• Love Story

Mjölk direkt från ko??

Hur fungerar det när vi har egna kossor och vi alltid dricker mjölken 
    där i från? Läste att man inte ska äta ost som är gjord på opastöriserad mjölk.

Hur funkar det med den mjölken till matlagning??? När man kokat upp mjölken.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Mjölk direkt från ko??
  • principessan

Ja då går det ju bra. då är den ju kokad!

• AngelandDevil

Du kan egentligen dricka även mjölken som ni får från kossorna så länge ni faktiskt kokar den sedan innan ni kyler ner den för att dricka den kall. Man kan ju pastörisera själv vad jag vet om man har egna kor. Men man får kolla upp hur man gör mer exakt i så fall.

• Rundabullar

Är det inte så att man blir immun mot den egna listeriastammen? Alltså, om du alltid druckit er egen mjölk, så kan du lugnt fortsätta OM ni haft listeria är du immun mot er stam. Däremot ska du inte gå till grannen och dricka deras opastöriserade mjölk.

Dubbelkolla, ifall jag missuppfattat, men så har jag lärt mig och fött höra. Mina vänner och bekanta som har mjölkdjur har fortsatt dricka egna mjölken under graviditeten och också gett den till sina barn(när de är kring året och man kan börja ge komjölk).

mvh 

• Pyris

Hur är det med Ehec då? Den försvinner ju vid uppvärmning, men annars gör den väl inte det?

• Tida77

Det som rundabullar skriver låter ju logiskt, men jag vet inget om det.

Däremot kan du som sagt dricka mjölken från vilka kor som helst om du pastöriserar den först. Man kan pastörisera på olika vis. Antingen har man en lite lägre temperatur under en längre tid, eller en hög temperatur under en kort tid. Men det är inte mer komplicerat än att värma i kastrull på spisen.
    Jag kommer inte ihåg exakta temperaturer och tider, men det borde inte vara svårt att kolla upp. Jag har för mig att jag värmde till 76 grader, men det var ett tag sedan så jag är inte säker...

• Love Story

Tack för alla svaren. Ska kolla upp lite mer om mjölken. Men använder den iaf till maten då =) 

• Hannathu

Har ni egna kor är du redan immun mot den stammen Listeria ni eventuellt har.

Runda bullar har helt rätt

Svar på tråden Mjölk direkt från ko??