• Anonym (oroligtill1000)

14-åring som inte sover i egen säng. Snälla hjälp!

Hej!

Jag har en bror som är 14år och kan inte somna i egen säng. De gångerna han somnat i sin säng har han tagit madrassen med sig en stund senare och lägger sig på golvet bredvid mamma och pappa. De tycker det är jättejobbigt och vet inte vad de ska göra. I skolan säger de att de inte ska vara oroliga och att de ska vänta ut honom, men hur länge då undrar jag? Om han inte ändrar sig då? Ska han fortsätta även när han är 30? Jag menar vart går gränsen för att man ska få hjälp. De har provat allt. De har suttit vid sängen de har burit tillbaka honom och madrassen till hans rum osv. Nu är han ju så stor så de orkar inte få tillbaka honom när han inte vill, han är för stark.

Vad ska de göra? Måste väl finnas något de kan göra?

• Svar på tråden 14-åring som inte sover i egen säng. Snälla hjälp!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vilken omtänksam syster och dotter du är!

Det låter som att dina föräldrar kämpat länge nog med detta.
    I många kommuner kan man ringa till Barn- och ungdomspsykiatriska mottagningen (BUP) för att få råd/tips. Brukar vara speciella dagar och tider, som man oftast hittar genom kommunens hemsida.
    Jag vet att det kan kännas motvilligt att ringa dit för många, men det är verkligen en bra tjänst som hjälpt många familjer med allt från små till stora problem. Så be din mamma eller pappa att ringa dit.

MVH Christine

• Anonym (oroligtill1000)

Tack, jag ska kolla upp det.
    Du har inga råd eller tips som bvc-sköterska?
    Kanske någon av de andra experterna kan hjälpa mig? Vilken tror du? Barnpsykologen?

• BVC Sköterskan

Hej!

Mina erfarenheter är framför allt av barn (och familj) mellan 0-6 år, så jag skulle absolut tro att barnpsykologen kan hjälpa er bättre i detta fall.

Lycka till!

/Christine

Svar på tråden 14-åring som inte sover i egen säng. Snälla hjälp!