• RosaSvamp

Vitamin B5 - Dosering för akne

Hej!
    Jag har köpt vitamin b5 tabletterar som jag hört ska vara bra mot akne. Jag har även hört och läst runt om att man måste ta stora doseringar för att det ska hjälpa en aknebesvärad hud, 10g närmare bestämt.

Så mycket vågar jag inte äta men jag har inom två dagar ätit 10 st tabletter av vitamin b5 på 550 mg.
    Jag har fått alla biverkningar som har blivit känt för att ta stora mängder vitamin b5: huvudvärk och ont i magen. Så nu vågar jag inte riktigt äta denna mängd tabletter trots att dessa biverkningar sägs vara helt normala och vanliga när man börjar med kuren. Läs om vitamin b5 här (använder dock inte
    denna företags vitamin b5): www.vitaminb5.se/

På min tablettask står det att man bör ta en tablett om dagen och inte ta mer en så, men det har jag hört bara är när man tar vitamin b5 som ett tillskott i vardagen, alltså inte en dosering för kur mot akne. Jag läste dock även idag att man inte bör ta för stor mängd a vitamin b5 som man köper i hälsokostbutiker då de kan innehålla ämnen som kan vara farliga i för stor mängd. Jag köpte mina av en populär säljare på ebay, ny sluten burk, så jag vet inte om detta är en sådan vitamin. Det står att den innehåller:

Vitamin b5, calcium pantothenate, Microcrystalline cellulose, Dicalcium phoshate, Magnesium stearate, anti caking agent

Så är någon utav dessa ingredienser farliga när man tar så stor mängd som 10 tabletter/dag - 5,5 gram?

• Svar på tråden Vitamin B5 - Dosering för akne
  • eeeee

när jag åt b5 (clearly gone), åt jag 10 g om dagen och det var inga problem iaf :) vet inte om dina är annorlunda, tror clearly gone innehåller enbart vitamin b5.

om du har problem med dom du använder nu kanske du kan prova att byta till clearly gone? jag kan verkligen rekommendera dem! :)

Svar på tråden Vitamin B5 - Dosering för akne