Försent för att gå vidare till nästa årskurs?
Denna tråd skrivs åt min syster som har en dotter i gymnasiet, 1:a året.
Hon har skolkat de 5 senaste veckorna och före det har hon varit en "periodare" som varit i skolan till och från. Min syster har nu lyckats hitta ett sätt som fungerar för att få dottern att gå till skolan men hon undrar nu, tror ni dottern har en chans att få gå vidare till 2:a årskursen efter somamren?
Hon har resten av mars på sig samt april, maj och halva juni att visa 100% närvaro. Hon är jätte duktig på att ta igen teoretiska delarna i skolan och hon ligger inte så långt bakom som man kan tro faktist! Hon ligger nu endast efter med 2 läxor som skall lämnas in men just närvaron är en viktig del i betygen och att få gå vidare.
Min syster befarar det värsta, att dottern måste gå om ettan. Dottern har nu tagit sig i kragen och inser risken med att gå om vilket hon inte vill göra så nu har hon lovat att satsa på skolan 110%.
Tror ni alltså det finns chans att hon kan gå vidare om hon har 100% närvaro från och med nu, eller tror ni att det är HELT kört?
Min syster har pratat med lärarna i skolan och varit på flertal möten angående frånvaron, men de vågar inte säga hur framtiden ser ut ännu. De säger att "vi får se helt enkelt om hon måste gå om eller inte, men vi ska göra allt vi kan för att hjälpa henne på vägen".