• Anonym (fundersam)

Obehag i underlivet

Jag är i vecka 20 och har på sistone haft ett visst obehag i underlivet till och från, samt lite gulare flytningar. Har fått höra att det nog kan vara svamp och att jag ska testa Canesten. Har tolkat det som att det är standardsvaret, testa det först och se.

Det jag undrar är, varför antar man att det är det utan att ens gjort en undersökning? Har inte haft svamp tidigare, så vet inte riktigt hur det ska kännas. Hur kan man vara säker på att det inte är någon slags bakteriell infektion? Går det att kräva att få en odling för att se att man inte har någon slags bakterie? 
    P g a tidigt missfall i höstas har jag varit ganska orolig under hela den här graviditeten och jag känner mig fortfarande rädd för att något ska hända nu när bebisen inte ännu skulle klara sig utanför livmodern. 

• Svar på tråden Obehag i underlivet
  • Jenny Barnmorska

Vad är det för slags obehag? Klåda? Brännande känsla? Rodnad? Vart sitter det? Inuti eller mer utanpå?
    Flytningarna är de lite som hudlotion till konsisensen eller mer vattniga? Luktar de illa?
    Har du några besvär när du kissar?

Obehag i underlivet hör lite till graviditeten eftersom slidan svullnar och blir mer genomblödd. Det kan sticka och liksom pirra i underlivet. Det är helt normalt.

Flytningarna brukar bli mer och mer rikliga i perioder av graviditeten och de är antingen klara eller lite gula till färgen. Lukten kan vara lite unken eller syrlig. Men det ska inte lukta rutten fisk då kan det vara tecken på en infektion.

Prata med din barnmorska om du kan få ta en odling för att kanske minska din oro. Även om jag tycker på din beskrivning att det låter som vanliga graviditetsbesvär.

Förstår att denna graviditeten kantas av oro med tanke på att du tidigare upplevt ett missfall.

Lycka till!

• Anonym (fundersam)

Känner lite klåda ibland och att det typ svider till lite ibland, ibland inuti, ibland utanpå. Men det är något som dyker upp lite ibland. Flytningarna är mer som hudlotion än vattninga tror jag, varierar lite och de luktar inte illa. Jag har någon gång tyckt att de luktat just lite unket, men inte som rutten fisk. 

Det som jag funderat på är att det ibland svidit till när jag kissar och det kan också göra ont i magen när jag kissar. Har fått göra urinodlingar 2 ggr just för att jag känt de besvären, men de har inte visat något. Kan man ha ont för att livmodern växer och trycker? 

Har de senaste dagarna haft ont i magen och ryggen mycket, det gör att jag oroar mig lite extra över allt! 

• Jenny Barnmorska

Om det var länge sedan du gjorde en urinodling så vore det nog bra att göra ännu en med tanke på att det gör ont när du kissar.

Hudlotionsliknande flytningar och klåda/sveda är klassiska symtom på svamp så att prova Canesten eller Pevaryl vore nog inte fel.

Livmodern växer mycket just nu och kan ge en rad olika symtom. Framförallt att det trycker mot tarm och urinblåsa, molvärk/hugg i rygg, mage och underliv där ligamenten som håller fast livmordern sitter fästade.

Oron hör till graviditeten, vad vore du för mamma som inte oroade dig för ditt barn? Det viktiga är att oron inte överskuggar glädjen.

Lycka till!

Svar på tråden Obehag i underlivet