• Erci85

Rs-visrus.

Hej!

Min dotter som är 2 år och 3 månader har mest troligt just haft rs-virus då det går på dagis just nu.
    Det är några nyfödda småsyskon till dotterns dagiskompisar som just nu ligger inlagda för just rs-virus. Och min dotter var sjuk med feber och svår hosta i 1 vecka...
    Min fråga är om hon kan bli smittad igen efter hon har haft det en gång redan? Jag är nämligen gravid nu i v.37 och är livrädd att bebisen ska bli smittad när den kommer ut..

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Rs-visrus.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Den som haft RS-virus blir inte immun, men symtonen blir oftast betydligt lindrigare nästa gång. Normalt drabbas RS-virus människor i alla åldrar. Det är dock små barn (framför allt barn under sex månader) och gamla människor som oftast riskerar att må sämst. Så jag förstår din oro över bebisen som är på väg.

Det du kan göra är att eventuellt ha det äldre syskonet hemma, om det är mycket sjukdom på förskolan, för att minska risken att hon skall ta med smittan hem.
    I övrigt gäller det att ha god handhygien, lära din dotter nysa/hosta i armvecket (så gott det går), undvika att bjuda hem snuviga/förkylda vänner/närstående och låta henne ligga i vagnen när du lämnar/hämtar på förskolan. Vill barn klappa bebsien är det bäst om det gör det på huvudet, då är risken minst för att bakterierna skall göra skada.

Förhoppningsvis minskar infektionerna in samband med att det blir varmare Solig

Lycka till med nya bebisen!

MVH Christine

Svar på tråden Rs-visrus.