• Anonym (bruden)

Picnic-bröllop?? (Eller andra budgettips tack!)

I sommar ska våran dotter döpas och vi funderar på att gifta oss samtidigt (eventuelt ett överraskningsbröllop?). Det vi funderar på är att göra det i Botaniska Trädgården i Visby på Gotland och att efteråt ha picnic med gästerna...kanske en kubb-turnering eller något också? eller andra lekar. det blir väldigt enkelt då vi inte har råd att lägga en massa pengar på en stor fest. Inte lust till det heller för den delen. Och det blir litet...föräldrar och syskon och kanske någon väldigt nära kompis.

Vad tror ni om den idén? Hur kan man lägga upp det? Kan man, för att minimera kostnaderna, be gästerna ta med egen picnickorg istället för presenter? Vi tänkte däremot göra egen tårta... Ska vi kanske gå ut och äta på restaurang på kvällen (dom som vill följa med) och att dom då får stå för det själv?

Ska vi göra det som en överrraskning att vi ska gifta oss eller ska gästerna få veta om det?

Jag skulle vilja ha tips på hur vi kan lägga upp det, och åsikter på våran lilla plan hittills! Eller annat tips på budget-bröllop! Skrattande Jag känner mig lost just nu...

Klädsel, tårta, lekar, mat, fika, smink, hår, ringar osv.... TACK på förhand!

• Svar på tråden Picnic-bröllop?? (Eller andra budgettips tack!)
  • Anonym (Grodan)

Jag och min man gifte oss i trädgården (borgerligt).
    Ställde upp ett stort tält och hade lite lekar och dans.

Vi tog in mat (catering) och beställde smörgåstårta, kostnaden blev inte såå stor.
    Picknick eller "alla-tar-med-nå´t-och-ställer-på-ett-bord-så-alla-kan-smaka-varianten" tycker jag också är ett bra allternativ!
    Tror inte att någon i ditt umgänge tyckaer att någon idé är konstig utan gläds säkert
    över din "sprudlande fantasi"

Jag köpte en klänning som jag trivdes i (och kunde användas mer än en gång).
    Maken köpte en kavaj och byxa och var så stilig!
    Det var inget överraskningsbröllop men, i all enkelhet.

Jag tycker att Ér idé är jättekul!
    Gör något som Ni känner blir ett minne för livet.

Jag hade alltid drömt om att gifta mig i kyrka med långklänning osv.
    Men vårt bröllop blev en upplevelse och en lyckad sådan!

Lycka Till!

• Snooz

Låter jättemysigt att ha pic-nic! Personligen hade jag som gäst velat veta i förväg om det blir bröllop oxå, men det är jag det. Om ni väljer att berätta i förväg kan ni be gästerna sätta in en lagom summa pengar på ert konto isf presenter så kan ni använda dem till maten. Baka eget bröd och rör ihop några olika pastasallader med tex skinka, ost, och kyckling. Be gästerna ta med något att sitta på om det inte finns tillgång till bänkar där ni ska vara så slipper ni tänka på det.

Som Grodan sa: Köp en klänning som du trivs i och som funkar till annat än bröllop så att du kan använda den flera gånger. Lägg till de accesoarer som passar din stil och lägg lite extra krut på hår och smink så att det blir lite extra festligt.

Vad gäller ringar tycker jag att släta ringar (eller med någon liten, liten sten) i silver, rostfritt eller titan är fina, men jag tycker inte alls om guldringar så det är väl därför. Om ni ändå vill ha guldringar röstar jag på en slät variant utan en massa krafs på. Glad

Hoppas ni får en underbar dag!

• Anonym (budget)

Gör det som passar er, jag tycker det låter jättemysigt med picnic bröllop och dop. Ni kan kanske fixa en mysig förrätt eller tårta till efterrätt?

Men, det enda jag skulle vilja rekommendera är att ni timmarna innan meddelar att det blir en extra överraskning på dopet så alla får gärna klä sig fint och ta med sig bästa humöret så ni får ha trevligt. Kanske via SMS eller facebook. Då får folk så kort tid på sig att förbereda sig så de hinner inte fixa någon sista-minuten-present eller så men klär sig lite fint och är spända och nyfikna, för de blir säkert rejält misstänksamma! :)

• Rocktroll

Låter jättemysigt Glad jag gifter mig i maj och vi kommer ha ett litet intimt bröllop och en mysig dag. Det enda vi lägger större pengar på är fotograf och bröllopsnatt på svit men annars har vi ganska enkla kläder, ärvd ring till mig. Efter vigseln ska vi äta på restaurang med närmaste släkten. Får se om vi har råd att bjuda annars ska vi föreslå att man betalar för sig själv och se reaktioner.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Anonym

Så här funderade vi på att göra:

Undanbe oss presenter utan säga att det var deras sälskap som var presenten. Sen ha en kuvertavgift men samtidigt skriva att vi hoppades att nån/några istället ville hjälpa oss med maten och lokalen. Detta för att även studenter med begränsad ekonomi skulle ha möjlighet att delta. Sen skulle vi fixa det mesta själva. Kuvertavgiften skulle därmed inte blivit särskillt hög.

Nu var det andra saker ivägen och det blev inget bröllop men såsmåningom så...

• Anonym (bruden)

Va kul med så många svar! TACK!Skrattande

Något överraskningbröllop blir det inte, för min trut har redan glappat för mamma, syster och svärmor! Haha! Satt och bollade lite idéer med svärmor idag och hon hjälper gärna till med mat och min blivande svägerska är tydligen en fena på att göra smörgåstårtor så hon kan säkert hjälpa till med det om det är så att vi bestämmer oss för det...
    Först tänkte jag att gästerna kunde ta med en egen picknick-korg men nu när jag tänker efter så vill jag nog försöka bjuda på maten. Mina släktingar åker långväga (och måste ju då lägga pengar på boende osv) och då känns det bättre att få bjuda....

Tänkte om man kunde göra iordning platsen en stund innan. Lägga fram filtar (fast det kanske blir jobbigt att sitta på filtar? är det bättre att fixa något långbord? men då känns det ju fel med picknick-korgar...) och ställa varsin picknick-korg på till gästerna...fylla den med jordgubbar, vindruvor och någon pastasallad med bröd och kanske någon god röra. Och så en sån där liten flaska med mousserande vin. Har också sett ett recept på en jättefin tårta som jag vill bjuda på!

Ringen har jag redan tittat ut. Min förlovningsring är en enkel slät guldring med en liten prinsesslipad sten i kanten. vigselringen blir en smal med några små prinsesslipade stenar som matchar till....den är inte så budget direkt men jag har bestämt mig; )

Funderar på att ha en kort brudklänning. Känns fel och ansträngt att sitta och ha picknick i ett tight fodral liksomCool. Kom att tänka på att jag ju kan kika lite när det blir studenttider...det måste ju inte vara en tvättäkta brudklänning? Kommer nog att ha en tiara till så att jag känner mig mer som en brud:)

Har en kompis som nog kommer att ta bilder...hon är rätt duktig så det blir nog bra!

Börjar kännas bra det härGlad

Tar gärna emot mer tips och idéer!! Inspiration är alltid bra!

• Anonym

Jag hade ett underbart bröllop för 100 gäster för 10.000 kronor!
    Vi gjorde så att vi bad om särskilda bröllopspresenter i förväg.
    En kompis som jobbade på reklambyrå bjöd på att trycka inbjudningskorten.
    Min mamma sydde våra kläder.
    En av mina bästa väninnor gjorde hår och smink
    Tre olika kompisar bakade tårtor
    Min pappa tog med konjak till kaffet.
    Min morbror stod för fördrink.
    Min bästa vän sjöng o spelade i kyrkan
    En kompis ordnade med musikanläggning till festen
    Vi hade festen hos mina föräldrar som bodde ganska stort, så det var dukat i alla rum överallt.

På inbjudningskorten skrev vi att vi ville att alla tog med sig dryck till festen istället för andra presenter. Och vinet det flödade... och det dansades natten lång och det var heeelt fantastiskt!

• Anonym (bruden)
    Anonym skrev 2011-03-10 18:45:21 följande:
    Jag hade ett underbart bröllop för 100 gäster för 10.000 kronor!
    Vi gjorde så att vi bad om särskilda bröllopspresenter i förväg.
    En kompis som jobbade på reklambyrå bjöd på att trycka inbjudningskorten.
    Min mamma sydde våra kläder.
    En av mina bästa väninnor gjorde hår och smink
    Tre olika kompisar bakade tårtor
    Min pappa tog med konjak till kaffet.
    Min morbror stod för fördrink.
    Min bästa vän sjöng o spelade i kyrkan
    En kompis ordnade med musikanläggning till festen
    Vi hade festen hos mina föräldrar som bodde ganska stort, så det var dukat i alla rum överallt.

På inbjudningskorten skrev vi att vi ville att alla tog med sig dryck till festen istället för andra presenter. Och vinet det flödade... och det dansades natten lång och det var heeelt fantastiskt!
    Härligt att höra!:) Tack för att du delade med dig!
  • Anonym (budget)

Låter som det blir ett mer traditionellt intimt bröllop! Jag har två recept på underbara kalla kötträtter om du är intresserad. En dubbelmarinerad oxfilé/fläskfilé och en marinad man har till skivad rostbiff. De är underbart goda och lättlagade. Vi hade själva köttet på vårt bröllop, kallt färdigt bara att lägga upp på uppläggningsfat. Beställde sedan potatisgratäng och såser som catering. Blev übergott och riktigt riktigt prisvärt.

• Läängtar

Låter supermysigt! Vi kom billigt undan när vi hade våran brällopsfest! Vi helstekte fläskfilé o kycklingfilé i ugnen, la sedan i marinad som vi gjort själva i kylen i 1 dygn och så gjorde vi pastasallad till det! Alla tyckte maten var supergod och trodde vi hade catering fast vi gjort allt själva :) jag hade faktist en studentklänning som bröllopsklänning, den var superfin! Kostade mig 199:- på rean!

• Anonym

Viktigt är väl att ni ringer och frågar om lov att få gifta er i botaniska trädgården. Hade picnicen också tänkt vara där? Vet att mna inte får sitta på gräsmattorna.

• Anonym (bruden)
    Anonym (budget) skrev 2011-03-11 09:38:26 följande:
    Låter som det blir ett mer traditionellt intimt bröllop! Jag har två recept på underbara kalla kötträtter om du är intresserad. En dubbelmarinerad oxfilé/fläskfilé och en marinad man har till skivad rostbiff. De är underbart goda och lättlagade. Vi hade själva köttet på vårt bröllop, kallt färdigt bara att lägga upp på uppläggningsfat. Beställde sedan potatisgratäng och såser som catering. Blev übergott och riktigt riktigt prisvärt.
    Jag tar mer än gärna recept, tack!!:)
    Läängtar skrev 2011-03-11 09:45:04 följande:
    Låter supermysigt! Vi kom billigt undan när vi hade våran brällopsfest! Vi helstekte fläskfilé o kycklingfilé i ugnen, la sedan i marinad som vi gjort själva i kylen i 1 dygn och så gjorde vi pastasallad till det! Alla tyckte maten var supergod och trodde vi hade catering fast vi gjort allt själva :) jag hade faktist en studentklänning som bröllopsklänning, den var superfin! Kostade mig 199:- på rean!
    Vilket kap med klänningen!:) jag ska ta och kolla på studentklänningar när dom börjar komma...
    Anonym skrev 2011-03-11 10:09:13 följande:
    Viktigt är väl att ni ringer och frågar om lov att få gifta er i botaniska trädgården. Hade picnicen också tänkt vara där? Vet att mna inte får sitta på gräsmattorna.
    Man kan hyra vissa delar av botaniska för en kostnad av 1000 kr...vet inte varför du tog för givet att vi inte kollat upp, men så är det:)
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hoppas ni får sol)

Låter väldigt trevligt! 

Spontan tanke, när man samlar folk är det ändå trevligt om man ansträngt sig för sina gästers skull på nått vis. Det behöver inte kosta en massa men ja tårta är trevligt att ni ändå fixar, kanske kaffe också? Tar ni med er kubb? Högtalare för lite trevlig stämning? Kanske att ni ordnar några flaskor bubbel/ alkoholfritt/ läsk att skåla med alla för lite extra feeling. 

Styra upp att gå på middag på kvällen låter trevligt, (alla betalar själva) men många uppskattar att några ansvarar lite för att planera en trevlig dag. 

• Anonym (....)
    Anonym (Hoppas ni får sol) skrev 2025-05-15 00:37:11 följande:

Låter väldigt trevligt! 

Spontan tanke, när man samlar folk är det ändå trevligt om man ansträngt sig för sina gästers skull på nått vis. Det behöver inte kosta en massa men ja tårta är trevligt att ni ändå fixar, kanske kaffe också? Tar ni med er kubb? Högtalare för lite trevlig stämning? Kanske att ni ordnar några flaskor bubbel/ alkoholfritt/ läsk att skåla med alla för lite extra feeling. 

Styra upp att gå på middag på kvällen låter trevligt, (alla betalar själva) men många uppskattar att några ansvarar lite för att planera en trevlig dag. 

Så här 14 år senare är nog ts förhoppningsvis lyckligt gift. 
Svar på tråden Picnic-bröllop?? (Eller andra budgettips tack!)