• Anonym

Låna till hus när en är föräldraledig?

Vi tittar egentligen inte aktivt efter hus utan plannerar att bo kvar i vår nuvarande lägenhet i ett par år till. Men. Nu råkade vi få syn på ett riktigt trevligt radhus. I vanliga fall hamnar det definitivt inom vår budget.

Vi skulle efter försäljning av lägenheten kunna lägga ca 20% i kontantinsats. I vanliga fall kan jag inte tänka mig att någon bank skulle säga nej till oss om de inte blivit extremt hårda.

Nu är det inte "i vanliga fall". Vi ska ha barn om nån månad och planerar att spara på dagarna så vår inkomst kommer gå ner ganska rejält.

Hur ställer sig bankerna till att låna ut pengar när en är föräldraledig? Det kommer ju inte vara för evigt och efter 1 år så kommer vi ju bli tvugna att ta ut 5dagar/vecka så då går inkomsten upp lite.

• Svar på tråden Låna till hus när en är föräldraledig?
  • mimbo

Kan inte se att det skulle bli något problem?
    Vi har precis köpt radhus och vi fick lån trots att jag studerar vilket väl kan ses som likvärdigt. Jag har en fast tjänst som jag är tjänstledig ifrån och vi hade en bostad att sälja så vi visste att vi skulle få ihop till en kontantinsats. (vi lade 15%)

• Anonym

Vi ska och titta på radhuset till helgen och se om det verkligen är nått för oss. Antagligen kommer vi inte att göra mer än så med tanke på att BF är om mindre än 1 månad men om det verkligen är vårt drömhus så kan det ju vara bra att veta om vi har en chans att få lån...

• elmadumle

Borde inta vara något problem. Banken lär väl räkna på att du tar ut maximalt antal dagar varje månad, men hur ni sedan gör lägger de sig inte i så länge ni betalar. Vi köpte hus när jag var föräldraledig, då ville de veta hur mycket jag kunde få ut, hur mycket jag sen tog ut har de aldrig brytt sig om

• Anonym

Vår bank räknade på min vanliga lön när vi köpte vårt boende, trots att jag för tillfället var föräldraledig. Ingen frågade hur många dagar jag tänkt ta ut heller.

• gryning2

Vi får köpa trots att vi bara har en inkomst ett år, det går nog bra! =)

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Anonym (Hus)
    elmadumle skrev 2011-03-10 09:59:07 följande:
    Borde inta vara något problem. Banken lär väl räkna på att du tar ut maximalt antal dagar varje månad, men hur ni sedan gör lägger de sig inte i så länge ni betalar. Vi köpte hus när jag var föräldraledig, då ville de veta hur mycket jag kunde få ut, hur mycket jag sen tog ut har de aldrig brytt sig om
    Så var det för oss också. Vi köpte hus när jag var höggravid och eftersom vi båda har varsin tillsvidareanställning räknade de ner min inkomst till 80% av min heltidslön när de skulle bevilja lånelöftet. Det spelade ingen roll hur mkt FP jag sedan skulle välja att ta ut eftersom det var upp till mig. Det viktiga för banken var att veta vad vi hade för ekonomiska förutsättningar.
  • lilly85

För oss var det inga problem.. slipper amortera så länge jag är mammaledig!

• Anonym (vi gjorde)

Vi var i samma sits som er att vi tittade på radhus just innan vi skulle få barn.
    Jag hade då ett vikariat som gick ut i juni, samma månad som vi sökte om lånelöfte. Vi sökte på lånelöfte om 700 000 men vi lånade mindre. Huset kostade 960 000. De gjorde sina beräkningar på omkostnader utifrån min mans heltidslön och min föräldrapenning om jag skulle ta ut 7 dagar i veckan. Var ju goda marginaler, vi bor billigare nu än vi gjorde i hyresrätt tidigare. Vi flyttade in i radhuset ett par månader efter barnet fötts.

Kan säga att vi också snålar med dagar. Har inte tagit ut några dagar alls innan barnet fyllde 1 år, då tog jag ut 5 dagar i veckan för att skydda sgi.
    Vi amorterade mer då när jag tog ut föräldrapenning. Man har ju inget amorteringskrav då man inte har topplån.

Detta var ju innan de hårdare reglerna, men ni uppfyller ju kravet om minst 15 % insats.
    Lycka till med husköpet!

• Pillemin

Kanske OT, men måste man ta ut 5 dagar / vecka efter 1 år för att skydda SGI? Spelar det någon roll om det är sjukpenninggrundande eller lägsta nivå dagar?

♥Estridh 071021♥ ♥Signe 100922♥
  • Anonym (Hus)
    Pillemin skrev 2011-03-10 20:51:32 följande:
    Kanske OT, men måste man ta ut 5 dagar / vecka efter 1 år för att skydda SGI? Spelar det någon roll om det är sjukpenninggrundande eller lägsta nivå dagar?
    Ja det måste du göra. Det spelar ingen roll om det är SGI-dagar eller LN-dagar. Bara det är minst fem stycken varje vecka.
  • mimbo
    Anonym (Hus) skrev 2011-03-10 21:05:19 följande:
    Ja det måste du göra. Det spelar ingen roll om det är SGI-dagar eller LN-dagar. Bara det är minst fem stycken varje vecka.
    Eller ta ut 3 fp dagar och jobba 2, huvudsaken du gor nagot varje dag som ar sjukpenninggrundande!
  • Emmelie84
    Pillemin skrev 2011-03-10 20:51:32 följande:
    Du måste inte ta ut fp 5 dagar i veckan efter 1 år för att skydda din SGI men du måste vara sysselsatt 5 dagar i veckan. Dvs antingen jobba 5 dagar i veckan, eller jobba 2 dagar i veckan och fp resten. 
Svar på tråden Låna till hus när en är föräldraledig?