• Anonym (M)

Måste man vara med i jobbgarantin för ungdomar?

Hej. Jag behöver verkligen svar på några funderingar jag har. Jag har varit arbetslös i tre månader nu och är 24 år. Jag är kallad på möte angående jobbgaranti för ungdomar på arbetsförmedlingen. Jag ska flytta till en ny stad om en vecka med min son på snart två år. Han har alltså ingen dagisplats ännu. Här hemma har jag min pappa som ser efter honom om det behövs. Men kommer inte ha den möjligheten sän. Vad ska jag göra? Måste man vara med i jobbgarantin? Det går ju inte. Vart ska jag göra av sonen då.? Herregud vad jag mår dåligt nu.

• Svar på tråden Måste man vara med i jobbgarantin för ungdomar?
  • Philippa

Prata med AF och se vad dom säger.....

• JonasKa

Vad är det för konstig frågeställning?

Ingen tvingar dig att vara med i någonting. Vad du gör med din tid här på jorden är din ensak.

Men jag antar att du äter för pengar du får av samhället och då måste du givetvis göra som vi säger åt dig att göra.

Avsäg dig eventuella bidrag så är du fri att göra precis vad du vill.

• Anonym
    JonasKa skrev 2011-03-10 11:12:47 följande:

Vad är det för konstig frågeställning?

Ingen tvingar dig att vara med i någonting. Vad du gör med din tid här på jorden är din ensak.

Men jag antar att du äter för pengar du får av samhället och då måste du givetvis göra som vi säger åt dig att göra.

Avsäg dig eventuella bidrag så är du fri att göra precis vad du vill.

Jag tror det snarae handlar om att TS ska flytta till ny stad om en vecka och inte känner att det är lönt att påbörja något i nuvarande stad.

TS kontakta AF och se till att du får börja på nya stället.
  • JonasKa
    Anonym skrev 2011-03-10 11:17:42 följande:
    Jag tror det snarae handlar om att TS ska flytta till ny stad om en vecka och inte känner att det är lönt att påbörja något i nuvarande stad.

TS kontakta AF och se till att du får börja på nya stället.
    Det finns ingen som tvingar TS att besöka Arbetsförmedlingen..
  • Azusephre
    JonasKa skrev 2011-03-10 11:23:13 följande:
    Det finns ingen som tvingar TS att besöka Arbetsförmedlingen..
    Nej, varför ska man egentligen göra det, dom hjälper ändå inte till, det "jobb" jag har nu har jag fixat själv, inte med hjälp av AMS iaf. Var inskriven där ca 7-8 månader, höre ingenting utav dom, föränn nu för en månad sedan att jag också skulle börja på jobbgaranti för unga, men då hade jag redan mitt nuvarande så jag sa: fuck them, i stort sett
  • Anonym

Har du a-kassa måste du göra det af ber dig, annars blir du av med den.

Men om du ska flytta om en vecka och detta är på din gamla ort, borde du ju inte behöva.

• Anonym (hm)

Varför ordnar du inte dagisplats när du vet att du ska flytta och är arbetslös? Du har väll haft ett par månader på dig?

• Lavish

Alltså man måste ju inte hänga på arbetsförmedlingen överhuvudtaget. Det är ju helt frivilligt.

• Anonym (M)
    Anonym (hm) skrev 2011-03-10 14:12:30 följande:
    Varför ordnar du inte dagisplats när du vet att du ska flytta och är arbetslös? Du har väll haft ett par månader på dig?
    Vi fick lägenheten för en vecka sedan. Och man får inte ställa sig i dagiskö om man inte kan bevisa att man ska bo i kommunen, tro mig. Jag har försökt!
    Det här med förskoleplats verkar vara helt jävla omöjligt.
    Hur fan gör folk när dom flyttar med småbarn, jag fattar inte.

Som det ser ut nu får vi avvakta flytten. Betala dubbla hyror och bo här där vi har barnvakt.
    Jävla skitsystem är vad det är.
    Jag har även pratat med arbetsförmedlingen nu och som det ser ut i det här "programmet" så ska man träffa sin jobbcoach allt ifrån flera ggr veckan till var 14:de dag.
    Nej, fyfan för det påhittet, vilket trams. När man har arbetserfarenhet och ett bra cv.
  • Shira

Att tänka på oavsett jobbgaranti eller ej, har du ingen barntillsyn kan du inte få A-kassa för då kan du ju inte ta nåt jobb.

• MammaTillDomFinaste

till mej sade dom att det är ju frivilligt. Men annars får jag inga pengar för då säger dom till a-kassan. Som vanligt med andra ord

krångla inte till det, jag blev less på att jag hade dagisplats och dom hade mina tider i sin dator, ändå satte dom alla möten på andra tider. tillslut slutade jag skaffa barnvakt å tog med mej barnet till mötet. då först fattade dom, trots att jag sade det VARJE gång. så gå med i din nya stad, och om du inte får tag på dagisplats, ta med barnet på mötet.

prata även med dom, här hos oss fick jag alternativet att kunna ha jobbcoch på telefon möten, en kompis till mej hade det så hon slapp åka 6 mil för ett 30 minuyters möte å sen hem igen.

förstår att du blir less, har haft mina utbrott jag med 23 år, gravid med andra barnet nu, har en 2 åring. Snart i vecka 30 och blir skickad på jobbmöten, man får såna härliga blickar av dom på mötena när man kommer in med magen och ska lyssna och swen söka deras jobb. Känns som att chanserna är stora

Lycka till!! 

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Phlippan87

det är frivilligt, men om du tackar nej så meddelas a-kassan och du riskerar att förlora din ersättning. det du bör göra är ju att så fort som möjligt försöka få barnomsorg i nya kommunen och be af om att få komma in i programmet där istället

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Anonym

Är med i jobbgarantin och det jag har varit där en gång sen januari (och då för att besluta om utbildning jag ska börja snart).

• Anonym

jag är också med i jobbgarantin, sedan 1,5 år tillbaka. när jag har flyttat till en ny stad har det tagit minst 1,5 månad att ens få till första mötet med ams. så det kan du ju tänka på om du försöker fixa dagisplats.

• Anonym

Men du måste ju ha dagisplats eller någon annan form av barnomsorg för att du ska få A-kassa. Så att skaffa barnomsorg är ju A och O om man ska kunna försörja sig som arbetslös.

Svar på tråden Måste man vara med i jobbgarantin för ungdomar?