• Heleneced

Körtelfeber, hemma från skolan?

Min son som är 10 har nog körtelfeber, vi får svar från doktorn imorgon. Han fick ont i halsen för 4 veckor sen och efter det har han pratat som om han haft gröt i halsen men inte ont längre. Vi har nog frågat varje dag om han har ont för rösten har blivit alldeles förändrad. Idag åkte vi till doktorn för jag såg att hans mandlar var gigantiska. Dessutom började lite annat kännas konstigt, han är ständigt trött och är alldeles blek och svart runt ögonen. Doktorn trodde direkt att det är körtelfeber men som sagt får vi svar imorgon.
    Men vad jag undrar är, ska han gå i skolan? Jag har googlat och förstått att han inte ska vara med i gympan och crossen, innebandyn och fotbollen får ställas in ett tag tills ev höga levervärden blivit bättre.
    Någon annan som haft det?, vad jag vet har vi aldrig haft det och det verkar vara en ganska klurig sjukdom...

• Svar på tråden Körtelfeber, hemma från skolan?
  • Hanna89

När jag hade körtelfeber va jag hemma från skolan i nästan 4 veckor vilket var strikta order från läkaren samt att jag fick komma på koll en gång i veckan. 
    Jag va runt 12år då.  

• Heleneced

Oj då. Men hade du feber/hade ont? Min son har inte ont i halsen, ingen feber, men är trött. Och nu har han ju gått "sjuk" i skolan i nästan fyra veckor eftersom att vi inte fattat vad det är med honom...

• Hanna89

Jag hade  som en böld på halsen(som inte gjorde ont) men förövrigt kände jag mig fullt frisk. var hemskt att gå hemma så länge när man inte kände sig dålig. Det jag fick höra då va att det under en viss tid kunde smitta. kommer dock inte ihåg hur länge det va men hör efter med läkaren.
    Det luriga med körtelfeber är ju att man kan bli jättedålig och sängliggandes och ibland så märker man knappt av det.  

• Lumo

Körtelfeber är MYCKET SMITTSAMT. Men om han inte är svullen låter det märkligt om han har det.

Själv hade jag hög feber i 4 veckor o kunde max sova 2-4 h/natt dessa nätter. Halsen var så igensvullen att jag inte ens kunde dricka mer än nån klunk. Grät nog mer än jag fick i mig, kändes det som...

• Heleneced

Gwempa - usch du verkar ha haft det tufft! Min son har inte ont men har gigantiska halsmandlar. Sen så är han trött, jättetrött. Han säger att det "känns som om han är sjuk fast ändå inte". Vi får se imorgon vad doktorn säger.
    Mycket smittsamt, är det verkligen det? När jag googlar så krävs det "nära och upprepad kontakt" för att få det.
    Tråkigt om han smittat en massa kompisar i klassen...

• lennartsdotter

Jag åkte på körtelfeber när jag var 19. Vad sjuk i 3 månader, antagligen delvis pga. klatarsel till läkare som vägrade ta prover utan satte fel diagnos, gav mig antibiotika och skickade mig till jobbet (jag var telefonist, inget fysiskt ansträngande). Jag tappade 10 kg och mådde rätt crappy. En kompis pojkvän åkte också på körtelfeber, fick fel diagnos och skickades till jobbet. Han drabbades av allvarliga komplikationer och blev tillfälligt förlamad i ett halvår.

Körtelfeber är allvarligt. Håll grabben hemma och ge honom mängder av TLC.

• Heleneced

TLC? Vad betyder det?
    Ojoj har nog inte insett att det är en allvarlig sjukdom. Kan man inte få den lindrigt då?

• EmilieC

När jag hade körtelfeber så var jag hemma (inkl 1 vecka inlagd på sjukhus)  i en månad.

När jag kom tillbaka så fick jag inte vara med på idrotten på några veckor, kommer dock inte ihåg hur många.

Så jag skulle nog hålla sonen hemma faktiskt!

• lennartsdotter
    Heleneced skrev 2011-03-09 21:45:07 följande:
    TLC? Vad betyder det?
    Ojoj har nog inte insett att det är en allvarlig sjukdom. Kan man inte få den lindrigt då?
    Tender love and care.Hjärta

Körtelfeber är oftast inte allvarligare än att man har feber och förbannat ont i halsen. Jobbigt och slitigt, i synnerhet för barn men ändå i regel inte farligt. Nyckeln är att ta det lugnt. Kroppen ska vila. Får kroppen inte vila kan det dock bli allvarligt, därför är det så viktigt att man får rätt diagnos och tar det på allvar och här hemma. Käkar glass, tittar på film, myser under ett täcke och har det så skönt det går.
  • Dannie

Bortsett från att sonen nog bör vara hemma för att bli frisk så tycker jag absolut att han ska vara hemma pga smittorisken.

I din sons fall verkar infektionen rätt lindrig men en annan kanske blir jättesjuk.

• Heleneced

Tack för alla svar vilken läskig sjukdom!
    Som sagt så vet vi inte ännu men det verkade som om doktorn var ganska säker.
    Grejjen är ju bara att han redan varit sjuk i 4 veckor OCH gått i skolan eftersom att vi inte fattat att något var fel. Inte förren nu när man satte ihop ett och ett . Vilket betyder att han (om jag har Googlat rätt) inte smittar längre men redan gjort det i flera veckor.
    Usch...

• EmilieC
    lennartsdotter skrev 2011-03-09 23:33:09 följande:
    Körtelfeber är oftast inte allvarligare än att man har feber och förbannat ont i halsen. Jobbigt och slitigt, i synnerhet för barn men ändå i regel inte farligt. Nyckeln är att ta det lugnt. Kroppen ska vila. Får kroppen inte vila kan det dock bli allvarligt, därför är det så viktigt att man får rätt diagnos och tar det på allvar och här hemma. Käkar glass, tittar på film, myser under ett täcke och har det så skönt det går.
    Jag fick läggas in på sjukhus för jag höll nästan på att dö av det... :/
  • iakttagare

Körttelfeber? Åk in med barnet, ögona bums annars kan mjälten spricka

• vikarien

Men är det inte mest smittsamt om man har fysisk kontakt? Kallas ju kyssjukan för att det är så det smittas?
    Jag hade det för 4 år sen, var hemma i 3 veckor då. Men var sjukt trött i ett halvår efter. Tog 1.5 år att få tillbaka mitt immunförsvar, var sjuk i snitt en gång i månaden under den tiden Hade som din son ingen feber heller.

Svar på tråden Körtelfeber, hemma från skolan?