• St Augustine

Hur tolkar du denna formulering?

Om det på en offert står:

Arbetskostnad 10 000 kronor, inkl. moms och exkl. rotavdrag.

Hur tolkar du då den slutgiltiga kostnaden för arbetet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur tolkar du denna formulering?
  • Thaleya

vet ej om jag är korkad men jag tolkar det som att det kostar 1000 iklusive moms.

sen kommer det en extra kostnad fö endast rotavdrag.

• Granitmorsan

Arbetskostnaden är 10000 med momsen inräknad.

Rotavdraget är ännu inte borträknat och om du har rätt till det får du dra av 50%

Kostnad 5000:-

• Thaleya
    Thaleya skrev 2011-03-09 17:42:12 följande:
    vet ej om jag är korkad men jag tolkar det som att det kostar 1000 iklusive moms.

sen kommer det en extra kostnad fö endast rotavdrag.
    fast jag vet inte vad rotavdrag är :P
  • fröken skywalker
    Thaleya skrev 2011-03-09 18:07:48 följande:
    fast jag vet inte vad rotavdrag är :P
    Nej då är det ju inte lätt...
  • lotten77

Att betala efter ROT-avdrag 5000 kr (om ni har utrymme kvar på ROTen annars betala 10000 kr)

• Thaleya
    fröken skywalker skrev 2011-03-09 18:23:12 följande:
    Nej då är det ju inte lätt...
    nee haha när jag svarade antog jag att det var nått ord för rotfyllning hos tandläkaren. jag har perfekta tänder så jag bara antog att det handla om tänder när jag hörde rot. Snacka om att feltolka.
  • fröken skywalker
    Thaleya skrev 2011-03-09 18:46:26 följande:
    nee haha när jag svarade antog jag att det var nått ord för rotfyllning hos tandläkaren. jag har perfekta tänder så jag bara antog att det handla om tänder när jag hörde rot. Snacka om att feltolka.
    Just det: rotutdrag!
  • Söndermarken

10000 - rotavdrag

Sen hur stort rotavdraget är beror ju naturligtvis på vad det är för typ av arbete, är det material med skall det dras bort och aven den del av eventuella adm kostnader, resor transporter samt arbete som inte är utfört på fastigheten. Det som blir kvar är det 50 % rotavdrag på.

När vi lämnar offerter med rot så brukar vi specificiera den kostnaden, ring och fråga!

Lycka
  • Anghammarad

Alternativ 1 eftersom det står exklusive rotavdrag. Hade det varit med avdraget medtaget hade det såklart stått inklusive rotavdrag

• St Augustine
    Anghammarad skrev 2011-03-10 12:20:47 följande:
    Alternativ 1 eftersom det står exklusive rotavdrag. Hade det varit med avdraget medtaget hade det såklart stått inklusive rotavdrag
    Jo, enligt denna omröstning verkar ju gemene man tolka det så. Samma sak med alla vi frågat i verkligheten. Vi reflekterade inte ens över att "exklusive rotavdrag" skulle kunna betyda att de redan dragit bort summan.

Tyvärr är företaget som utfört arbetet och skickat fakturan av en annan åsikt, och det handlar om större summor ä i exemplet också. Vi känner till den lagliga vägen att driva detta, men har inte energi och ork att gå vidare med det. Det känns bara så oerhört surt att de formulerar sig på ett sätt som gör att det helt plötsligt blir dubbelt så dyrt som man trott!
  • Winnertaco

Exklusive ett avdrag måste väl betyda att avdraget inte är gjort? På samma sätt som exklusive moms betyder innan momsen är pålagd?

Johanna -06 Ludvig -08
  • St Augustine
    Winnertaco skrev 2011-03-10 12:33:20 följande:
    Exklusive ett avdrag måste väl betyda att avdraget inte är gjort? På samma sätt som exklusive moms betyder innan momsen är pålagd?
    Som sagt, jag håller med om att det inte bör gå att tolka det på något annat vis. Kommer bli svårt att lita på hantverkare i framtiden. :(
  • skorpionen80

Hmm, jag tolkar det på två sätt, jag hade frågat företaget för ett förtydligande.

exkl rotavdrag - de har inte dragit av rotavdraget, alltså tillkommer det (dras av)

exkl rotavdrag - det är minus rotavdraget, alltså är det avdraget

Svar på tråden Hur tolkar du denna formulering?