• frökenelin

FÖR trött bebis? (långt, men orolig...)

Jag håller på att gå sönder av oro för min son på 5 veckor. Jag undrar om han är FÖR trött för sitt eget bästa?

Historiken kring min oro börjar redan på BB då han inte fixade amningen riktigt (han fick inget bra tag och fick således i sig för lite mat) och blev slö och orkeslös p.g.a. att han inte fick tillräckligt med mat och blodsockret sjönk, så han orkade tillslut knappt äta. Detta höll i sig i ca 2-3 veckor innan han började fatta galoppen och äta ordentligt. Men det var oerhört jobbigt och frustrerande att behöva väcka honom var tredje timma (han vaknade aldrig självmant och var hungrig, inte ens på dagen) och TVINGA i honom mat (det kunde ta över en timma att amma honom, för han bara somnade ifrån och orkade inte suga). Vi fick ge ersättning som komplement efter vissa amningar, för att han helt enkelt inte orkade suga.

När han blev 4 veckor var det som om det lossnade för honom och plötsligt åt han med god aptit från brösten och sög riktigt effektivt, och han började dessutom vakna på natten och visa hunger, något han aldrig gjort tidigare (jag hade ställt klockan var tredje timma innan för att vara säker på att han inte svalt ihjäl).
    Självklart känns det jättebra att han grejar det här med amningen nu, och han har börjat gå upp MYCKET i vikt (från 40 gram första veckan till mellan 300-500 gram i veckan), men han är fortfarande väldigt trött.

Jag har förstått att bebisar i hans ålder ska sova omkring 15 timmar/dygn. Det innebär att de ska vara vakna ca 9-10 timmar/dygn. Det är han extremt sällan. Om han är vaken mellan två amningar är det imponerande, men oftast somnar han efter någon timma. Jag försöker allt jag kan att aktivera honom när han är vaken så att han ska hålla sig vaken, men han orkar knappt hålla ögonen öppna efter ett par timmar.
    När han väl är vaken och alert blir han snabbt hungrig, och när han då får mat så somnar han efteråt igen...

Jag har ringt 1177 flera gånger angående detta, samt varit in akut med honom för att han är så trött, men det slutar alltid med att han vaknar till tillslut och blir pigg och glad som om inget hänt.
    BVC säger att jag inte ska väcka honom när han sover, för att viktuppgången är så bra, men jag klarar inte av att inte väcka honom. Jag är så livrädd för att hans blodsocker ska sjunka för lågt så att han inte orkar äta igen, för det är något av det mest frustrerande jag upplevt. Så jag ser till att det aldrig går mer än 3 timmar (dagtid) och 4 timmar (nattetid) mellan matningarna, och på natten vaknar han alltid själv efter max 4 timmar (oftast 3), men på dagen känns det som om han skulle kunna sova ihjäl sig vissa dagar. Han sover så djupt och skönt, men jag klarar helt enkelt inte av att inte väcka honom för att jag är så rädd att han inte ska orka äta om han sover för länge.

Så - förstör jag för mig själv när jag gör såhär? Jag vill ju helst att han ska sova länge på natten, och det är även lite därför jag väcker på dagen så att han inte sover 5 timmar i sträck och sedan är vaken halva natten. Blir han såhär trött för att jag håller på och väcker honom?

Jag behöver råd och erfarenheter.

• Svar på tråden FÖR trött bebis? (långt, men orolig...)
  • snappi81

Du svarar på din egen fråga, han är trött för att du väcker honom hela tiden. Om han ökar bra i vikt så är det ingen fara, låt honom sova så ska du se att han blir piggare!

Linus 070808 Lucas 090707
  • The Maria

Låt honom sova klart så ska du se att han blir piggare och gladare däremellan.

• Lilla i

Jag har hört att bebisar i den åldern lätt kan sova upp till 20 h per dygn (det har mina barn gjort lätt). Tycker faktiskt att 15 h låter lite för en sån liten bebis. De är ju inte vakna mycket i början. Äter, sover och bajsar är ju ung vad de gör Försök ta det lugnt och njut av de stunder han är vaken och låt honom sova när han sover. Han går ju upp i vikt och då brukar det ju vara OK med matintaget

• En glad tjej

Ska tillägga att min minsta dotter sov i snitt 20 timmar per dygn under sina första tre månader. Det är normalt att så små bebisar sover i stort sett dygnet runt. 

Jag hade låtit honom sova! 

• Konstantine

Om han nu har gått upp bra i vikt på sistone... du ska inte testa, mellan två vägningar, att låta honom säga till när han är hungrig istället? Just att du gör det mellan två vägningar gör ju att du får se hur det går. Typ gå till bvc och väg på måndagen och sen låt honom bestämma lite i en vecka och gå tillbaka och väg nästa måndag.

Vi hade också problem med en trött bebis i början och vi matade och matade i cirka en månad(!!), jag ammade i en timma och sen ersättning på det. När hon var 5-6 veckor gammal fick vi klartecken på att vi kunde sluta med ersättningen. Hon hade kommit ikapp med vikten. Vi fick då en tid till bvc om tio dagar igen, och... dom dagarna var såååå långa! Vi var super nojjiga och försökte väga hemma och gav ersättning nån gång ibland "för säkerhets skull" och allt vad det var. När vi kom tillbaka efter tio dagar hade hon gått upp 400 g ungefär :) Vi har ALDRIG varit tillbaka i orkar-inte-äta-träsket.

Det jag försöker komma till är att även fast hon gick från 3 kg till 4,7 kg på 1 1/2 månad så sov hon fortfarande hela tiden :) Hon sov bara tills hon var 2 1/2 månad typ :) Sen ville hon inte sova alls.

Jag blir lite fundersam när du skriver "men han orkar knappt hålla ögonen öppna efter ett par timmar."
    Att va vaken i en timma i sträck i den där åldern tycker jag känns fullt normalt :)

• marilin

Jag har en son som är 8 veckor idag och han är inte vaken 9-10 timmar per dygn utan sover mycket mer än så. Han orkar inte med så långa vakenstunder ännu även om man märker att de blir längre och längre. Jag tror du stör hans sömn om du väcker honom men jag kan absolut förstå din oro å andra sidan. Försök ha lite is i magen och låt honom sova för att se när han vaknar av sig själv. Här kan det gå allt från en halvtimma till 4-5 timmar mellan amningarna. Kram

• frökenelin

Tack för alla svar! Jag lät honom sova så mycket som han ville igår, både på dagen och på natten, och i morse hade jag en mycket gladare och piggare bebis som log och skrattade jättemycket. Ska fortsätta att låta honom styra sömn- och ätrutinerna under helgen och sedan väga igen på tisdag för att se så att han fortsätter följa sin kurva.

• Höstbebis2010

Min son har först nu 17 veckor gammal börjar vara vaken 9-10 timmar/dygn. Du får nog försöka släppa din oro och låta honom sova. Han verkar ha kommit in i att han ska äta nu, så oroa dig inte, han säger till när han är hungrig.

Svar på tråden FÖR trött bebis? (långt, men orolig...)