• Anonym

Känns som knivhugg i underliv/anus

Plötsligt ibland kan det kännas som om någon kör upp en kockkniv i mitt underliv och/eller i röven.

Smärtan försvinner lika fort som den kom, och den kommer helt slumpmässigt någon gång ibland.
    Finns det någon som har en aning om vad detta kan vara?

• Svar på tråden Känns som knivhugg i underliv/anus
  • entatto

Hemoröjder eller hur det stavas är inte en allt för långsökt gissning?

• Thaleya

jag har haft samma sak några år sedan, jag tror det är någon muskelsammandragning, eller typ som sendrag en snabbis bara.

• Insatt

Jag tror de där huggen är kramp, jag får också så ibland.

• FasterK

Hemmorojder kan ge sådana där smärtande kramper. Hade själv en attack idag... Ont som tusan gör det. Faktiskt som ett knivstick. 

• Anonym (M)

Sådär får jag oxå väldigt ofta och det gör så fruktansvärt ont, men försvinner som tur väl är fort. Undrar vad det kan vara? Inte hemorojder iaf, haft det i flera år ju...

• Anonym

Om smärtan sitter i ändtarmen kan det vara proctalgia fugax. Jag får så, ofta i närheten av mens, och det gör riktigt svinont.

• Anonym (ajj!)

det gör SJUKT ont ibland (kan göra)!! Jag har haft det många gånger och undrar med ??? Tror inte det är hemoroider, har aldrig haft det men har som sagt haft detta i flera flera år. Ibland mer ibland mindre... ibland några gånger på samma dag :o sen kan det ibland dröja nån månad eller kanske några, vet inte riktigt... Men varför liksom ??

• Anonym (jag med)

Jag har fått sådana där hugg ett flertal gånger. Liksom i blygdbenet nästan. Jag har genomgått  ca 5 gynundersökningar (i samband med graviditet och abort) den senaste tiden så jag vet att jag är fullt friskt. Det borde alltså inte vara något farligt :)

• Anonym (jag med)

Jag har fått sådana där hugg ett flertal gånger. Liksom i blygdbenet nästan. Jag har genomgått  ca 5 gynundersökningar (i samband med graviditet och abort) den senaste tiden så jag vet att jag är fullt friskt. Det borde alltså inte vara något farligt :)

• Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2011-03-09 19:51:26 följande:
    Om smärtan sitter i ändtarmen kan det vara proctalgia fugax. Jag får så, ofta i närheten av mens, och det gör riktigt svinont.
    Samma här! Får det ofta i början på mensen när jag är på toa... huu vad ont det gör men går över väldigt snabbt för mig som tur är!
  • Anonym (M)

Konstigt att det är så många som känner likadant men inte har en aning om vad det är. Jag har funderat att gå till läkare de gånger jag haft det ofta, men samtidigt känns det så svårt att förklara och förmodligen skullle de idiotförklara en.

• Lellebror
    Lellebror skrev 2011-03-09 19:56:27 följande:
    i mitt fall så var det laktosintollerans
    Anonym (M) skrev 2011-03-09 20:07:03 följande:
    Konstigt att det är så många som känner likadant men inte har en aning om vad det är. Jag har funderat att gå till läkare de gånger jag haft det ofta, men samtidigt känns det så svårt att förklara och förmodligen skullle de idiotförklara en.
  • Anonym (klartarsle :))

Jag kunde få det i samband med mensen, minns en gång då det var hela tiden. Varje steg jag tog högg det till.
    För mig känns det som om jag typ cyklar och snubblar på pedalen och slår underlivet i stången på cykeln, förstår ni vad jag menar? (var riktigt klumpig som barn haha)

• Anonym

har oxå fått så ett par gånger, men man kan få så i princip överallt på kroppen känns det som? Ungefär dom nått kommer i kläm! Kolla upp dig om du lider av det eller påverkar din vardag

• Anonym (M)

Inatt hade jag det flera gånger. Skumt...

• Anonym

jag kan också få så ibland, ibland oftare och ibland mer sällan och vet inte heller vart smärtan kommer ifrån men det känns som det kommer från antingen livmodern eller analen och strålar uppåt typ. Extremt obehagligt. jag var hos Gyn här om dagen och då frågade jag honom om detta och han sa att för att veta vad det kan vara så ska man skriva upp de datum man får ont så kan kanske gynekologen se ett samband nästa gång man går dit. Han hade undersökt mig innan med ultraljud och allting och det var inget fel. Ibland kan man tydligen få ont men man kan inte förklara varför. Det är bra att kolla upp det sa han om det håller i sig eller att man har så ofta men om det bara kommer ibland och går över så ska det inte vara någon fara.
    Men jag rekommenderar alla att skriva upp när det gör ont som sagt och sen ta med sig det till gynekologen och fråga samt göra en undersökning, för det var så skönt att höra att jag inte skulle vara orolig!!!

Han sa också att om man vill kan man boka en tid och undersöka tarmen och det ska tydligen inte alls göra ont. Jag funderar faktiskt på att göra det för har haft int i nederdelen av ryggen ibland som kommer och går också om det fortsätter.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-10 12:19:02 följande:
    jag kan också få så ibland, ibland oftare och ibland mer sällan och vet inte heller vart smärtan kommer ifrån men det känns som det kommer från antingen livmodern eller analen och strålar uppåt typ. Extremt obehagligt. jag var hos Gyn här om dagen och då frågade jag honom om detta och han sa att för att veta vad det kan vara så ska man skriva upp de datum man får ont så kan kanske gynekologen se ett samband nästa gång man går dit. Han hade undersökt mig innan med ultraljud och allting och det var inget fel. Ibland kan man tydligen få ont men man kan inte förklara varför. Det är bra att kolla upp det sa han om det håller i sig eller att man har så ofta men om det bara kommer ibland och går över så ska det inte vara någon fara.
    Men jag rekommenderar alla att skriva upp när det gör ont som sagt och sen ta med sig det till gynekologen och fråga samt göra en undersökning, för det var så skönt att höra att jag inte skulle vara orolig!!!

Han sa också att om man vill kan man boka en tid och undersöka tarmen och det ska tydligen inte alls göra ont. Jag funderar faktiskt på att göra det för har haft int i nederdelen av ryggen ibland som kommer och går också om det fortsätter.
    underlivet eller analen menade jag så klart...
Svar på tråden Känns som knivhugg i underliv/anus