• bocabo

Någon som varit i Malaysia? Vart åka? Klimat i oktober?

Hej!

Min sambo och jag planerar en semester till hösten. Vi har också en dotter på 2 år som vi får ta lite hänsyn till.
    Vår slutdestination är Nya Zeeland.
    Men nu till frågan, vi hade tänkt göra en stopover i Singapore i 6 dagar och därifrån ta flyg till Malaysia.

Vi vet inte vart vi ska åka, hittar ingen bra resesida.
    Där vi ska boka flygbiljetten rekomenderar de att vi ska åka till Langkawi.
    Var är det egentligen regnperiod, resesäljaren sa östkusten men på nätet står det så mycket olika.

Min sambo dyker och vill verkligen uppleva den bästa dykningen,
    Och jag vill gärna ha fina stränder och evt bra snorkling. 

Har hört att Malaysia ska vara ett billigt land, men boende i Langkawi är ganska dyrt om man vill bo bra, är det så
    i resten av landet också? 

Det är i mitten av oktober (22-28) som vi är i Malaysia.

Tacksam för svar

www.familjenlonnqvist,blogspot.com
  • Svar på tråden Någon som varit i Malaysia? Vart åka? Klimat i oktober?
  • carola 79

vi var 2006 i malaysia (langkawi & KL) slutet på sept början på okt, det va helt underbart varmt och skönt och sol, kom lite regn ibland men största delen sol. 

• Dixie

kan komma med ett lite annat tips - vi var i Singapore juni 2008 och sedan tog vi båt (45 min) till Bintan Island, Indonesien - där var mycket fint och det var ju en kort resa från Singapore  - dock vet jag inte hur det ser ut med dykning där. 

trevlig resa! 

• bocabo

Tack för svar bägge 2!
    Ja lite regn ibland, kan man ju stå ut med brukar väl oftast vara så.
    Kraftigt regn som går över fort

Lät väldigt intressant med Bintan, detta ska kollas upp! Tackar

• bocabo
    Dixie skrev 2011-03-09 20:21:07 följande:
    kan komma med ett lite annat tips - vi var i Singapore juni 2008 och sedan tog vi båt (45 min) till Bintan Island, Indonesien - där var mycket fint och det var ju en kort resa från Singapore  - dock vet jag inte hur det ser ut med dykning där. 

trevlig resa! 
    Hej igen, har kollat upp lite om Bintan. Fördelen med det är ju att det ligger nära Singapore.
    Men det stod att vattnet är grumligt pga industri områden och en stor Farled som går förbi.
    Så dykning är nog inte aktuellt där

Hur upplevde du vattnet? Var det rent?

Nu har vi bokat resan iaf
  • MrsB2011

Åh vad avis jag blir! :)
    Vad spännande detta låter! Själva har vi bara råd med en destination och det är thailandd 2 veckor!

Får jag lov att fråga hur mycket ni beräknar lägga ungefär på resan (ej fickpengar) och hur länge ni är borta? Glad

• bocabo

Tack!

Ja, jag får fjärilar i magen bara av att tänka på att vi ska iväg!

Thailand är ju inte så illa det heller!

Bara resan kommer att kosta 40.000 för 2 vuxna och ett barn på 2 år.
    Då är det mycket flygskatter som kostar. Sen blir det ju en del i boende.
    Men förhoppningsvis får vi hyra något hus billigt i Nya Zeeland, har varit där förr och har en del kontakter.

När ska ni till Thailand?

• Mamma Tintis

Synd att ni ska åka så sent som i oktober. Annars är östkusten överlägset bäst i Malaysia. Där finns riktiga paradisöar med kristallklart vatten och fantastisk snorkling. Langkawi på västkusten blev för oss en besvikelse eftersom vi var på östkusten veckan innan. Men regnperioden börjar i oktober och en del öar stänger helt då. Men Malaysia är som land väldigt billigt och i KL finns bra shopping. Vi har varit där två gånger och vi kommer garanterat återvända!

• bocabo

Ja jag vet!
    Nu ska vi dock inte vara i Malaysia så länge, det blir mer ett stopover.
    Slutdestinationen är Nya Zeeland och där ska vi vara 1 månad, det är i November som sommaren börjar komma och det var det vi tog hänsyn till när vi bokade resan 

Gillar vi Malaysia så kommer vi garanterat åka dit igen, men då till östkusten eller Borneo delen.
    Men tack för tips

• MrsB2011
    bocabo skrev 2011-03-14 10:30:43 följande:
    Tack!

Ja, jag får fjärilar i magen bara av att tänka på att vi ska iväg!

Thailand är ju inte så illa det heller!

Bara resan kommer att kosta 40.000 för 2 vuxna och ett barn på 2 år.
    Då är det mycket flygskatter som kostar. Sen blir det ju en del i boende.
    Men förhoppningsvis får vi hyra något hus billigt i Nya Zeeland, har varit där förr och har en del kontakter.

När ska ni till Thailand?
    Vi åker 5 Januari nästa år :)
    Dock betalar vi ganska mycket, 47tkr.. :/
    Men det är mest för att vi ska på bröllopsresa och ill lyxa till det lite :) Då är vi tvåvuxna och ett barn på 3 år..

Men tror att ni kommer få en fantastisk resa! Vilken upplevelse att åka runt så mycket! Vill också göra det :)
    Väntar dock tills dottern är lite större eftersom hon är av den vilda typen och inte vill sitta still..
    Sen kanske det beror på att vi bor långt nere i sydsverige, stockholm har mycket mer att välja på och många fler resemål märker jag - tycker det hade varit lite långt att åka ända dit upp med :)
    Därför får vi nöja oss med lite vanligare svenssonsresor för tillfället - sen är jag inte resvan heller och har bara vatt i medelhavet..
    ska föröska bygga på min resvana nu så jag med vågar mig ut en liten rundresa! Skulle vara så kul! :)
Svar på tråden Någon som varit i Malaysia? Vart åka? Klimat i oktober?