• Anonym (Frugan)

Realistiskt att starta eget i städbranschen?

Jag är just nu föräldraledig,men vill inte gå tillbaka till mitt ordinarie jobb efteråt. Som ung och dum brände jag allt studiemedel på en utbildning som var helt fel för mig och jag har aldrig jobbat inom det området. Istället började jag som lokalvårdare och vaktmästare och är fortfarande kvar inom den branschen, 10 år senare. Jag har upptäckt att det jobbet passar mig utmärkt och jag stortrivs med att gå och städa, hålla koll på grejer, sköta mig själv, lägga upp arbetet och tiderna som jag vill etc. Nu har tanken föresvävat mig att starta eget.
    Min man är chef på ett företag och köper in städtjänster på varje projekt. Mao skulle han kunna anställa mig och jag skulle kunna städa på de projekt han har hand om.

Nu undrar jag om mina funderingar är realistiska? Vad ska man tänka på när man startar eget?

• Svar på tråden Realistiskt att starta eget i städbranschen?
  • Anonym (DoIt!)

Om du känner att det är det här du vill göra, gör det! Jag har för mig att skatteverket har kurser inom starta-eget-företag, kanske kan vara bra att gå på. Jag tänker dock på det du skriver om att du tycker om att gå och städa - kommer du ha tid att arbeta "på golvet" när du är din egen?

• Anonym (Absolut!)

Har en kompis som startade firma själv (städfirma) och det går så himla bra för henne. Det är en bra affär och man kan tjäna mycket pengar även om det är mycket slit. Man behöver inte så mycket startkapital heller.
    Hon tjänar enormt mycket.
    Men man får räkna med att jobba mycket och väldigt tidiga morgnar om man ska städa firmor och kontor. (ska ju göras innan arbetsdagen börjar för kontorsmänniskor)
    Min kompis stiger upp 3 på nätterna men då kan hon också sluta en tidig dag ibland.
    Hon samarbetar med andra småföretag så hon kan ta semester ibland, då tar de företaget hennes jobb och hon gör lika för dem.

Svar på tråden Realistiskt att starta eget i städbranschen?