• sanna123

Matteböcker för barn????

Har sökt på nätet och insåg ganska snart att det är hopplöst att hitta något som passar.
    Har en tjej på 9 år som har problem med matte. Letar förtvivlat efter en matte bok som innefattar gånger , delat och uppställningar med plus och minus. Är det någon som har ett tipps på någon bok eller  hemsida så tar jag tacksamt emot det. 

Carpe diem !
  • Svar på tråden Matteböcker för barn????
  • WhiteAngels

Kolla i bokaffärer dom har typ pysselböcker där man lär sig skriva,räkna osv..Brukar kosta en 70-80 kr

• HarperSeven

Om jag var du så skulle jag göra egna matte sidor som hon kan öva på. Googla på math sheets! Jag skulle starta en rutin med 10-15 minuter matte per dag. På samma sätt som Kumon är uppbyggt på.

• sanna123

Tack för förslagen.
    Pysselböcker för barn innefattar inte multiplikations tabellen eller divition.
    Sedan föredrar jag böcker framför data. Nej , inte gammeldags :) men
    lättare att förklara hur man räknar ut och lättare ex om vi kör tvåans tabell
    en dag och vi kör om den tills hon kan den utantill. Dagen efter treans osv...
    Har kollat i bokhandel men dem säger att det är näthandel som gäller.
    Trist när man inte vet vad böckerna innefattar och vilken ålder det gäller.
    Rena djungel :(

Mera förslag så är ni snälla

• amasonas

Här brukar min son vara inne och räkna, de använder dessa matteböckerna i hans skola nämligen.

Bara att klicka på en lagom svår mattebok & sätta igång (åldern står på böckerna)Flört 

http://www.mattemastaren.se/

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • HarperSeven
    sanna123 skrev 2011-03-10 13:27:25 följande:
    Tack för förslagen.
    Pysselböcker för barn innefattar inte multiplikations tabellen eller divition.
    Sedan föredrar jag böcker framför data. Nej , inte gammeldags :) men
    lättare att förklara hur man räknar ut och lättare ex om vi kör tvåans tabell
    en dag och vi kör om den tills hon kan den utantill. Dagen efter treans osv...
    Har kollat i bokhandel men dem säger att det är näthandel som gäller.
    Trist när man inte vet vad böckerna innefattar och vilken ålder det gäller.
    Rena djungel :(

Mera förslag så är ni snälla 
    Mitt förslag var inte att hålla på med matematik på datorn. Förslaget är att istället göra egna matematik uppgifter i form av lösblads system. Dessa ska givetvis skrivas ut på papper och barnet kommer inte ha någon kontakt med datorn. Datorn är bara ett hjälpmedel för dig att snabbt göra nya matematik uppgifter som din dotter kan öva på. De kan t.ex. se ut så här:

http://math.about.com/library/2times.pdf

eller

http://math.about.com/library/2times.pdf

Här kan du välja lite mer själv som antal tal per sida och om ett tal ska finnas med i alla problem

http://www.superkids.com/aweb/tools/math/multiply/times1.shtml

Om du googlar på math sheets så är jag säker på att du kommer att hitta sidor där du kan göra egna matematik uppgifter till din dotter som passar hennes nivå och som är utformat på samma sätt som de tal som hon räknar i skolan. Jag tror att hon har stora möjligheter att bli bättre på matematik om hon bara får en möjlighet att öva hemma. Lämplig tid tror jag är tio till femton minuter per dag men måste naturligtvis anpassas till vad som är möjligt med hänsyn till ork, andra aktiviteter osv.
  • sanna123

Ärligt talat är det bara jag som ifrågasätter det här med läroböcker?
    Upp till 6 år finns det ett uppsjö av böcker att välja mellan ex klocka, räkna , skriva,till
    och med Engelska. Men sen då ? I bokhandel finns inte en bok att hitta för ex årskurs 3, 4 , 5 mm
    Varför är det så? det finns färdiga progarm, dem är ointressanta. Det finns lösa sidor ,  svårt hitta på Svenska och fortfarande betalar jag hellre för en bok än att leta förtvivlat. Sedan fick jag ett bra tipps om matte böcker men där står det väldigt dåligt om vad dem innehåller.... Suck... Det värsta var att jag hittade en väldigt intressant sida
    där dem förklarar utförligt om vad boken innefattar och då (överlycklig att ha hittat) la jag två st olika passande böcker i kundvagnen men gissa vad _ jo , fick inte registrera mig och än mindre beställa för det gällde inte privat personer utom lärare.... ????
    Tjejen var bäst i matte förra året - nu är hon bland dem sämsta och ligger efter som bara den. Visst hon har en ny lärare och matte boken ser man aldrig bara förbaskade lösa blad någon enstaka gång. Darför letar jag förvivlat. Ger inte upp om jag så själv måste skriva en...! Finns säkert flera föräldrar i liknande situation, synd! 

• Indianica

Synd att jag ser denna tråd först nu, hopas Ts ser den ändå!

Jag rekommenderar dig att kolla adlibris och köpa riktiga skolböcker. Jag har köpt "Piratmatte" i olika nivåer till dottern och hon älskar dem. Med en riktig mattebok slipper man lösa blad och allt kommer i ordning för mattekunskaper bygger ju på varandra.

Köp även en användare på www.skolplus.se där finns riktigt bra mattespel och låt henne spela typ en kvart per dag!

• Indianica
    kutiom skrev 2012-09-29 11:55:47 följande:
    www.nok.se/nok/laromedel/seriesidor/p/Pixel/

Dessa böcker ser bra ut, tycker jag. Finns på adlibris också - och säkert fler ställen

Finns det andra som har andra tips kanske? Vet att tråden är gammal men testar ändå
    Verkar toppen, jag ska testa gratiskoden! Tusen tack!
  • Lindsey Egot the only one

Adlibris.se

Köp PRIMA. Den är utformad mot den nya läroplanen så barnen ska nå målen.

Svar på tråden Matteböcker för barn????