• Buseyra

Försent för att gå vidare till nästa årskurs?

Denna tråd skrivs åt min syster som har en dotter i gymnasiet, 1:a året.

Hon har skolkat de 5 senaste veckorna och före det har hon varit en "periodare" som varit i skolan till och från. Min syster har nu lyckats hitta ett sätt som fungerar för att få dottern att gå till skolan  men hon undrar nu, tror ni dottern har en chans att få gå vidare till 2:a årskursen efter somamren?

Hon har resten av mars på sig samt april, maj och halva juni att visa 100% närvaro. Hon är jätte duktig på att ta igen teoretiska delarna i skolan och hon ligger inte så långt bakom som man kan tro faktist! Hon ligger nu endast efter med 2 läxor som skall lämnas in men just närvaron är en viktig del i betygen och att få gå vidare.

Min syster befarar det värsta, att dottern måste gå om ettan. Dottern har nu tagit sig i kragen och inser risken med att gå om vilket hon inte vill göra så nu har hon lovat att satsa på skolan 110%.

Tror ni alltså det finns chans att hon kan gå vidare om hon har 100% närvaro från och med nu, eller tror ni att det är HELT kört?

Min syster har pratat med lärarna i skolan och varit på flertal möten angående frånvaron, men de vågar inte säga hur framtiden ser ut ännu. De säger att "vi får se helt enkelt om hon måste gå om eller inte, men vi ska göra allt vi kan för att hjälpa henne på vägen".

• Svar på tråden Försent för att gå vidare till nästa årskurs?
  • Lena

Det finns inte sommarskola som alternativ annars?

• Hannah76

Hon lär ju behöva läsa in i sommar, och jag tror att lärarna inte vill säga något förrän de ser hur det blir.

• AnnaKatarina

Reagerar lite på att du skriver att närvaro är en stor del av betyget för det stämmer i de flesta ämnen inte. Vi ( jag är gymnasielärare) får inte sätta betyg efter elevernas närvaro utan efter deras kunskaper. Det är dock svårare att visa sina kunskaper om man aldrig är där. Be din dotter prata med varje lärare och fråga vad hon ska göra de här sista månaderna för att bli godkänd i ämnena. Jag tror inte det är omöjligt att hon klarar av det innan sommaren och har hon bara något ämne kvar så kan hon ju göra det i höst parallellt med år 2. Hon behöver inte gå om helt.

• Cocco

Man kan plugga på sommaren också. I tvåan på gymnasiet fick jag lunginflammation och var bort i nästan en månad. Eftersom en av kurserna bara gick under 6 veckor så hade jag inte en chans att ta igen den när jag kom tillbaka men det gjorde inget eftersom jag läste in den på sommaren.

• Buseyra
    Lena skrev 2011-03-10 06:00:41 följande:
    Det finns inte sommarskola som alternativ annars?
    Det har jag ingen koll på då det inte är mitt egna barn, det finns det säkert!
  • Buseyra
    AnnaKatarina skrev 2011-03-10 07:10:14 följande:
    Reagerar lite på att du skriver att närvaro är en stor del av betyget för det stämmer i de flesta ämnen inte. Vi ( jag är gymnasielärare) får inte sätta betyg efter elevernas närvaro utan efter deras kunskaper. Det är dock svårare att visa sina kunskaper om man aldrig är där. Be din dotter prata med varje lärare och fråga vad hon ska göra de här sista månaderna för att bli godkänd i ämnena. Jag tror inte det är omöjligt att hon klarar av det innan sommaren och har hon bara något ämne kvar så kan hon ju göra det i höst parallellt med år 2. Hon behöver inte gå om helt.
    På hennes skola så "hotar" lärarna med att närvaron betyder VÄLDIGT mycket för betygen och att hon kan behöva gå om hela ettan även om hon visar 100% närvaro från och med nu. Åtminstonde så som jag uppfattat det efter hennes prat om det, man kanske inte ska ta det så ordagrannt från en tonåring.. hehe. Tack för ett bra och tydligt svar, ska vidarebefodra det till min syster (det gäller alltså min systerdotter, inte min dotter).
  • hymafr

Men jag måste hålla med "AnnaKatarina" - om hon klarar kurserna så finns det ingen risk att hon ska behöva gå om.
    I flera ämnen finns det ju dessutom nationella prov och om hon klarat G på dessa så är det ju en bra indikation på hur det går för henne i skolan.

Ring Skolverket och fråga.

Svar på tråden Försent för att gå vidare till nästa årskurs?