• Kaolin

Dottern på 2,5år vägrar gå utan blöja eller kissa i potta/på toa

Någon som har tips på vad jag kan göra för att få henne vilja gå utan blöja, eller kissa/bajsa på pottan eller toa?!?

Hon har tidigare varit intresserad av pottan, men inte fått ut något. Efter ett par olyckor utan blöja har hon blivit jätterädd för att kissa någon annan stans än i blöjan, och vägrar gå naken. Vi har aldrig skälld på henne när det har händt, men sagt: "det gör inget, vi torkar upp, och byter trosor! Ingen fara!" och berömd henne när hon har velat sitta på pottan (även utan något resultat). Vi har försökt locka med att hon får chocklad om hon gör något på pottan, men hon vägrar.

Hon är veldigt tydlig när hon har blöja på, och säger "nu kissar jag" och stannar upp med det hon håller på med. När hon bajsar vill hon vara i fred, sen "leka klart" innan ho säger att hon har bajsat och att hon vill byta blöja.
    I badkaret fick hon panik när hon kännde hon måtte kissa, för hon ville inte kissa på pottan eller toa, men ville heller inte ta på en blöja när hon var blöt....

Jag börjar bli lite bekymrad, och vill hemskt gärna ha goda råd!

• Svar på tråden Dottern på 2,5år vägrar gå utan blöja eller kissa i potta/på toa
  • Dissan

Exakt så var vår dotter också, man blir ju lite frustrerad när man ser att hon fattar när hon kissar men ändå inte vill använda pottan...
    Vi införde "klistermärkes systemet" : varje gång hon kissade på pottan fick hon ett klistermärke och när hon fått 25 st skulle vi åka tåg (stor sak för henne som bara åker bil) äta på MC och hon skulle få välja ett paket på leksaksaffären...
    det tog 3!!! dagar sen hade hon kissat 25 ggr... Som sagt vi såg ju att hon var redo:)

Det enda jag skulle göra annorlunda idag är att jag skulle säga att hon skulle få välja en leksak i affären för hon gick varv efter varv och letade efter ett paket och hittade ingen, den lilla stackarn:(

Lycka till:)

• Lumo

Kan ni inte kissa ihop. Dvs ta med henne på toa när du går o "visa" vad du gör. Låter kanske lite märkligt men hon kanske inte vet/lagt ihop hur man gör på toan?

Kanske är en barntoaring mer intressant än pottan? Ska snart börja träna min tvååring men tycker det är knepigt när han är på dagis större delen av dagarna, man vill ju lixom börja på ett lov!

• Kaolin

Dissan: Jättebra tips, det ska jag testa! Frågan är bara om hun förstår poängsystemet..? hur gammal var din dotter?

Gwempa: Jo, har testat att ha henne med mig på toa också, det vill hon jättegärna, och i början satt hon på pottan medan jag satt på toa, men efter senaste "olyckan" vill hon inte sitta på pottan alls... Ska köpa en toaring också, men hon är rädd för att hon ska ramla ner i vattnet som hon säger...

• Tigerwoman

Stressa henne inte, hon är bara 2,5 år och det är väldigt många som har blöja mycket längre än så. Jämför inte med andra, det är meningslöst. Vår dotter vägrade allt vad hette potta/toalett/trosor tills hon var 3 år, då helt plötsligt stört-lossnade det, hon ville själv och blev helt blöjfri på natten också bara någon vecka senare. Hon gjorde precis som din dotter, gick runt och pratade om att "nu ska jag bajsa så jag går iväg", det var inte det att hon inte kunde kontrollera vad hon gjorde, hon var helt enkelt inte redo att släppa blöjan förrän hon var 3 år.

• Dissan
    Kaolin skrev 2011-03-10 14:58:38 följande:
    Dissan: Jättebra tips, det ska jag testa! Frågan är bara om hun förstår poängsystemet..? hur gammal var din dotter?

Gwempa: Jo, har testat att ha henne med mig på toa också, det vill hon jättegärna, och i början satt hon på pottan medan jag satt på toa, men efter senaste "olyckan" vill hon inte sitta på pottan alls... Ska köpa en toaring också, men hon är rädd för att hon ska ramla ner i vattnet som hon säger...
    Hon var 2 år och sju månader:) Förstod precis vad det handlade om:)
  • Kaolin

Tigerwoman: Du kanske har rätt, att hon blir klar "av sig själv" lite senare. Jag stressar nog på för att hon ska bli storasyster om några veckor, och det vore skönt om hon var på väg att bli av med blöjan. Vad gjorde ni under tiden hon vägrade? Pratade ni om pottan/toa, eller höll ni er undan frågan totalt?

• Lumo

Jag tycker nog man kan prata om det o fortsätta "leken", men utan krav att man ska gå på pottan. Precis som man pratar om annat intressant som hon ännu inte kan...

• Turboplingen

Så va min dotter också vid 2,5 fast ibland kunde hon kissa på pottan..
    Men sen slutade hon tvärt och tok vägrade.
    Sen på hennes 3 års dag så sa hon att hon va stor flicka och ville inte ha blöja på dagen mer
    så då tog vi bort den.
    Blev nästan inga olyckor alls, hon kissade på pottan och toan men bajsade i blöjan och sov med blöja.
    Nu när hon blev 3½ så slutade hon helt med blöjan efter lite mutning..
    Tycker inte ni ska stressa henne om hon inte vill, testa då och då med att fråga men vill du inte gå på toan/pottan?

Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • André och hans mamma

Förstår att du vill väl för er alla men stressa henne inte, när hon är mogen så är hon det :) och risken finns ju också att när hon får ett syskon så kommer bakslag iaf... det verkar vara ganska vanligt när jag tittar mig runt i bekantskapskretsen även om det säkert funkar fint för många.

Min son slutade vid 3,5 gemom tvång...och det var ett h-vete rent ut sagt men han var tvungen att sluta pga eksem. Bäst om det kommer när dom själva är mogna :)

• malte13

Tack alla! Precis den här tråden behövde jag få läsa! Vår dotter blev 2 i dec och är oxå medveten om att hon kissar och bajsar men vägrar göra det på potta eller toa. Men då kan jag vara lugn........ Hon kommer komma på det till slut.

Tack och ha en bra helg!

• Enensammamma

Lägg av och stressa henne. Det ger ju bara motsatt effekt. Låt henne va ett tag. Tids nog blir hon intresserad när hon är mogen.

Min dotter ville inte i perioder. Vi la ner. Efter ett tag ville hon själv och blev blöjfri på 3 dagar. Ja du läste rätt 3 dagar

Nattblöjan rök efter 1 månad och då hade den varit torr i 2 veckor. Hon var exakt 2½ vilket förövrigt är mkt tidigt att bli torr.

• Jigge

Har inte läst hela tråden. När min dotter var i samma ålder reageradechon exakt som din på toan/pottan. Vi väntade ca två veckor då vi överhuvudtaget inte nämnde pottan/toan. Sen sa vi att blöjorna var slut, du tog hon på sig trosor istället, utan problem, hon var helt torr på dagen efter en vecka och torr på natten två månader senare. Detta funkar förstås inte på alla, vår dotter är väldigt envis och viljestark så vi fick helt enkelt lura henne när vi såg att hon var redo.

• ladysoul77

Pressa INTE. Vi har nog gjort det och det har bara slutat med att hon VÄGRAT allt vad toa/potta heter. Hon fyller fyra i sommar och har blöja dag och natt. Det har blivit en press för henne och totalt ångestladdat för henne.Tycker själv att jag hanterat det oerhört klantigt. Dessutom fick hon en lillasyster för c.a ett år sedan. Då var det helt kört att få henne blöjfri. Hon ville också vara bebis sa hon... 

Svar på tråden Dottern på 2,5år vägrar gå utan blöja eller kissa i potta/på toa