• Anonym

Fruktansvärd svamp. gravid i vecka 40

Jag är gravid i vecka 40 och har haft bedrövligt jobbigt med återkommande svampinfektioner under den här graviditeten. Jag har behandlat med Canesten och Pevaryl, men svampen bara återkommer.
    Nu har jag inte behandlat på ett tag och situationen är helt ohållbar. Det kliar så att jag nästan blir tokig.
    Är det någon som behandlat svamp med tex Canesten väldigt nära förlossning?

Sedan undrar jag också m det är normalt att man efter att ha kliat och kliat och kliat nattetid får som små knottror i underlivet?
    Att det är svamp jag lider av är ingen tvekan men börjar bli orolig att knottrorna beror på något annat.... Har aldrig hört om att man kan få knottror i samband med svamp...
    Knottrorna sitter liksom längs med behåringen på de yttre blygdläpparna...

Skulle vara så tacksam för svar!

• Svar på tråden Fruktansvärd svamp. gravid i vecka 40
  • Anonym (en som vet)

Hej!

Har du pratat med en gynekolog? Det låter lite som genital herpes, jag har det själv ibland så jag känner igen symptomen. Då funkar inte svampmedicinen. 

Och bli inte rädd för det är vanligt med herpes! Det kan ligga latent i många år och bryta ut av någon anledning, som stress eller liknande. Men det behöver inte vara det heller utan bara en envis envis svampinfektion. Men ta kontakt med någon gynekolog eller läkare.

Kram!  

• Läkerol

Hej.
    Jag har haft återkommande svampinfektioner i underlivet sedan jag blev gravid. Det går inte över och besöket hos gyn bekräfta att jag lider tillfälligt av kronisk svamp. Det finns inget medel mot det när man är gravid än de du räknat upp.
    Jag ska svälja tabletter efter förlossningen om problemet kvarstår, för svampen kan komma från magen.

De tips jag fick, var att ha inte sex om inte känns absolut nödvändigt. Friktionen gör att svampen blossar upp oavsett om man har glidmedel eller är våt och upphetsad.
    Sov naken, gå gärna utan  trosor så ofta det går.
    Ha bomullstrosor som tvättas i 60 grader.
    Sov gärna med två kuddar mellan knän för att lufta mellan benen.
    Pröva att stryka på naturell filmjölk samt ha lite i en binda mot underlivet med filmjölk.
    Undvik produkter med socker.
    De är de tips jag fått.
    Tråkigt att höra,men håll ut!
    Jag sköljer underlivet morgon och kväll med RFSU intim tvål. Inte torkar med handduk utan blåser torrt med hårfön, så nu har svampen lagt sig tillfälligt i alla fall för mig.

• Anonym

Tack snälla för era svar!!

Herpes har jag funderat på men det känns osannolikt, har aldrig haft det tidigare och varit tillsammans med samma man i 15 år. Så länge borde det väl inte kunna ligga latent?

Flytningarna jag har nu är väldigt typiska för svamp, gryniga, vita och liksom torra.

Tack för alla tips Läkerol! Så du kommer inte att behandla dig något mer nu förrän bebisen är född, även om det blossar upp igen?
    Jag kanske borde strunta i det också, men just nu så kliar det så att jag blir galen! Ska testa dina tips i alla fall och se om det blir bättre!

Kram på er!

• Anonym (en som vet)

Nej 15 år låter länge.. du har nog troligen den här svampinfektionen istället. 

När jag hade problem så slutade jag att tvätta mig så ofta.
    Och nuförtiden tvättar jag mig bara med lite vatten lite snabbt. Jag trodde att jag skulle lukta fiskfabrik men faktiskt så luktar ja bättre nu än när jag tvättade mig varje morgon och kväll med aco intimtvål eller liknande. Konstigt det där.. 

Men skadar aldrig att prata med nån på gyn eller läkare! Du kan få lindrande salvor te.x...

Massa kram!! 

• jinxan

Kan det vara kondylom tro?!

Mamma till den finaste prinsen i världen..
Svar på tråden Fruktansvärd svamp. gravid i vecka 40