• Viper

Kopparspiral

Jag ska sätta in kopparspiral om en vecka och skulle vilja ha lite infå från er som ha/haft kopparspiral.

Hur är eran mens med spiralen?
    Hur mådde ni för övrigt?
    Är ni nöjda?

• Svar på tråden Kopparspiral
  • Pax Solaris

Jag småblöder  någon dag eller två längre, har mer ont precis en dag i början men inte alls ont resten av tiden (till skillnad från förut då det gjorde ont 2-3 dagar). Det är hanterbart och jag tycker det är värt det.

Märker stor skillnad mot när jag åt p-piller på humör, hormonrelaterad acne, sötsug, pms... allt är bättre nu.

Hade en period med omställningsbesvär när jag slutade med p-piller, fick mycket acne, blödde oregelbundet och ofta. Det lugnade ner sig på ett halvår.

Jag är extremt nöjd!

• Anonym (inte för mig)

Hej!

För mig funkade absolut inte kopparspiral, blödde otroligt mycket, första dagarna av mensen blödde jag igenom den största tampongen på 10 minuter. Var otroligt trött och hade mycket mensvärk. Fick även blödningar vid ägglossningen. Jag stod ut i ett år iallfall, men sedan tog jag ut den och nu mår jag bra igen!

Jag kände mig liksom aldrig "ren" där nere, det var alltid något, antingen mens (10 dagar) eller så kraftiga flytningar.

Men det är ju individuellt, det kan ju funka jättebra också! Den stora fördelen med kopparspiralen är ju att man slipper hormonerna!

Lycka till!

• Viper
    Pax Solaris skrev 2011-03-10 15:07:54 följande:

Jag småblöder  någon dag eller två längre, har mer ont precis en dag i början men inte alls ont resten av tiden (till skillnad från förut då det gjorde ont 2-3 dagar). Det är hanterbart och jag tycker det är värt det.

Märker stor skillnad mot när jag åt p-piller på humör, hormonrelaterad acne, sötsug, pms... allt är bättre nu.

Hade en period med omställningsbesvär när jag slutade med p-piller, fick mycket acne, blödde oregelbundet och ofta. Det lugnade ner sig på ett halvår.

Jag är extremt nöjd!

Åh skönt att höra. Jag trivdes inte heller med p-piller. Kände mig nere och sexlusten försvann nästan helt. Blev mycket bättre när jag slutade, men då dök ju en massa andra problem upp som mer finnar och humörsvängningar. Aldrig mer p-piller, hoppas verkligen att kopparspiral funkar lika bra för mig som för dig.
  • Anonym (C)

Mensen kommer som vanligt (den har alltid varit oregelbunden och är det fortfarande)
    Jag märker inte av spiralen nu 2,5 år senare, ingenting har förändrats varken i kropp eller hjärna
    Jag är mycket nöjd, tål inte hormonpreparat så jag har inte många preventivmedel att välja mellan, har mått dåligt av många preventivmedel genom åren.
    Enda problemet har varit att jag först fick insatt en kopparspiral i vanlig storlek men eftersom jag inte fött barn så var det för trångt i livmodern, jag hade smärtor jämt i magen, 2 månader senare så bytte de ut den normalstora kopparspiralen mot en mindre modell (samma funktion, bara mindre) och då upphörde smärtor och obehag, sedan dess märker jag inte alls av spiralen överhuvudtaget.

• Viper
    Anonym (inte för mig) skrev 2011-03-10 15:10:56 följande:
    Hej!

För mig funkade absolut inte kopparspiral, blödde otroligt mycket, första dagarna av mensen blödde jag igenom den största tampongen på 10 minuter. Var otroligt trött och hade mycket mensvärk. Fick även blödningar vid ägglossningen. Jag stod ut i ett år iallfall, men sedan tog jag ut den och nu mår jag bra igen!

Jag kände mig liksom aldrig "ren" där nere, det var alltid något, antingen mens (10 dagar) eller så kraftiga flytningar.

Men det är ju individuellt, det kan ju funka jättebra också! Den stora fördelen med kopparspiralen är ju att man slipper hormonerna!

Lycka till!
    Tråkigt att höra! Var det så ända från att du satte in den eller kom problemen senare?
  • Viper
    Anonym (C) skrev 2011-03-10 15:15:59 följande:
    Mensen kommer som vanligt (den har alltid varit oregelbunden och är det fortfarande)
    Jag märker inte av spiralen nu 2,5 år senare, ingenting har förändrats varken i kropp eller hjärna
    Jag är mycket nöjd, tål inte hormonpreparat så jag har inte många preventivmedel att välja mellan, har mått dåligt av många preventivmedel genom åren.
    Enda problemet har varit att jag först fick insatt en kopparspiral i vanlig storlek men eftersom jag inte fött barn så var det för trångt i livmodern, jag hade smärtor jämt i magen, 2 månader senare så bytte de ut den normalstora kopparspiralen mot en mindre modell (samma funktion, bara mindre) och då upphörde smärtor och obehag, sedan dess märker jag inte alls av spiralen överhuvudtaget.
    Oj då, låter inge kul med en för stor. Jag har heller aldrig fött barn så hoppas på en liten då. Får kanske fråga om det innan dem sätter in den. :)
  • karet

Blödde mycket mer och längre. (Har normalt sett 3 dagarsmens med väldigt litet blodflöde).

Kunde inte ha sex i "djupa ställningar".

Hade mensvärk i samband med mens, något jag aldrig haft innan.

• karet

Men ja, jag var nöjd ändå. Jag slapp ju hormoner i kroppen plus att jag inte blev oönskat gravid (har superlätt för att bli gravid så kör aldrig oskyddat).

• Anonym

Jag är jättenöjd med min spiral. Jag blöder lite mer men det är det absolut värt med tanke på hur kasst jag mår på hormoner.

Jag har haft flera kopparspiraler och det är lite skillnad mellan varje spiral. Med någon har jag haft en del smärtor innan mens och med någon annan har jag fått en liten blödning vid ägglossning. Med min nuvarande har jag lite kraftigare mens de tre första dagarna men sen lugnar det ner sig ordentligt. Mensvärken är ungefär som vanligt för mig.

Första mensen efter nyinsatt spiral har dock alltid varit extremt jobbig.

• Anonym (inte för mig)
    Viper skrev 2011-03-10 15:21:16 följande:
    Tråkigt att höra! Var det så ända från att du satte in den eller kom problemen senare?
    Dom kom direkt, jag satte in den i slutet av april, precis efter en mens har jag för mig, min födelsedag i slutet av maj spenderade jag på kk pga alldeles för rikliga blödningar.
  • Pax Solaris
    Viper skrev 2011-03-10 15:12:13 följande:
    Åh skönt att höra. Jag trivdes inte heller med p-piller. Kände mig nere och sexlusten försvann nästan helt. Blev mycket bättre när jag slutade, men då dök ju en massa andra problem upp som mer finnar och humörsvängningar. Aldrig mer p-piller, hoppas verkligen att kopparspiral funkar lika bra för mig som för dig.
    Nu gäller det kanske bara mig men jag tror man måste våga stå ut ett tag. Hormoner kan ställa till det rätt ordentligt i kroppen. Första kvartalet efter att jag slutade med p-piller hade jag mens varannan vecka och det var verkligen precis hur drygt om helst. Sen hoppade cykeln till och gick över på var tredje vecka. Det var ju också drygt med bättre. Och sen hackade det till igen efter 6-7 månader och gick över på regelbunden fin månadscykel som den var innan jag började med p-piller.  Har man väldiga problem finns det tabletter man kan ta för att justera en period men min gyn var inte jättepigg på att skriva ut dem, fick tjata lite. Provade en månad och blev helt väck, men det hjälpte kanske lite.

Acnen gav med sig efter ett tag den med och nu har jag mindre än när jag åt piller. Humörsvängningarna... ja de hör nog till menscykeln oavsett tabletter eller inte. Bara olika mycket. I alla fall för mig. :)
  • Viper

Hur funkar det här med storlekar? Får man välja?

• Tuesday

Blöder som innan ungefär.

Mår bra.

Skitnöjd.

Bm mäter livmodern och väljer storlek, det är inget man väljer själv.

Svar på tråden Kopparspiral