken och byter bort det heller. De flesta presenter jag fått har använts åtminstone några gånger.  
Svar på tråden Är det okej att sälja den bröllopspresent som inte passar?