• Dagsmeja

Fästa bilstolsremmar i Saab 9-5 med elstolar? Hjälp!

Vi köpte ny bilstol till lillkillen i helgen, en Britax Hiway blev det. När vi ska montera in den i bilen så hittar vi inget sätt att fästa remmarna utan att de följer med framstolarna när vi flyttar dem. Mycket irriterande!

Vi har en Saab 9-5 från -02 med elmanövrerade stolar fram, och vill ha stolen i baksätet. Enligt instruktionsboken ska remmarna fästas i ett rör under förar- resp passagerarstolen, men det gör ju alltså att vi inte kan flytta förarstolen utan att spänna om bilstolen.

Saabverkstaden hävdade att det nog ändå ska gå att fästa under skenorna som stolarna är fästa i, men jag tror tyvärr att de var ute och cyklade där. Att fästa separata öglor trodde de inte skulle gå.

Så - hur har ni andra med likadana bilar gjort? Finns det någon vettig lösning?

• Svar på tråden Fästa bilstolsremmar i Saab 9-5 med elstolar? Hjälp!
  • Joico

Varför är Saab ute och cyklar med sitt svar? Det är en alldeles utmärkt lösning. Varför funkar det inte i er bil? Kommer man inte åt skenorna?

• Dagsmeja

Jag lyckas inte komma under skenorna, de verkar monterade direkt i golvet utan något glapp mellan. Konstigt nog tittade servicekillen i en likadan bil där det gick att montera så, men då skiljer det nog mellan årsmodeller kan jag tänka mig.

Vi hade en Opel förra gången vi hade bakåtvända stolar, och då monterade vi under skenan utan större problem. Men den här ser helt annorlunda ut.

• Joico

I min förra bil var det ett jättelitet glapp, såpass att man precis kunde lägga banden tätt mot golvet och glida under dom.. Går inte det heller?
    Annars är nog enda alternativet att sätta fast i själva stolarna och så får ni släppa/lösa när ni ändrar stolarna. Kanske kan ni behålla passagerarsätet i samma läge, mer än förarstolen.

• Dagsmeja

Jag får nog göra ett nytt försök och se om det går att pressa under dem.

Jag såg i BeSafes bruksanvisning för Izi-stolarna att de har någon ögla som man fäster i sätets skena (lossar bakre bulten och fäster i den tror jag). Är det någon som använt sådana fästen i Saab 9-5?

• Dagsmeja
    Joico skrev 2011-03-09 15:12:02 följande:

Bl.a Biltema har såna öglor

Men har inte de bara öglor avsedda för montering i golvet? Eller var det förr, kanske - det är som sagt ett litet tag sedan vi hade bakåtvända barn senast... :)
  • Finesse

Vi har en britax hi-way och en Saab 9-5:a med elstolar.. våran är en 06:a men det verkar ju vara på samma sätt man fäster underförankringsbanden. Och ja.. det är så som ni gjort. Vi kan inte heller röra stolarna utan att banden följer med. 

Vi har satt stolen bakom passagerarsätet så den sitter alltså på högersida i baksätet. Vi är mkt noga med att INGEN rör framsätet och ändrar inställningarna.

Nu när vi fått en till så vet vi inte riktigt hur vi ska lösa situationen med stolarna.. men som tur var är jag och min sambo lika långa så vi behöver inte ställa om sätet när vi kör. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Dagsmeja

Med lagom mycket våld och eventuellt lossa lite på någon bult, så går det faktiskt att montera med banden under skenorna. Det är verkligen jättelite marginal, men det funkar.

Men utan saab-verkstan och en kollega som gjort samma sak i sin bil, så hade vi gett upp för länge sen...

Tack för tips och råd på vägen!

Svar på tråden Fästa bilstolsremmar i Saab 9-5 med elstolar? Hjälp!