• Kasihi

Hur mkt laktulos till 7 mån?

Sonen på nästan 7 mån får laktulos sedan länge och det har fungerat bra. Nu med smakportioner är det väldigt trögt med bajset och jag behöver öka på dosen men hur mkt får man ge en 7 mån om dagen? På FASS står det barn under 1år 5ml fick han som ok dos när han var 10 veckor redan. Vi gav inte det då men ok då var 2.5-5ml Han har fått 5ml senaste dagarna men det verkar inte räcka just exakt nu. Var ju dum nog att ge morotspure igår och det är ju stoppande. Katrinplommonspure kan han inte äta, päronpure går bra och det får han men nu behöver han alltså extra hjälp.

• Svar på tråden Hur mkt laktulos till 7 mån?
  • älskarlivet81

Får man verkligen ge laktulos så länge i rad? Jag läste om det på fass och då står det att man inte får det, men ni kanske har fått det utskrivet av läkare=

• Mollystar

Jag ger mig 2 tsk varje dag. Order av BVC.Hon har fått det i snart 4 mån pga trög mage. Börjar bli bättre nu men jag tänker ge det ett tag till.

• Fidelia

laktulos är inge farligt alls har jag hört, och min tjej får det.. inte dagligen... men jag ger en större dos som 10-15ml i ersättningen på morgonen,  2-3 ggr/v kanske...
    försöker ge ett mål m bifidusersättning om dagen oxå, innehåller oxå laktulos

min tjej e 7mån... oxå väldigt träg av all mat, tycker inga pureer funkar på henne då jag inte får i henne nå större mängder.. så 10ml laktulos på morgonen o hon bajsar på em...

bättre o ge så dom får tömma tarmen o få loss korken liksom.

har iaf hört att det inte är ngn fara o ge dagligen 

• älskarlivet81

Så här står det på fass i alla fall:

Barn: Behandling av barn bör endast ske efter förskrivning av läkare.

• Jiinii

kanske du ska fråga läkaren på bvc?????
    dom har bättre svar

• Fidelia

jag har iaf pratat m vår bvcsköterska o hon sa att det va inge farligt att ge..
    det är ju receptfritt oxå... 

• Jiinii

men dosen gissar man sig inte till.... överdosera läkemedel för att dom är receptfria e inte bra d heller

• Kasihi

Vi var inlagda på barnkliniken med sonen då han var 10 veckor pga magen och då sade läkaren att det var helt okej att ge laktulos under en längre tid. Nu är det dock som så att vi hållt oss inom dom doseringsanvisningar vi fick då så vi har inte behövt fråga om vi får ge mer nu när han är äldre. Frågan uppstod nu ikväll och jag får inte tag på vare sig läkare eller BVC. Jag tänkte därför höra efter här då det säkerligen är fler som på läkares inrådan fått ok att ge laktluos samt också anvisningar om hurpass mkt/lite man får ge vid denna ålder. Jag gör inget förhastat utan frågar bara.

• Kasihi

Efter samtal med barnkliniken på eftermiddagen igår bestämdes att sonen skulle få en microlax för att släppa på proppen nedtill och en propp det var det verkligen! OCh att vi i helgen får ge hög dos laktulos, upp till 10ml för att få fart på det även "ovanifrån". Och i veckan gå ner på mer "normal" dos. Och verkligen akta oss från dom stoppande pureerna.

• Mollystar

Jag fick ge min dotter micro flera gånger för hon var så jätte hård och lactulosen hjälpte inte men nu när jag har fått höja den till 2 tsk så gör hon varje dag. Är inte kul när dom har så svårt att göra .

• Kasihi
    Mollystar skrev 2011-03-12 11:25:17 följande:
    Jag fick ge min dotter micro flera gånger för hon var så jätte hård och lactulosen hjälpte inte men nu när jag har fått höja den till 2 tsk så gör hon varje dag. Är inte kul när dom har så svårt att göra .
    Peppar peppar har han bajsat båda dagarna efter microlaxen nu. Han får fortsatt laktulos med såklart. Har fått lite högre dos än vad han brukar under lör och söndag dock har vi inte behövt gå upp på 10ml som det blir med 2tsk. På lördagen fick han 6ml och på söndagen 8ml, idag alltså.
Svar på tråden Hur mkt laktulos till 7 mån?