Hur tolkar du denna formulering?
Om det på en offert står:
Arbetskostnad 10 000 kronor, inkl. moms och exkl. rotavdrag.
Hur tolkar du då den slutgiltiga kostnaden för arbetet?
Om det på en offert står:
Arbetskostnad 10 000 kronor, inkl. moms och exkl. rotavdrag.
Hur tolkar du då den slutgiltiga kostnaden för arbetet?
10000-rotavdrag
vet ej om jag är korkad men jag tolkar det som att det kostar 1000 iklusive moms.
sen kommer det en extra kostnad fö endast rotavdrag.
Arbetskostnaden är 10000 med momsen inräknad.
Rotavdraget är ännu inte borträknat och om du har rätt till det får du dra av 50%
Kostnad 5000:-
Att betala efter ROT-avdrag 5000 kr (om ni har utrymme kvar på ROTen annars betala 10000 kr)
10000 - rotavdrag
Sen hur stort rotavdraget är beror ju naturligtvis på vad det är för typ av arbete, är det material med skall det dras bort och aven den del av eventuella adm kostnader, resor transporter samt arbete som inte är utfört på fastigheten. Det som blir kvar är det 50 % rotavdrag på.
När vi lämnar offerter med rot så brukar vi specificiera den kostnaden, ring och fråga!
Alternativ 1 eftersom det står exklusive rotavdrag. Hade det varit med avdraget medtaget hade det såklart stått inklusive rotavdrag
Exklusive ett avdrag måste väl betyda att avdraget inte är gjort? På samma sätt som exklusive moms betyder innan momsen är pålagd?
Hmm, jag tolkar det på två sätt, jag hade frågat företaget för ett förtydligande.
exkl rotavdrag - de har inte dragit av rotavdraget, alltså tillkommer det (dras av)
exkl rotavdrag - det är minus rotavdraget, alltså är det avdraget