• hjohanna

Köttgryta - HJÄLP nu tack :)

Har planerat göra köttgryta (nötkött) .
    Köttet ligger nu och kokar i buljong (vatten och fond för att vara noga) hur länge ska det koka? O hur sjutton gör man sen då? Vill nog ha lök och morötter i bara. Grädde? HJÄLP mej Skäms

Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • Svar på tråden Köttgryta - HJÄLP nu tack :)
  • hjohanna

Kom igen nu kompisar..

• eliten

Lök, morötter, Lagerblad och kryddpeppar blir kalops.. Beror på vad du vill ha för gryta. Ju längre du kokar desto mörare kött. Minst 45min i alla fall.

• hjohanna

Men lagerblad har jag inte hemma :-P

Grädde i borde göra susen oxå väl?

• Ramborg

Ha i löken och morötterna nu direkt.

Sen när köttet är färdigt (ju längre dess bättre, gärna över en timme) så har du i ev svamp, sockerärtor eller annat du vill ha i, smakar av och kryddar. Grädde brukar jag ha i och ibland reder jag den med lite mjöl och mjölk. Soja kanske, och en skvätt rödvin.

• ciccir

Hur länge beror ju på vilken del av kossan det handlar om, vissa delar behöver jättelång tid (typ 2h) medans andra går snabbare. Vet du vilken del du har?

Morötter och lök behöver ju inte ligga i så länge, max 20-24 minuter om ens det. Beror på hur stora bitar iofs. Jag skulle därför lägga i dem mer mot slutet av koktiden. Grädde i blir nog kanon! Men lite mer kryddor kanske du behöver, salt, peppar... smaka av och se vad du tycker!

Blir nog gott om du gör en redning också, lite tjockare sås liksom. Vetemjöl funkar fint :)

• hjohanna

Tack för hjälpen

Skrattande

• hjohanna

Det blev alldeles super gott. Tack igen för hjälpen

• Malgorzata

Ja, man vet aldrig med nötkött. Köpte du nötgrytbitar räkna med att grytan ska kokas längre och jag vågar säga minst en timme. Därför är kanske inte så smart slänga i grytan alla grönsaker från börja  då blir de överkokta. Sist gjorde jag köttgryta av högrev som gulasch. Paprikapulver och en grön paprika skulle du behöva också...

• Ramborg

Om man vill ha lite variation kan man koka köttet i öl istället för vatten, ha i buljonjtärningar eller fond som vanligt. Enbär och pepparkorn får också koka med från början. Sen har man i smulat knaperstekt bacon precis på slutet när man serverar.

Jag brukar ha i lök och morot från början, men de blir sönderkokta och är mest med för smakens skull. Grönsaker som ska vara mer som en del av grytan liksom, ska inte vara med så länge.

Mmmm nu blev jag sugen på köttgryta, det får vi ha i helgen! Tack TS!

• hjohanna

Om man vill göra köttgryta på fläskkött då. Hur gör man då? Likadant?

• grustag
    MissUnderstood skrev 2011-03-25 19:24:12 följande:
    Ja det går att göra i stort sett likadant med både nöt och fläsk. Jag tycker nästan fläskkött blir godare och ännu mörare än nöt!
    Fläsk och nöt blir mört på helt skillda sätt.
    Dock blir dom bägge goda.

Ska man göra nöt grytor, så ska man hoppa det dom säljer som grytbitar.
    Vill man då en super god gryta, så är det högrev som är köttet man ska ha.
    Kostar från 50-90:-/kg.

Har en del fett och senor, dessa styckar man bort.
    Men man steker och kokar med hela grytan.
    När man märker köttet börjar släppa, så plockar man upp fett/senor delarna och sen plockar bort köttet på dessa bitar.

Mustigheten som man får av högrev, går inte få med vanliga grytbitar som de försöker pracka på oss.
    Finns par styckningsbitar som har samma egenskaper, men högrev är den vanligaste.
  • Lusing

Låt lök och morötterna koka med från början. De smälter in i fonden och det blir jättegott! ^^ Plocka upp köttet och sila fonden, koka upp och red såsen. Kalops är såååå gott! Det är det godaste som finns!^^ Brukar hälla i en kapsyl svartvinbärssaft eller en matsked svartvinbärsgelé.

Svar på tråden Köttgryta - HJÄLP nu tack :)