HJÄÄÄLP med våra snart 7-åring, vi går under!!!!
Har skrivit här på FL tidigare om samma problem.. men ej lyckats få konkreta svar o tips.
Vår familj går sönder... vet ej VAD vi ska göra.. vill ha tips på olika situationer HUR man kan lösa dom.
Risk att detta blir långt TS..
Vi har 2 grabbar.. de är 5,5 år och snart 7 år. Det är den äldre vi har problem med, stora problem, och den yngre börjar härma o bete sig likadant.
Är livrädd att tänka på att han blir äldre o äldre, svårare att hantera.. skrämmer mig att tänka mig honom som tonåring, är sååå orolig för han!!!
Nu ska jag säga det klassiska... han lyssnar INTE!! Jag menar verkligen att han INTE lyssnar.
Samtidigt som jag börjar fundera på att nåt är "fel" med han så är han så smart, lättlärd, gullig (han har sina stunder).
EVIGT tjatande på sonen att klä på sig på morron när han ska till skolan, skynda på med frukosten så han ej blir sen, tandborstningen, städa undan sitt osv, gäller ALLT man ber han om.
När vi kommer hem så slänger han bara av sig kläderna på golvet innanför dörren, på morron när pyjamasen ska av så ligger den som spridda skurar på golvet..
Spelar ingen roll att vi går upp tidigare på morron för att vi ej ska bli sena..
När vi ska iväg någonstans så är det ALLTID 7-åringen man får vänta på, pappa o bror går ut till bilen så länge, jag trampar mig svett o är på han om påklädningen.
Idag ville han cykla, lillebror tar på sig hjälm utan tillsägelse för det är ju SÅÅ självklart med hjälm. Ser sedan storebror cykla varv efter varv på vår parkering på tomten, ropar till han att han måste ta på hjälmen.. han blir dötjurig, gapar o härjar att han inte vill ha hjälm. Då sa jag det är hjälm eller kliva av cykeln som gäller.
Då kliver han av cykeln (en ny han fick i höstas) o släpper den med ett brak i asfalten. Då sa jag att inte får göra så, går sönder bla bla...
Hjälmen kom på.. sen blev han tjurig igen vid tillsägelse.. då släpper han cykeln på nytt... fastän det finns stödpinne, alternativt lägga cykeln försiktigt ner.
Häromdan hämta jag han i skolan, han hälsar glatt. Så fort vi komme rut på skolgården blir han otrevlig, gapar o skriker, att jag ska ta hans väska. Då sa jag att den kan han bära, det är hans o skulle hjälpa han få den på ryggen. Nä, ännu mer härj.. då ska han släpa den på marken hela vägen hem ist.
Hemma är det mkt bråk mellan bröderna.. heeela dagarna går åt att förklara o tjata om vad som är rätt o fel.. de förstår.. sen är bråken o irritationen igång igen.. som sagt, hela dagarna!!!
Detta är inte hållbart.. jag o min man (pappan) har inte haft sex på bortåt året.. vi glider ifrån varanadra mer o mer.. allt är såå jobbigt!
Känns såå taskigt o säga så här: vår 7-åring förstör familjen med sitt beteende! Fel sagt, men så känns det.
När jag ska lägga mig på kvällen gråter jag ofta pga mitt samvete inte räcker till.. vi har ofta pratat om ett 3:e barn, känns ju avlägset nu! Även bröderna ber om bäbis här hemma.. och jag säger rätt ut att jag VILL men orkar inte om det redan bråkas så här mkt hemma.
Ringde till BUP, där de i tele konstaterade att vår son inte är "sjuk".. de hänvisade ist till Familjeteamet.. som vi har bokat möte till om 2veckor.
Sonen är såååå ARG!!! Varför??? Kom nu inte o säg att vi inte ger han tid! Han tar mest tid i denna familj, med hans betende så är det lillebror som kommer i skymundan :(
Vi gör saker ofta, ihop och uppdelat, åker iväg, gör saker hemma, busfabriken, ut o äter, shoppar, hälsar på folk, pyssel...
Jag blir tokig!!! Finner inga ord nu.. är så jäkla nere.. känner mig sur hela tiden, gått upp i vikt, ca 5 kg sen i höstas.. mår så dåligt över att det är så här.
Vi pratar dagligen med sonen om problemen, säger ofta vi älskar han, ger han uppmärksamhet osv.
Har inte en blekaste om VART VI gör fel????
Så for man säger till honom om nåt, som inte han gillar, gap o skrik!!!! Vi börjar ALLTID prata trevligt med han, ber ALLTID trevligt om vad han ska göra.. härj tillbaka.
Vi ärr dumma, ingen är snäll mot han, han får aldrig nåt.. allt han säger till oss är negativt...
Har så mkt mer att berätta... om olika situationer.. men detta blir så himlans långt.
Ibland känner jag bara för att lämna det här o gå vidare, på egen hand... orkar inte mer!!!
Känns som man precis håller sig över ytan, kämpar för att inte åka under.
Mina barn är dte bästa som finns!! Kan inte hålla emot tårarna nu när jag berättar hur fina de är.. gör allt o mkt mer för dom!
Sårar mig så djupt att han är så otrevlig hela tiden..fattar inte vart humöret kommer ifrån.
Han blir mobbad i skolan.. börjar bli bättre efter möte med personal o rektor, hemma pratar vi mkt om det osv. Men hans hemska humör börja han med för ännu längre tid tillbaka.
SÅ TACKSAM FÖR HJÄLP!!! Vet inte vart man ska vända sig.. så nyfiken på mötet med Familjeteamet!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-09 21:14
Kan tillägga att han beter sig illa o otrevligt ute bland folk och även hemma hos andra. Får verkligen skäms för han vid vissa tillfällen pga VAD han säger eller gör.
Han visar ingen respekt alls!
Är så rädd att han kanske har en diagnos ändå.. är inte insatt alls i sådant o har inget att jämföra med.
Men när han väl utför ett uppgift, så blir det jättebra, han är inte dum i huvudet på nåt vis, utan smart o påhittig..