• Bubbelkopp

Kommunikatör, marknadskommunikatör, vad är det för skillnad?

Hej!!!

Är pinsamt omedveten om vad det är för skillnad så fort man sätter ett "marknads-" före kommunikatör, informatör, osv. Och vad det är för skillnad på mediabyrå, kommunikationsbyrå och reklambyrå? Är det individuellt (olika från byrå till byrå/ jobb till jobb) eller finns det gemensamma nämnare?

Snälla, superglad för svar, så jag inte tokgörbort mig när jag söker jobb!

• Svar på tråden Kommunikatör, marknadskommunikatör, vad är det för skillnad?
  • din bästa fackliga vän

Jag skulle säga att det är och kan vara exakt samma sak. Det som skiljer är vilka arbetsuppgifter du har och det varierar från tjänst till tjänst, byrå till byrå.

Var vill du jobba, varför och med vad? Det är väl de stora frågorna? Inte vad om arbetsplatsen kallas mediabyrå eller reklambyrå.

Om jag ska katergorisera skulle jag beskriva byrådjungeln så här:
    En reklambyrå jobbar med traditionell reklam och print
    En kommunkationsbyrå jobbar med kommunikationsplanering och praktisk kommunikation
    En mediabyrå jobbar med rörliga medier och webb...
    Men på samtliga ställen flyter arbetsuppgifter, uppdrag etc ihop med hänsyn till de uppdrag man får.

Vad har du för bakgrund, utbildning? Man blir ju nyfiken eftersom det verkar vara en helt ny bransch för dig och en bransch som är extremt konkurrensutsatt, stor rörlighet bland de anställda och hög utbildningsnivå.'

Lycka till med jobbsökandet!

• FruLindell

Jag instämmer med ovanstående inlägg och lägger till att skillnaden är att en marknadskommunikatör arbetar med extern kommunikation utåt marknaden - alltså kunden, intressenter eller liknande. 

En "kommunikatör" kan ju arbetar med all typ av kommunikation, så som intern kommunikation, mediehantering, extern eller ja, vad som helst som innehåller kommunikation.  

• Bubbelkopp

Tack superfina ni! Och förlåt att jag inte sagt det tidigare- saker rullade så fort omkring mig ett tag där..

Jag håller på att byta bana i livet. Jag har en bakgrund i film och tv (så jag är van vid konkurrensutsatta miljöer..) och har läst företagsekonomi mot marknad till kandidat, saknas 7,5 p till en magister... Jag hoppas att det ska underlätta, men det är klart, det kanske tar lite tid när man har en massa erfarenhet från en annan kreativ miljö.

Det underlättade verkligen, det ni skrev och det får mig att känna mig lite mindre imbecill- jag behöver kanske inte göra det alls! :) Jag vet inte i detalj vad jag vill göra, men åt vilket håll jag vill arbeta.

Ha en kalasfin vecka!
    /m

• Dwiggin

Hur gick det för dig med att ta dig vidare i arbetslivsdjungeln? Jobbar du som marknadskommunikatör idag?

Själv är jag grafisk designer i botten och jobbar som lärare inom detta. Jag sitter med i en grupp som formar en ny yrkeshögskoleutbildning inom marknadskommunikation, med högt ställda förkunskapskrav, så därför är jag lite extra nyfiken på hur det var för någon som gjort resan in i denna bransch.

Skillnaden mellan att veta och att kunna...

Det finns exempelvis utbildningar inom en akademisk studieväg där man kan läsa till strategiska marknadskommunikatör. 

Vad skiljer en strategisk från en operativ dito?

Hur ska coctilen av sociala/kommunikativa och tekniska och estetiska skills blandas för bästa resultat?

Hur ser trenderna ut i branschen enligt dig, med tanke på förflyttningar av budgetar från köpta media till ägda och förtjänad (social) media.

Ja det var många funderingar i ett.

/H.

Svar på tråden Kommunikatör, marknadskommunikatör, vad är det för skillnad?