Klistrar in mina råd istället?
Svampråd: sammanfattning av råden jag fått för att undvika svamp
- Använder bara lösa byxor, helst bomull eller lin.
- Tvätta trosor och lakan i 60 grader.
- Använd inget sköljmedel, man kan ha ättika i sköljvattnet.
- Välj ett milt tvättmedel.
- Sov utan trosor.
- Använd bara bomullstrosor, undvik string.
- Skippa trosskyden.
- Lufta ofta.
- Tvätta bara med olja och vatten i underlivet.
- Absolut ingen tvål.
- Försök att bara tvätta en gång per dag.
- Tvätta håret böjd över badkaret eller duschen så schampot ej skall kunna irritera, var även försiktig med duschkrämer.
- Raka bara bikinilinjen och ansa resten.
- Smörj med apotekets intimsalva, olivolja eller med en tee tree oil salva för underlivet.
- Använd tygbindor så mycket som möjligt
- Menskopp är snällare mot kroppen än tamponger.
- Undvik mat som innehåller socker, jäst, alkohol, mögel i form av mögelostar och korta kolhydrater.
- Drick molkosan, vinäger och citron.
- Ät probiotika (snälla bakterier), kapslar från hälsokosten innehåller betydligt högre mängd bakterier än de som finns i fil.
- En tarmreningskur kan vara positivt då det hjälper magen att komma i balans och stabilisera tarmfloran.
- Har aldrig sex när det gör ont eller inte är sugen.
- Använd glidmedel som är snällt mot slemhinnorna, jag blir väldigt irriterad av de som finns på apoteket, eros/pjur rekomenderar jag.
-Hormonbaserade preventivmedel gör slemhinnorna känsligare och kan även påverka östrogennivån vilket påverkar svampen
- Lactal och vivag är preparat med snälla bakterier som kan hjälpa till att stabilisera pH och bakteriebalansen i slidan, finns att köpa på apoteket.
- De receptfria krämerna och vagitorierna som finns på apoteket skall bara användas i undantagsfall, då de påverkar slemhinnan i underlivet så att den blir känsligare, sambandet mellan vestibulit och överdrivet användande av dessa preparat har diskuterats.
- Be att få Fluconazol utskrivet av en läkare. Den tar svamp i hela kroppen, och ofta är även mage och tarmar angripna av svampen.
- Kräv en undersökning för att verkligen vara säker på att det är svamp, det finns fler anledningar till klåda.
- Behandla sexpartner, omdiskuterat om svamp smittar, men vid upprepade infektioner bör partner behandlas.
- Har hört att zink och B-vitamin kan vara positivt?
- Krävs visst en obalans i syra/bas balansen för att svamp skall utvecklas.
- Konserveringsmedel, färgämnen och parfym iriterar!!!!
- Graviditet, högt blodsocker och antibiotikabehandling gör att man lättare får svamp.
- Ofta så har man inte bara svampen i underlivet utan även i tarmarna, därför skall man även hjälpa magen komma i balans.
Japp... det var min lista det...