• WillhiamsMamma

Någon som vet om Down syndrome är ärftligt??

Undrar ifall någon vet om Down Syndrome är ärftligt? Och är det är det, kollar man det då med fostervattensprov? eller bara UL?

• Svar på tråden Någon som vet om Down syndrome är ärftligt??
  • Jezzie86

Vad jag vet finns det två typer av downs syndrom, den ena är ärftlig och den andra är det ej. Och vad jag förstått är det den enda skillnaden.
    om det är någon som är mer insatt så är även jag intresserad av att vet mer.

• WillhiamsMamma
    Jezzie86 skrev 2011-03-09 19:11:57 följande:
    Vad jag vet finns det två typer av downs syndrom, den ena är ärftlig och den andra är det ej. Och vad jag förstått är det den enda skillnaden.
    om det är någon som är mer insatt så är även jag intresserad av att vet mer.
    Okej, ja jag är helt ovetande i detta. 
    Dock har min pojkväns lillebror det och vi vill ju ha barn så därför jag är lite nyfiken! :) 
  • Jezzie86

det är ca 2% av downs syndrom som är av den ärftliga typen, så det är bara en väldigt liten del.

• Cocco

Det borde väl gå att kolla din pojkvän om han nu bär på den ärftliga?

• WillhiamsMamma
    Cocco skrev 2011-03-09 19:32:47 följande:
    Det borde väl gå att kolla din pojkvän om han nu bär på den ärftliga?
    ja det borde det kanske? Hmm vi får nog kolla upp det där :)
  • karolin79

Min bror har 2 döttrar och den äldsta har Downs men inte den yngsta. Man kan ju alltid göra fostervattensprov men dr är lika underbara bägge tjejerna :)

• WillhiamsMamma
    karolin79 skrev 2011-03-09 19:44:20 följande:
    Min bror har 2 döttrar och den äldsta har Downs men inte den yngsta. Man kan ju alltid göra fostervattensprov men dr är lika underbara bägge tjejerna :)
    Ja det kan man ju göra :) Ja man älskar ju dom lika mkt hur som helst :)
  • liag

Det finns 4 olika varianter av DS, finns att läsa här http://fub.se/fakta/orsakertillds/ och det är translokationstrisomi 21 som är ärftligt.

Fråga din killes föräldrar vad för sorts DS brodern har.
    Vet de inte går det att kontroller med ett blodprov på honom (brodern alltså).
    Om du är rädd för DS är de enda 100 % testet MKP eller FVP.

Min dotter har "vanlig" DS alltså trisomi 21 och orsaken till min dotter DS är att mitt ägg inte var riktigt som det skulle och därför delades det fel i könsdelningen som då gör att min dotter fick DS (trisomi 21). 

• Alisa
    WillhiamsMamma skrev 2011-03-09 19:25:26 följande:
    Okej, ja jag är helt ovetande i detta. 
    Dock har min pojkväns lillebror det och vi vill ju ha barn så därför jag är lite nyfiken! :) 
    Vår son hade DS, den ärftliga varianten. Jag har en translokation av mina gener (ena 21-kromosomen sitter på en 14). Vi fick dock veta att om en man bär på translokationen så är sannolikheten stor att han i princip är infertil, medan jag som kvinna istället har en ökad sannolikhet att få ett barn med DS. Varför det var så kunde de inte svara på, bara att man sett det tydligt. Är din man bärare av translokationen är han, enligt den information jag fått, snarare infertil än har någon sannolikhet att få ett barn med DS.

Min stora son är inte testad, men när han blir äldre får han göra en genanalys för att se om han har translokationen, mellansonen hade DS, dottern har samma translokation som jag.
Svar på tråden Någon som vet om Down syndrome är ärftligt??