• Anonym

Riktigt mörk urin. UVI?

Är i v. 36 och varje gång jag kissar kommer det riktigt mörk urin, som outspädd äppeljuice ungefär. Dricker som jag ska om inte ännu mer och det är som sagt varje gång jag kissar, och det blir en hel del gånger på en dag..
    Det gör inte ont och det svider inte, springer inte heller på toa mer än jag gör i vanliga fall. Kan tyvärr inte känna om det luktar eftersom jag är så täppt (hjälper inte med nässpray).
    Tror ni det är en UVI eller vad är det som gör kisset så mörkt?

Det är ju så kul när man ska försöka få tag i BM och dom bara har telefontid 2X30 min varje dag och just dom tiderna är det naturligtvis köer så man inte kommer fram... Man borde väl åtminstone kunna lämna ett meddelande eller skicka ett mail, blir så less...

• Svar på tråden Riktigt mörk urin. UVI?
  • annikapannika1

Kan va UVI.

Ring vårdcentralen och be att få kolla det.

Jag är en av de som inte känner när jag får UVI och rätt som det är får jag äckligt konstig mörk urin som luktar skumt.
    Sist, i feb gick det så långt att jag fick njurbäckeninflammation och blev inlags.

Vill inte skrämma upp dig med detta, det är trots allt väldigt ovanligt att det går så långt, men du bör kolla det så du inte går med UVI. 

• Anonym (vera)

Abso kolla upp det! Viktigt.

För att göra dig mindre orolig: har också haft riktigt mörkt urin, som jag kollat upp, som inte var UVI.

Synd att det är så segt med svenska sjukvården! Har mödravårdscentralen öppen mottagning tro?

• Anonym

Ja jag ska absolut titta upp det, men det är ju så frustrerande när man inte kan nå dom.
    Visst kan man åka dit men man kan lika gärna få vända i dörren som att man får titta upp det på en gång, vet inte om det finns nåt "drop in" där. 
    Kan väl ringa 1177 också men jag provar hellre med BM imorrn så man slipper bli runtskickad.

Tack för era svar :) 

• Hanna1987

Du dricker kanske för dåligt? Så det är därför ditt urin inte är utspätt och ljust :)

Tove 4/7-10 ♥
  • Sola

Mörk urin får man i regel av för lite vätska eller mat. Synd att du inte kan känna doft, det säger en hel del.
    Känns lite alarmerande när du är gravid, kolla upp det under morgondagen om du inte tempar för då bör du ringa sjukvårdsupplysningen redan ikväll. Sola

• Anonym

Nej som sagt dricker jag som jag ska, om inte mer.. 
    Tack igen, ska ringa direkt när dom öppnar "telefonslussarna" hos BM imorgon bitti. 

• Anonym

Kan ju vara något med njurarna då om du dricker som du ska.

• Lumo

Jag fick nyligen gallsten o dessa stoppade funktionen av levern. Detta märkte jag (när gallstenssmärtan släppt) av att urinen var "porterfärgad" som det så fint heter medicinskt. Fick även gul hy (såg svagt solbränd ut) o gula ögon innanför ögonlocken. Kolla om du har det isf kan det vara din leverfunktion som är nedsatt (billirubinet går ut i urinen). Dessutom blir bajset ljust eller ljusgråaktigt... Fräsha detaljer va???

Oavsett ring 1177 bums då du är gravid! O besök läkaren senast imorrn så du hinner innan helgen.

• Anonym

Har du klåda? Ljus avföring? Det kan vara hepatos!

Svar på tråden Riktigt mörk urin. UVI?