• chacha

När är risken över för utomkvedshavandeskap?

När får man det oftast. Är det ärftligt, oms en mamma haft flera är det större risk att jag drabbas? När är risken över? Hur känns det, massa ont i magen???

• Svar på tråden När är risken över för utomkvedshavandeskap?
  • jojjjjo

utomkveds kan man få om man har haft äggledarinflammation eller klamydia t.ex. jag vet inte om de är ärftligt och är själv orolig för utomkveds =(

• Blossi

Ett X kan nog drabba alla kvinnor. Har inte hört att några skulle vara mer i riskzonen än andra. Oftast får man väldigt ont och eventuellt blödning. Man upptäcker X lätt vid ett ul eller ett vul.

• Chicchi

Det ar inte arftligt. Man har hogre risk om man haft klamydia, inflammationer i aggledarna och liknande. Ivf-behandling medfor ocksa en hogre risk. Jag har ocksa hort att risken blir hogre med aldern.
    Man kan fa valdigt ont, eller ocksa borjar det bloda.
    Du undrar nar risken ar over, menar du hur langt det kan ga innan man upptacker det? I de flesta fall blir man dalig innan vecka 12, tror jag. Men det beror ju lite pa var det har satt sig.

• jojjjjo

Jag va på inskrivning igår och min BM sa att har de satt sig fel så ska de kännas redan i v. 5. En annan sa när jag ringde i v.9 så efter v. 10 iallafall ska du nog inte behöva vara orolig för det, jag var orolig för de tills hon sa de igår.

• Blåklinten

Det behöver inte kännas någonting. De upptäckte mitt när jag var i vecka 7 och jag trodde bara jag fått ett tidigt missfall. Ett tecken på utomkvedshavandeskap/X är att du blöder fast samtidigt testar positivt och fortsätter med detta ett tag. Är du jätteorolig så be att få göra ett vul, då kan de se om graviditeten sitter i livmodern eller någon annanstans. Detta kan de se så tidigt som vecka 5-6. Om de misstänker X brukar de kolla grav.hormonet med några dagars mellanrum och om det ökar, fast inte lika mycket som vid en normal grav, är det också ett tecken. En del blöder inget alls utan tror att de bär på en normal grav. Sen helt plötsligt från vecka 10 och framåt så kan grav. ha blivit så stor att äggledaren går sönder och det blir en inre blödning. Detta är tydligen väldigt smärtsamt och då är det viktigt att man söker akut vård. En del kan känna innan att det värker på ena sida, typ i en äggledare, men långt ifrån alla. Jag tycker inte du ska vara orolig för X är väldigt ovanligt. Det är inte ärftligt.

• lenfre

sen med ett x kan man inte ha för länge för att det växer och tillslut sprängs man. trodde att jag hadde det men när jag var i vecka nio sa hon att jag inte kunde ha det skulle haft en sån smärta utav det då...

• aha

Gör ONT som f-n
    Haft ett i v5 och ett i v9, kan gå m det länge, beror på hur fort det växer och var det sitter. Det är först närdet blir TRÅNGT som det GÖR ONT!

• MissBeccis

En bekant fick reda på att hon hade det i v12, vad jag vet så kände hon inget innan, det upptäcktes vid vul.

• Fisan1

Hejje..Ett x är inte ärftligt..inte vad jag vet i alla fall....Har själv fått ett x...det upptäcktes runt v.6..jag fick så fruktansvärt ont i magen och började blöda....Så man lär märka om man får det...Jag vet att risken ökar om man haft obehandlad klamydia eller äggledarinflammation..

Svar på tråden När är risken över för utomkvedshavandeskap?