• Min högsta önskan

Rotavirus

Hur vanligt är det egentligen att syskon inte smittas av magsjuka?

Min snart 2-åring har varit, och är, magsjuk sen i lördags.
     Idag ringde de från läkarmottagningen och berättade att de hittat rotavirus i de prover vi lämnat in.
    Eftersom magsjuka över lag är väldigt smittsamt, så är jag otroligt förvånad över att ingen av oss andra i familjen insjuknat. Framför allt att inte 4-åringen blivit sjuk!
    Är det vanligt, eller har han helt enkelt haft tur, och att vi skött hygeienen så bra?

Vad säger ni? Några teorier?
    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Rotavirus
  • Saza

Jag har ingen aning om hur vanligt det är, men min son hade rotavirus för ett år sedan och var sjuk i en månad.
    Resten av familjen blev också sjuka, två dagar efter att han spytt första gången, men vi fick "vanlig" magsjuka. Alltså bättre efter nåt dygn.

Hoppas din son snart mår bättre!

Wilma 051013 ~ Milo 080916 ~ Caspian 100516 /// sandrakoden.blogspot.com
  • Min högsta önskan
    Saza skrev 2011-03-09 21:58:41 följande:
    Jag har ingen aning om hur vanligt det är, men min son hade rotavirus för ett år sedan och var sjuk i en månad.
    Resten av familjen blev också sjuka, två dagar efter att han spytt första gången, men vi fick "vanlig" magsjuka. Alltså bättre efter nåt dygn.

Hoppas din son snart mår bättre!
    Verkar ju lovande för vår del att det smttade så snabbt.  Då kanske vi klarar oss!
    Ni hade antagligen rotavirus ni med. Får man om det så brukar det bli av en lindrigare variant. (har googlat som en tok på rotavirus. )

Usch.. en månad.. Låter inget vidare. Hoppas verligen inte min son har det så länge!
    Hur hade din son det med matlusten under den månaden?
    Min vill inte äta något. Får bara i honom väling, nyponsoppa och saft.. Bättre än inget, men det är väldigt små mänger jag får i honom. Den mest "fasta" föda jag fått i honom sen i lördags är en halv banan nu i eftermiddags.
    Fast konstigt nog är han hur pigg som helst, så han får väl i sej tillräckligt ändå.
  • Saza

Min son var väldigt dålig. Spydde kanske en gång om dagen i en vecka, men för övrigt hade han ordentlig diarré. Jätteofta. Var säkert 6-10 blöjor om dagen.
    Han ville inte äta, gick ner i vikt och var jättehängig. Var på akuten två gånger med honom.
    Så han hade nog en rätt aggressiv variant.

Jag hoppas jag inte skrämt upp dig nu, ville bara berätta hur vi hade det. Hoppas det går över fortare på din son och att ni klarar er.
    Jag tror jag hört att rotavirus har en längre inkubation än en vanlig magsjuka, men jag vet inte exakt.

Wilma 051013 ~ Milo 080916 ~ Caspian 100516 /// sandrakoden.blogspot.com
  • Min högsta önskan

Oj, ja din son verkar verkligen ha drabbats ordentligt!

Theo har än så länge följt läkarboken. Började med kraftiga kräkningar, höll på hela natten. Minskades under söndagen och övergick till diarreér istället. SPydde en gång på måndagen och en gång igår. Har diarreér 2-3 ggr/dag. Har även haft feber mellan söndag och måndag.

Inkubationstiden är upp till 3 dagar vad jag har kunnat läsa mej till. Men sen beror det jupå NÄR man smittas, så vi kan väl inte ropa hej än...

• Jennolinnea

Hej!

Hur har det gått med din son? Är han bättre? Här slåss vi också mot Rotaviruset. Vi startade med 1,5 dags feber för 8 dagar sedan, därefter har han kaskadkräkts typ 1-2 gånger om dagen. Igår dock bara en liten liten kräks. Diarré de första dagarna men inte igår och idag. Jag hoppas på bättring för det här är inget kul. :(
    Vi får heller inte i honom speciellt mycket mat. Blåbärs- och nyponsoppa, nåt litet kex och isglass är det som står på menyn.

• Maggiepuh

Min dotter hade rotavirus från Lucia och 14 dagar fram (hon var då 5 månader). Ingen i familjen (inkl min son då 4,5 år och väldigt pussglad på lillasyster) blev sjuka och vi hade berättat för barnens farmor & farfar eftersom de skulle komma till oss på julafton så de själva kunde avgöra om de ville komma eller inte. De kom och höll sig friska dom också.

• Ellikapellika

Rotavirus drabbar främst barn under 2 år hårt, äldre barn och vuxna kan klara sig eller få lättare symtom.
    Välidgt smittsamt är det men med bra hygien kan omgivningen klara sig.

Hoppas ni andra slipper undan!

• Min högsta önskan
    Hej, och tack för era komentarer!
    Min lille Theo har faktiskt inte haft en enda vatendiarré idag! Det har varit löst, men långt ifrån som det avrit tidigare dagar! Så jag vågar nog hoppas på att han faktiskt är på bättringsvägen!
    Nu återstår det väl bara att försöka få honom att börja äta igen..
    Är så ovant att se honom äta´(dricka) så lite som han gör nu.. I vanliga fall är han riktigt matglad, men nu får jag te x bara i honom knappt 100 välling (förut drack han 300!)
    Men banan har han börjat äta nu, har nog ätit 1 1/2 idag! Och lite kräm.
    Testade med pannkakor, som han älskar, men det ratade han...
    Men det är klart. Har man varit sjuk så länge så har väl magsäcken krympt en hel del och matlusten har fått sej en törn..
    Han kommer väl igen snart hoppas jag!

Krya på er alla andra med sjuka  barn!
Svar på tråden Rotavirus