• BlueBlue

Är det någon fara om de kräks när de sover? *orolig*

Min lilla tjej på 2 månader kräktes 2 gånger efter sista målet nu....en nästan som kaskad och en mindre en stund senare. Hon åt ganska mycket och snabbt eftersom hon var så hungrig.

Min fråga är helt enkelt om man behöver oroa sig för att de kvävs i sömnen om de kräks. Hon spydde ju rakt upp utan att vrida på huvudet....

Någon som vet?

• Svar på tråden Är det någon fara om de kräks när de sover? *orolig*
  • AKN75

Det viktigaste är att hon ligger på sidan när hon ska sova så tror jag inte att det är någon fara.min dotter på 2 månader kan spy eller få kväljningar,det är för att hon är så glupsk och vill äta fort,så hon sväljer mycket luft så hon får ont i magen,jag låter henne småäta så spyr hon inte lika mycket och så får hon inte lika ofta ont i magen heller.Jag hoppas detta va till någon hjälp för dig =).

• BlueBlue

Men de ska ju helst sova på rygg......är det någon fara om de gör det om de kräks?

• pattisza

Jag vet inte!, men min barnmorska sa att det inte är någon fara, hon har aldrig varit med om eller hört att det har hänt. De kan inte sätta det i vrångstrupen tror jag eftersom de har det där locket där som täpper till om det kommer vätska. Kräks barn när de sover?
    Ring till ngn BVC och fråga.
    Förstår att du är orolig och tycker det är jobbigt.

• Tate

Visst kan barn kräkas i sömnen, men tydligen ska de klara av att vrida på huvudet (enligt barnläkare). Min son har kräks sådär häftigt ett par gånger när han var ett par månader, och det gick bra. Fast nojiga jag tyckte att det kändes bättre att låta honom sova på sidan efter det....

• AKN75

Jag har aldrig hört att dom helst ska sova på rygg för det är då det kan vara risk att dom kvävs...det bästa är ju sidan för kräks dom så rinner det ut från munnen.Men det beror oxå på hur gammal bebisen är,för är den gammal nog att kunna vrida huvudet själv så är det ju ingen fara o ha dom på rygg.
    Min lilla på 2 månader sover på sidan men ibland på rygg men då har jag uppsikt över henne för jag tycker det är lite otäckt när dom ligger på rygg o får en kvälning eller spyr,tror inte riktigt dom kan hantera det vid den åldern.

• BlueBlue

Ryggläge är det som rekommenderas för tillfället pga risken för plötslig spädbarnsdöd. Om de ligger på sidan är det risk att de rullar över på mage.
    Men jag har ju faktiskt aldrig hört talas om att något barn kvävts i sömnen när de kräks.....
    Knappt att det händer vuxna om de inte är medvetslösa..

• AKN75

men när dom är våldigt små så kan dom inte rulla över på mage...och när dom är äldre o kan så kan dom oxå lyfta på huvudet mer om dom skulle hamna på mage.
    Jag har aldrig hört att dom ska ligga på rygg pga spädbarnsdöd eller att det ens har med sovställningen o göra.Det med spädbarnsdöd tror inte jag har med o göra hur dom ligger när dom sover.

• mludvigs

Oj vad olika man verkar ha hört på BVC och så vidare. På vårat BVC har de hela tiden sagt vad viktigt det är att barnen sover på rygg innan de kan vända sig - just på grund av att man sett en VÄLDIGT stor minskning av PSB sedan man började rekommendera det.

Angående kräkningar - på vårat BVC sa de att det inte kunde hända eftersom barnen har nåt sorts lock i halsen som gör att kräkset inte kan komma ner igen. vet inte hur det funkar direkt men det var var de sa på BVC hos oss.

• AKN75

jag har tre barn o dom har sovit både på rygg o sidan.För när dom spyr,får upp kvälningar eller när det ibland kan komma upp fostervatten genom både näsan o munnen så brukar man reagera genom att snabbt lägga dom på sidan,så jag tycker det låter konstigt att det ska vara bäst o lägga dom på sidan när dom ska sova men men, det är väl själv vad man har hört o vad man är trygg med.

• AKN75

det ska stå på rygg i den sista meningen =)

• BlueBlue

Antalet barn som dött av PSB har halverats sedan ryggläge började rekommenderas.

• AKN75

Min barnmorska har har inte nämt ett ord om att det skulle vara bättre att barnet ligger på rygg men alla har sin egen åsikt och hört olika så det är nog upp till var o en vad som känns bäst för sitt egna barn.

Svar på tråden Är det någon fara om de kräks när de sover? *orolig*