• Anonym (expert)

svampinfektion i underlivet? Här kommer några råd

Lufta underredet så ofta som möjligt. Sov t e x utan trosor.
    Tvätta aldrig med vanlig tvål! Tvätta med mild tvål (intimtvål) endast runt omkring slidan, i ljumskarna aldrig i slidan eller så att tvålen kommer in i slidan!
    Slidan är en helt fantastisk skapelse som är självrengörande så länge man låter den sköta sig själv! Använd olja (barnolja eller olivolja) och smörj med för att lösa upp ev torkade flytningar. Olja är också bra mot uttorkade slemhinnor.
    Använd endast bomullstrosor! och helst lösa bomullskläder också. Undvik tajta, täta byxor.
    Stryk underkläder, värmen tar bort bakterier som kan finnas kvar.
    Raka eller vaxa ej underlivet. Att ansa lite går dock bra. Könshår finns där för att hålla bort svett, bakterier och annat från slidan.
    Undvik att äta jästprodukter (öl, bröd, jästextrakt som tex finns i tartex) och socker!
    Viktigast av allt: Gå först till en gynekolog för att få bekräftat att det verkligen är svamp! Om besvären är ständigt återkommande kan gynekologen skriva ut en kapsel som heter diflucan som kan tas tillsammans med salvor och vagitatorer för att vara säker på att alla små envisa svampsporer verkligen försvinner!

• Svar på tråden svampinfektion i underlivet? Här kommer några råd
  • Sånglärkan

Tack för den sammanfattningen.
    Personligen kan jag inte nog betona detta med kosten.
    Det var inte förrän nyligt och min femtielfte infektion som jag verkligen greppade att det beror på att jag gärna äter en näve blandat smågodis före läggdags!

• Anonym

Fler tipps finns på min presentation om någon är nyfiken.

• Kantarellen

Klistrar in mina råd istället?

Svampråd: sammanfattning av råden jag fått för att undvika svamp
    - Använder bara lösa byxor, helst bomull eller lin.
    - Tvätta trosor och lakan i 60 grader.
    - Använd inget sköljmedel, man kan ha ättika i sköljvattnet.
    - Välj ett milt tvättmedel.
    - Sov utan trosor.
    - Använd bara bomullstrosor, undvik string.
    - Skippa trosskyden.
    - Lufta ofta.
    - Tvätta bara med olja och vatten i underlivet.
    - Absolut ingen tvål.
    - Försök att bara tvätta en gång per dag.
    - Tvätta håret böjd över badkaret eller duschen så schampot ej skall kunna irritera, var även försiktig med duschkrämer.
    - Raka bara bikinilinjen och ansa resten.
    - Smörj med apotekets intimsalva, olivolja eller med en tee tree oil salva för underlivet.
    - Använd tygbindor så mycket som möjligt
    - Menskopp är snällare mot kroppen än tamponger.
    - Undvik mat som innehåller socker, jäst, alkohol, mögel i form av mögelostar och korta kolhydrater.
    - Drick molkosan, vinäger och citron.
    - Ät probiotika (snälla bakterier), kapslar från hälsokosten innehåller betydligt högre mängd bakterier än de som finns i fil.
    - En tarmreningskur kan vara positivt då det hjälper magen att komma i balans och stabilisera tarmfloran.
    - Har aldrig sex när det gör ont eller inte är sugen.
    - Använd glidmedel som är snällt mot slemhinnorna, jag blir väldigt irriterad av de som finns på apoteket, eros/pjur rekomenderar jag.
    -Hormonbaserade preventivmedel gör slemhinnorna känsligare och kan även påverka östrogennivån vilket påverkar svampen
    - Lactal och vivag är preparat med snälla bakterier som kan hjälpa till att stabilisera pH och bakteriebalansen i slidan, finns att köpa på apoteket.
    - De receptfria krämerna och vagitorierna som finns på apoteket skall bara användas i undantagsfall, då de påverkar slemhinnan i underlivet så att den blir känsligare, sambandet mellan vestibulit och överdrivet användande av dessa preparat har diskuterats.
    - Be att få Fluconazol utskrivet av en läkare. Den tar svamp i hela kroppen, och ofta är även mage och tarmar angripna av svampen.
    - Kräv en undersökning för att verkligen vara säker på att det är svamp, det finns fler anledningar till klåda.
    - Behandla sexpartner, omdiskuterat om svamp smittar, men vid upprepade infektioner bör partner behandlas.
    - Har hört att zink och B-vitamin kan vara positivt?
    - Krävs visst en obalans i syra/bas balansen för att svamp skall utvecklas.
    - Konserveringsmedel, färgämnen och parfym iriterar!!!!
    - Graviditet, högt blodsocker och antibiotikabehandling gör att man lättare får svamp.
    - Ofta så har man inte bara svampen i underlivet utan även i tarmarna, därför skall man även hjälpa magen komma i balans.
    Japp... det var min lista det...

• Anonym (Blä!)

Tack för råden, där fanns några som jag ännu inte provat. Har svampinfektion typ jämt! Kommer oftast när jag och min man haft sex utan kondom, börjar alltid med att han får besvär och några dagar senare drabbas jag. Hans svampinfektion går bort av sig själv, men det gör inte min. Tyvärr bor jag inte i Sverige och här är det nästan omöjligt att få gynekologen att skriva ut Diflucan (de säger att det är för starkt!!!). Så jag får alltid hålla på med dessa j-a krämer! Är sååååå trött på skiten!

• Kantarellen

Blä
    Känner med dig, har haft det likadant.
    Tycker du skall behandla din man med, även om hans infektioner läker av sig självt. Låter som om ni smittar varandra.
    Du kanske kan pröva med lactal eller vivag när ni haft sex?
    Fluconazol 150 mg är den styrkan som brukar användas.

• Anonym

Hej! Tack för allt ni skrivit på denna tråd!

Jag och min kille tror att vi båda har svamp. Ingen av oss har varit hos gynekolog men min kille ringde sjukvårdsupplysningen och pratade med dom. Dom sa att det var svamp och sa åt honom att köpa pevaryl, kräm. Det har han gjort, men han har inte börjat använda det än.

Jag får väl ta och ringa gynekologen imorgon och pallra mig dit, för nu har det gått så långt att jag t.o.m. börjat ha ont vid samlag. Inget kul alls.

• Anonym (expert)

kantarellen: Jättebra lista!
    Gynekologer i allmänhet går ofta inte med på att kosten skulle ha så stor betydelse. Det är mer en holistisk syn på vår kropp som ser det sambandet mellan kost och svampinfektioner. Jag är dock helt övertygad om att sockerintaget har en jättestor betydelse. Utav egen erfarenhet så vet jag att om jag dricker mycket läsk speciellt så kommer infektionen som ett brev på posten! Sen det här med medicin. Jag tror på förebyggande åtgärder (se kantarellens lista ) men om man inte blir av med svampen kan det vara bra att få bort alla spår av den så att den inte fortsätter att komma tillbaka trots att man följer ovanstående tips. Men att hela tiden hålla på med dessa salvor tror jag inte på. Jag fick själv stora besvär av salvan som börjar på P Salvan som börjar på C funkar bättre för min del.

Svar på tråden svampinfektion i underlivet? Här kommer några råd