• Anonym (TS)

Vad är normalt för ett par att få ut efter skatt?

På 3 år har vi gått från att leva på CSN till att ha två heltidstjänster. Nu känns det som att vi tappat fotfästet lite beträffande vad som är "normalt" att tjäna. Vi vet att vissa i bekantskapskretsen tjänar mer än andra men har egentligen ingen uppfattning om vad som är bra eller dåligt.

Vad skulle ni säga är normal inkomst (efter skatt) för ett par där bägge jobbar heltid?

20 000? 30 000? 40 000? 50 000? Mer? Mindre?

• Svar på tråden Vad är normalt för ett par att få ut efter skatt?
  • Anonym

20 000 är ju jättelite om man har två heltidslöner. Minst 30 000 tycker jag är normalt.

• Anonym (Typ 40')

Tja, vad ligger en standardlön på före skatt? Bland mina bekanta (vi är kring 30 år gamla allihop, vissa lite yngre) så ligger den kring 25000. Isåfall bör ett par ha ut 38000 tillsammans efter skatt.

• MammaMajs

Snarare kring 33000 tillsammans om man inte har väldigt låg kommunalskatt?

• MammaMajs
    MammaMajs skrev 2011-03-10 16:45:07 följande:
    Snarare kring 33000 tillsammans om man inte har väldigt låg kommunalskatt?
    Vad svar på inlägget ovan
  • morningsun

Det är väl bara att surfa till SCB och Skatteverket och räkna?

Snittinkomsten i Sverige är 279689 kronor per år. Om man är två som har denna inkomst och betalar skatt i tabell 30 (dvs i t.ex. Stockholm) får man tillsammans ut 36362 kronor (efter preliminärskatteavdrag). Förutsatt att man är född efter 1946 och inte jämkar osv.

Tjänar man som snittet i Stockholm blir det lite mer: 38427 koronor efter skatt.

• Anonym

Beror ju helt på vad man tjänar.
    När jag jobbade tjänade jag runt 13 000 efter skatt så skulle nog säga runt 30 000 kanske något under, beroendepå hur gamal m an är eller hur mycket man pluggat osv.. 

• MammaMajs

Runt 25000:- tror jag är vanligast att två vuxna har tillsammans efter skall, en lön på 18-20000:- innan skatt tror jag att medelsvensson har.

Har bägge högskoleutbildning kanske 35000:- efter skatt ungefär, om någon eller bägge har chefsposition eller en mer eftertraktad utbildning får man såklart lägga till 10-15´

• MammaMajs
    morningsun skrev 2011-03-10 16:47:45 följande:
    Det är väl bara att surfa till SCB och Skatteverket och räkna?

Snittinkomsten i Sverige är 279689 kronor per år. Om man är två som har denna inkomst och betalar skatt i tabell 30 (dvs i t.ex. Stockholm) får man tillsammans ut 36362 kronor (efter preliminärskatteavdrag). Förutsatt att man är född efter 1946 och inte jämkar osv.

Tjänar man som snittet i Stockholm blir det lite mer: 38427 koronor efter skatt.
    Fast snittinkomsten visar ju inte hur hög inkomst de flesta har utan bara medel på samtliga inkomster. Det hade varit intressant att veta inom vilket spann de flesta svenskarna ligger.
Svar på tråden Vad är normalt för ett par att få ut efter skatt?