• Anonym (Maija)

Plötsligt mammig 10-månaders

Hej!

Vår dotter har alltid varit supersocial, glad och ganska enkel att ha att göra med. Hon tycker om folk och när det händer saker, och även om hon så klart gillar sin mamma och pappa bäst har hon aldrig hittills varit varken särskilt pappig eller mammig. Enda undantaget var när jag (hennes mamma) började jobba vid årsskiftet och man kunde märka en liten separationsångest, men den var över på någon vecka.

Nu är hon tio månader och är helt plötsligt supermammig. I dag har hon skrikit hysteriskt hela förmiddagen med sin stackars pappa, hon sover sämre och är i största allmänhet lite mer nedstämd än vanligt. Jag vet att det är en utvecklingsfas på gång, men kan den yttra sig i plötslig mammighet? Borde det inte vara mer logiskt att hon blev pappig, med tanke på att det är honom hon träffar allra mest?

En sak som verkar ha kickstartat det hela var också ett misslyckat barnvaktsförsök förra veckan. Tidigare har det alltid gått bra när någon annan ska ta hand om vår dotter, men den här gången gjorde vi verkligen allting fel. Hon hade inte träffat barnvakten särskilt mycket innan, överlämningen blev lite hastig, hon var hungrig men blev så ledsen att hon inte ville äta... Det varade bara en timme, men både dottern och barnvakten var rejält upprivna när jag hämtade henne. Kan den här händelsen vara det som fortfarande sätter spår? Och det är ju lätt att ångra sig och vara efterklok, men nu vill vi mer fokusera på att göra vår dotter trygg igen – hur ska vi tänka? Vad ska vi göra?

Tack för alla fina tips du kommer med här på Familjeliv, det uppskattas!

//Maija.
  • Svar på tråden Plötsligt mammig 10-månaders
  • BVC Sköterskan

Hej!

Först vill jag tacka för din fina respons, Tack =)

Du, precis som de allra flesta föräldrar, har redan svaret på dina funderingar! Visst handlar det med all säkerhet om en utvecklingsfas, även om det låter väldigt klyschigt.

Min erfarenhet är att de allra flesta barn blir mammiga någon gång under andra halvåret och även senare igen, för den delen. Oftast blir de mammiga för att de var den första som de knöt an till, under sina första månader. Senare i livet kan de mycket väl bli pappiga, speicellt när han (som i erat fall) haft övervägande ansvar under en längre period.
    Det är också vanlligt att sömnen rubbas dels för att de inte "gillar" att sova, dels för att de drömmer mycket och för att de har svårt att somna om utan kroppskontakt. Vakna kan det göra av att något förändrats sedan de somnade, till exemepel kan de ha satt sig upp eller att de drömt något.
    Jag kan tänka mig att hennes beteende även förstärks av hon blir mer och mer medveten om sin egen vilja. Vilket i sin tur ger mycket frustration då hon förmodligen inte alltid kan förmedla den. Jag skulle inte kalla det "trots-ålder", men nära på ;)

Under dessa perioder underlättare det ofta om man har ganska tydliga rutiner kring det mesta. Det kan låta tråkigt, men nu när barnets minne är väl utvecklat så ger det trygghet, för då vet de vad som skall hända. Upprätta inte bara rutiner kring mat och sömn. Skapa även rutiner kring lek och umgänge med henne.

Min erfarenhet är att man ofta gör "andra saker" samtidigt som man leker med sitt barn. Är man i parken kanske man pratar med någon annan vuxen till exempel. Naturligtvis skall man kunna göra det, men se även till att hon får egentid med både dig och pappa, var för sig. Avsätt 20 minuter varje dag för enbart henne och ha kvar den rutinen länge, länge. Den är speciellt värdefullt i den "riktiga" trots-åldern!

Slutligen vill jag bara konstatera att det med all säkerhet inte var barnvakts-situationen som utlöste detta. Så ha inte ångest över det!

MVH Christine

Svar på tråden Plötsligt mammig 10-månaders